تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۱۱۸۶۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
کتاب تاریخ جندی شاپور به عنوان کتاب سال خوزستان در سال 94 انتخاب شد
معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از تألیف کتاب "تاریخ جندی شاپور" توسط دکتر شهرام جلیلیان و کسب عنوان کتاب سال خوزستان در سال 1394 در سومین دوره جایزه کتاب سال خوزستان برگزار شده توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خبر داد
خوزنیوز: معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از تألیف کتاب "تاریخ جندی شاپور" توسط دکتر شهرام جلیلیان و کسب عنوان کتاب سال خوزستان در سال 1394 در سومین دوره جایزه کتاب سال خوزستان برگزار شده توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خبر داد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر نادر صاکی اظهار کرد: با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنگره تاریخ جندی شاپور در چهارم اردیبهشت ماه 95، معاونت توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه به مناسبت برگزاری این کنگره و در راستای به جا گذاشتن میراثی ماندگار برای استفاده محققین و دانشگاهیان اقدام به چاپ و انتشار نتایج تحقیقات، ترجمه و تألیفات موجود درباره جندی شاپور از زوایای متعدد گرفت که  اولین دستاورد خود را با نام کتاب تاریخ جندی شاپور به تمام جامعه دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تقدیم می کند.

معاون توسعه پژوهش و فنآوری دانشگاه با بیان اینکه خوزستان در آموزش و پژوهش دانش پزشکی پیشینه ای طولانی دارد و در جندی شاپور خوزستان بود که تمدن به دور از تعصب شکل گرفت و آراء پزشکان ایرانی، یونانی، سریانی و هندی درهم آمیخته شد که اصول طبی را تنظیم و به دقت ثبت کرد تا آنجا که نتیجه این تحقیقات، سرآمدی آنها را در علم پزشکی و داروسازی روز به ارمغان آورد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به منظور تجدید حیات علمی دانشگاه تاریخی جندی شاپور پایه گذاری شد و طی سالها روند رو به رشد خود را ادامه داد.

همچنین دکتر شهرام جلیلیان مولف کتاب در این باره گفت: کتاب تاریخ جندی شاپور به پیشنهاد اینجانب و به سفارش معاونت توسعه پژوهش و فناوری تالیف شد که در سومین دوره جایزه کتاب سال خوزستان از 300 کتاب ارائه شده، موفق به کسب عنوان کتاب برگزیده سال خوزستان در بخش علوم اجتماعی و تاریخ شد.

 جلیلیان تحصیلات در رشته تاریخ ایران باستان، مرتبط بودن موضوع پایان نامه دوره دکتری درباره تاریخ ساسانیان که مصادف با وقایع جندی شاپور بود، علاقمندی شخصی به تاریخ جندی شاپور و حمایت معاونت توسعه پژوهش و فناوری را از عوامل انگیزشی تالیف کتاب تاریخ جندی شاپور برشمرد.

وی در خصوص تاریخ جندی شاپور گفت: در سال 260 میلادی شاپور یکم با پیروزی در جنگ با رومیان تعدادی اسیر را از شهر انطاکیه واقع در سوریه امروز را به ایران می آورد، تعداد زیادی از این افراد از دانشمندان و پزشکان بودند که در شهر تازه تأسیس وهی انتیوک شهپوهری (به معنای : شهر شاپور که بهتر از انطاکیه است ) واقع در شرق شوش و جنوب شرقی دزفول اسکان پیدا کردنند که در تاریخ ایران به نام جندی شاپور معروف شده است.

این دانشیار گروه تاریخ  دانشگاه شهید چمران با بیان اینکه در این شهر بیمارستان و یک موسسه و بنگاه علمی پدید آمد که رشته های فلسفه، طب، نجوم و... در آن  تدریس می شد، افزود: سنت پزشکی جندی شاپوری که آمیخته ای از دانش پزشکی ایرانی، هندی، سریانی و یونانی بود بسیار پیشرفت کرد و مبدا تحولات زیادی در شکوفایی رشته پزشکی شد.

وی با اشاره به اینکه در زمان انوشیروان (در سال 531 تا 579)،  اوج رونق شهر و دانشگاه جندی شاپور بود و اولین کنگره پزشکی جهان در این شهر برگزار شد، تصریح کرد: در زمان عباسیان با کوچ تعداد زیادی از دانشمندان و پزشکان جندی شاپوری به بغداد و دیگر شهرها، اندک اندک شهر علمی و دانشگاهی جندی شاپور رو به افول نهاد و به فراموشی سپرده شد.

جلیلیان در پایان افزود: خوشبختانه خوزستان مهد تاریخ علم پزشکی با تاسیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میراث و سرمایه علمی خود را همچنان حفظ کرده است.

گفتنی است این کتاب در پنج فصل با عناوین پیدایش و شکوفایی جندی شاپور، آموزشگاه پزشکی و بیمارستان جندی شاپور، پزشکی عربی و اسلامی، کارنامه پزشکان جندی شاپور در دوره اسلامی و نابودی جندی شاپور می باشد.
:
:
:
آخرین اخبار