تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۱۱۸۳۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر علوم در اهواز: از واگذاری مخازن نفتی به 9 دانشگاه خیلی خبر ندارم!/چهار هزار ردیف استخدامی گم شده است!
ردیف‌های معطل‌مانده به دلیل این بود که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اجازه جذب نمی‌داد؛ البته عنوان می‌کنند که در دوره گذشته چهار هزار ردیف استخدامی داده شده، اما گم شده است!.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص علت تعلل در ایجاد ردیف‌های جذب هیئت‌علمی در دانشگاه‌ها، گفت: ردیف‌های معطل‌مانده به دلیل این بود که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اجازه جذب نمی‌داد؛ البته عنوان می‌کنند که در دوره گذشته چهار هزار ردیف استخدامی داده شده، اما گم شده است!.

وزیر علوم در اهواز: از واگذاری مخازن نفتی به 9 دانشگاه خیلی خبر ندارم!/چهار هزار ردیف استخدامی گم شده است!

دکتر محمد فرهادی در جلسه شورای دانشگاه شهید چمران اهواز که روز شنبه 22 اسفندماه در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، با بیان این‌که علی‌رغم همه نابسامانی‌ها و مشکلات موجود کارها در دانشگاه شهید چمران به‌خوبی پیش می‌رود، اظهار کرد: امیدواریم که دانشگاه شهید چمران اهواز در جایگاه واقعی خود که قطب علمی جنوب غرب کشور است، ایفای نقش کند.

وی در خصوص گلایه‌های مطرح‌شده پیرامون انتخاب برخی دانشگاه‌ها به‌عنوان "دانشگاه برتر"، گفت: برتر از نظر ما کلمه درستی نیست و در وزارت علوم چنین چیزی وجود ندارد؛ اعلام 10 دانشگاه برتر کشور نیز رسمی نیست و وزارت به آن رسمیت نداده است؛ واژه دانشگاه‌های برتر در برنامه پنجم آمده است و هیچ‌گونه امتیازی هم به این دانشگاه‌ها داده نشد. آنچه اکنون مطرح می‌کنیم دانشگاه‌های سطح اول یا تیپ یک است اما با عنوان "برتر" مخالف هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در این زمینه در حال کار هستیم که شاخص‌های متعدد و فراوانی آماده شود و رتبه‌‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس آن انجام شود؛ البته نمی‌توان تمام دانشگاه‌ها را در یک قالب رتبه‌بندی کرد و ارزیابی دانشگاه‌های جامع، تخصصی، جدید و قدیم با یکدیگر متفاوت است و بر این اساس دانشگاه شهید چمران دانشگاه مادر، مرجع و اصلی این منطقه خواهد بود.

فرهادی با اشاره به این‌که کم شدن رشته‌های کارشناسی در کشور مشکلاتی را در رشته‌های علوم پایه ایجاد خواهد کرد، گفت: اکنون در برخی رشته‌ها همانند ریاضی، فیزیک و بیولوژی داوطلب برجسته و نخبه نداریم و این برای کشور بسیار نامناسب است. باید راهکارهایی در این خصوص پیدا شود؛ راهکاری که به دنبال آن هستیم و آیین‌نامه آن در حال تدوین است، امکان ورود دانشجو از دوره کارشناسی به دوره دکتری به‌طور مستقیم است که جاذبه‌ای ایجاد می‌کند تا پایداری دانشجویان در این رشته‌ها را افزایش دهد.

وی عنوان کرد: در هر دانشگاهی باید برنامه و طرح راهبردی تدوین شود تا جهت‌گیری معلوم شود. این امر حتما باید در تمام دانشگاه‌ها بر اساس آمایش سرزمین و مزیت‌های منطقه‌ای انجام شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به گلایه‌ها از تعلل در بررسی درخواست‌های ایجاد رشته‌های جدید در دانشگاه شهید چمران از سوی شورای گسترش، عنوان کرد: رشته‌های درخواست‌شده مورد بررسی قرار خواهند گرفت. یک علت آن می‌تواند این موضوع باشد که رشته‌های دانشگاهی در حال بازنگری است؛ تاکنون 600 رشته با عمر بیش از ده سال بازنگری شده‌اند که کار بازنگری رشته‌های فنی ومهندسی به‌طور صد درصد انجام شده و رشته‌های علوم انسانی، هنر و علوم پایه که دیرتر آغاز شده‌اند نیز در حال انجام است.

فرهادی با تأکید بر لزوم جایگزینی رشته‌های قدیم با رشته‌های جدید و رشته‌های بین‌رشته‌ای، عنوان کرد: نیازی به برخی رشته‌ها در کشور وجود ندارد و عمر برخی رشته‌ها تمام شده و باید آن‌ها را کنار گذاشت؛ هم وزارت‌خانه و هم دانشگاه‌ها در حال انجام این کار هستند.

وی با بیان این‌که موضوع دانشگاه‌های نسل سوم را به‌طور جدی دنبال می‌کنیم، عنوان کرد: بسیاری از دانشگاه‌های کشور به این سمت در حال حرکت هستند البته هنوز زود است تا بتوان گفت که محصولات دانشگاه‌های نسل سوم به دست آمده است؛ در برنامه ششم توسعه ملی‌ مأموریت‌گرا‌کردن دانشگاه‌ها مطرح است که با پتانسیل‌های مختلف و در حوزه‌های مختلف از لحاظ آموزشی و پژوهشی در این راستا فعالیت کنند.

فرهادی با اشاره به انجام پروژه‌های تحقیقاتی در خصوص ریزگردها خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات ریزگردها در دانشگاه شهید چمران باید فعالیت‌های خود را در قالب مطالعات و پروژه‌های تحقیقاتی را آغاز کند. صندوق حمایت از پژوهشگران می‌تواند این موضوع را در قالب یک مگاپروژه به‌صورت سینرژی حمایت کند؛ پروژه‌ها باید تعریف و مشخص شوند تا بتوان اعتبارات آن را تأمین کرد. امیدواریم بتوان سال آینده ردیف اعتباری برای این مرکز ایجاد کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با قول مساعد برای رایزنی با وزارت نیرو جهت واگذاری کلان‌پروژه‌های حوزه آب به دانشگاه شهید چمران به‌عنوان قطب آب کشور، گفت: در خصوص نفت هنگامی که آمدیم پروژه‌های مطالعات 9 میدان نفتی واگذار شده بود و من هم خیلی خبر ندارم که چطور واگذار کردند.

وی عنوان کرد: آیین‌نامه دکترای پژوهش‌محور در حال تجدیدنظر است؛ واقعاً این دوره‌ها باید کارآیی داشته باشد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند ژاپن و آلمان نیز دوره‌های دکتری را کاهش می‌دهند زیرا فرصت‌های شغلی برای آن‌ها وجود ندارد. البته موظفیم که مطابق چشم انداز 20 ساله، در افق 1404 سه درصد دکتری داشته باشیم که این هدفگیری در برنامه ششم و سند آمایش انجام شده است و باید دکتری‌های ضروری را ایجاد کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که در آیین‌نامه‌های آموزشی گرایش‌ها، کاهش پیدا کرده است، گفت: رشته‌های جدید در اولویت شورای گسترش است؛ هر آن‌چه لازم باشد که به دانشگاه‌ها واگذار شود کوتاهی نخواهیم کرد و با آن کاملاً موافق هستیم. در دوره جدید نیز برخی اختیارات به هیئت‌امنای دانشگاه‌ها واگذار شده است. موافق هستم که دانشگاه باید مستقل شود اما به‌طور کامل نمی‌توان این کار را انجام داد زیرا همه مسائل در اختیار وزارت نیست و در جاهای دیگر نیز تصمیم گرفته می‌شود.

فرهادی در خصوص ردیف‌های استخدامی عنوان کرد: ردیف‌های استخدامی باید از سوی سازمان مدیریت ایجاد شود اکنون بر اساس هر 27 دانشجو یک استاد باید وجود داشته باشد. هدف‌گیری در برنامه ششم توسعه ملی این است که نسبت دانشجو به استاد 22 به یک باشد. ردیف‌های معطل‌مانده در گذشته به دلیل این بود که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اجازه جذب نمی‌داد. البته عنوان می‌کنند که در دوره گذشته چهار هزار ردیف استخدامی داده شده، اما گم شده است!

وی با بیان این‌که سند آمایش بسیار کارشناسی کار شده و عمده آن سامان‌دهی آموزش عالی است، گفت: 2 هزار و 880 مؤسسه آموزش عالی باید سامان‌دهی شود. فرایند جذب نیز باید درست شود و جایگاه استادان دانشگاه به شأن واقعی آن برسد. آیین‌نامه ارتقا بسیار خوب تدوین شده و موارد بسیاری در آن گنجانده شده است و دیگر مقاله تنها ملاک ارتقا نخواهد بود. تحقیقات، پژوهش و کتاب، تولید محتوای علمی و کارهای متنوع علمی از جمله موارد مورد تأکید در آیین‌نامه جدید ارتقا است که فکر می‌کنم برای دانشگاهیان راضی‌کننده خواهد بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در خصوص علت تفاوت حقوق اعضای هیئت‌علمی وزارت بهداشت و علوم، با بیان این‌که مازاد حقوق در بخش وزارت بهداشت به‌دلیل خدمات در بخش درمان است، گفت: در این زمینه معتقدم پایه حقوق هیئت‌علمی باید درست شود که دستور رسیدگی به این موضوع صادر شده است. به دانشگاه شهید چمران بسیار امید وجود دارد تا بتواند در سطح منطقه و همچنین در سطح بین‌المللی نقش خود را ایفا کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار