تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۱۱۹۴۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توانمندی ایران در ساخت شناور و کشتی؛
ساخت هشت شناور در شرکت شناور سازان صنعت دریا خرمشهر
مدیر عامل شرکت شناور سازان صنعت دریا خرمشهر، از ساخت هشت شناور جدید مطابق با آخرین فناوری و استاندارد جهانی این صنعت در دنیا در این شرکت به همت متخصصان داخلی خبر داد
مدیر عامل شرکت شناور سازان صنعت دریا خرمشهر، از ساخت هشت شناور جدید مطابق با آخرین فناوری و استاندارد جهانی این صنعت در دنیا در این شرکت به همت متخصصان داخلی خبر داد.

اجرای اقتصاد مقاومتی در تمامی بخش های اقتصادی کشور از تاکیدات مقام معظم رهبری و مسئولان بلندپایه نظام است.

اقتصاد مقاومتی هیچگاه نباید فراموش و کمرنگ شود و حتی پس از رفع تحریم ها باید از آن برای توانمندسازی صنایع داخلی و تقویت نقاط ضعف خود استفاده کرده تا به یک باور ملی برسیم.

در غیر این صورت نه تنها فرصتی برای صنعت کشتی سازی نخواهیم داشت، بلکه شاهد افول این صنعت مهم و استراتژیک و وابستگی بیشتر در این بخش به خارج خواهیم بود.

اثر دو مقوله رفع تحریم و اقتصاد مقاومتی بر صنعت کشتی سازی و استفاده از فرصت ها باید در صنعت کشتی سازی کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.

تحریم های ظالمانه نشان داد تنها راه مبارزه با آن، اتکا به توانمندی های داخلی است و البته در مرحله نخست باید به توانمندی های داخلی ایمان داشت و سپس با برنامه ریزی مناسب در حوزه ها و بخش های استراتژیک، ظرفیت سازی و توانمندسازی کرد.
اگر منصفانه و منطقی قضاوت کنیم توان ساخت هر نوع سازه ای در داخل کشور وجود دارد، ولی به لحاظ صرفه های اقتصادی هرگونه ساخت شناورهای بزرگ در مرحله نخست باید بصورت مشارکتی یا در قالب ساخت مشترک با شرکت های خارجی دنبال شود تا ضمن کاهش زمان، هزینه های پروژه نیز کاهش یابد.

اسدالله رحمانی مدیر عامل شرکت شناور سازان صنعت دریا خرمشهر نیز با تشریح توانمندی شرکت های داخلی در طراحی و ساخت شناورها و کشتی های مورد نیاز صنعت کشتی سازی کشور، افزود:این شناورها شامل دو فروند یدک کش 24متری با پیشرفت 85 درصد فیزیکی، یک فروند یدک کش 29 متری با 85 درصد پیشرفت فیزیکی، کشتی تفریحی کاتاماران 320 نفره با 70درصد پشرفت، کشتی مسافربری با ظرفیت 110 مسافر و دو فروند فلت بارج سه هزار تنی است.

وی اظهار داشت:این شناورها با سرمایه گذاری بخش خصوصی و از محل کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و صندوق توسعه صنایع دریایی در حال ساخت است که تکمیل برخی از این شناورها به علت همکاری نکردن شرکت کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و صندوق توسعه صنایع دریایی نیمه تمام مانده است.

وی در ادامه سخنانش با انتقاد از برخی سازمان ها در خصوص حمایت نکردن از صنایع دریایی، گفت:شناوری که خارج از کشور با 20 تا 30 میلیون دلار فروخته شده و ارز کشور را خارج می کند، با اعتباری حدود 9 میلیون دلار با همان کیفیت مورد نظر رقیب خارجی در داخل کشور ساخته می شود.

رحمانی به بیش از دو هزار کیلومتر ساحل در خلیج فارس و موقعیت ممتاز و استراتژیک ایران در طراحی و ساخت شناورها اشاره کرد و گفت:بدون تردید، به بهسازی و توسعه صنعت نوپای کشتی سازی نیاز داریم تا بتوانیم جوابگوی نیاز خطوط کشتیرانی و حضور موثر در عرصه دریاها و سهیم شدن در تجارت جهانی باشیم.

وی افزود:این موضوع قبل از نیاز به سرمایه احتیاج به مدیریتی صحیح، حمایت و تشویق صنعت گران و استعدادهای بالقوه در این صنعت و میدان دادن به بخش خصوصی است که برخی موارد، برخی گروه ها و سازمان ها درصدد زمین زدن بخش خصوصی در بخش دریا هستند در صورتی که این صنعت در صورت برنامه ریزی درست و حمایت از قابلیت های بسیاری در زمینه ایجاد اشتغال موثر و درآمدزائی ریالی و ارزی برای کشور عزیزمان برخوردار است.

مدیر عامل شرکت شناور سازان صنعت دریا خرمشهر، از اشتغال 200 نفر در شرکت صنعت دریا در دو کارخانه خرمشهر و هندیجان خبر داد و اظهار داشت:این شرکت توانسته با استفاده از دانش متخصصان داخلی برای نخستین بار در کشور جرثیقل 400 تنی حمل شناور را طراحی کرده و در یارد شماره 2 در هندیجان به بهره برداری برساند.

رحمانی به ساخت و به آب اندازی نخستین شناور آتش نشان (آتشخوار) به نام مفتون در شرکت شناورسازان صنعت و دریای خرمشهر و پیوستن جمهوری اسلامی ایران به جمع پنج کشور سازنده شناورهای آتش نشان اساره کرد و افزود:در صورت حمایت از این صنعت می توانیم بازار ساخت این شناور ها را در دست بگیریم.

رحمانی با بیان جزئیات توانمندی های عملیاتی این شناور، افزود:با ساخت و به آب اندازی نخستین شناور آتش نشان (آتشخوار) به نام مفتون در شرکت شناورسازان صنعت و دریای خرمشهر، جمهوری اسلامی ایران به جمع پنج کشور سازنده شناورهای آتش نشان پیوست.

ایران به جمع پنج کشور سازنده شناورهای آتش نشان پیوست

مدیر عامل شرکت شناورسازان صنعت و دریا خرمشهر گفت:این شناور نیز دارای 29 متر طول، 9 متر عرض، چهار متر عمق بوده و توان حرکت در رودخانه، دریا و اقیانوس با سه هزار اسب بخار را دارد.

رحمانی ارزش جهانی این شناور را بیش از پنج میلیون دلار اعلام کرد و افزود:برای ساخت این شناور 20میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

رحمانی گفت:این محصول، نخستین شناور آتش خوار تولید داخل است که به همت متخصصان داخلی، طراحی و ساخته شده و توانایی کمک به کشتی های نفتکش حادثه دیده و اسکله های نفتی است.

این فعال اقتصادی استفاده بهینه از ماشین آلات و تجهیزات مناسب در انجام طرح ها، افزایش سطح دانش و مهارت کارکنان موثر برکیفیت انجام کار را از برنامه های راهبردی این شرکت برای سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل اعلام کرد و بیان داشت:تمامی مراحل طراحی و شناورهای این شرکت و بسیاری از قطعات مورد نیاز شرکت به همت و تلاش متخصصان داخلی ساخته می شود.

رحمانی در پایان سخنانش، حمایت از تولید داخلی به معنای واقعی را رمز رونق پایدار اقتصادی و تحقق منویات مقام معظم رهبری در موضوع اهداف اقتصاد مقاومتی خواند و افزود:اگر توانستیم اشتغال موجود را حفظ کرده یا اشتغالزایی کنیم، آن موقع است که امنیت پایدار ایجاد کرده ایم.

شرکت شناور سازان صنعت دریا در شهرستان خرمشهر قرار دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار