تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۱۸۱۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تجمع کارگران کارخانه صابون سازی خرمشهر
جمعی از کارگران کارخانه تعطیل شده صابون سازی خرمشهر روز چهارشنبه با حضور روبروی فرمانداری ویژه خرمشهر، پرداخت حقوق و معوقات خود را خواستار شدند
جمعی از کارگران کارخانه تعطیل شده صابون سازی خرمشهر روز چهارشنبه با حضور روبروی فرمانداری ویژه خرمشهر، پرداخت حقوق و معوقات خود را خواستار شدند.

سال ها از تعطیلی شرکت صابون سازی خرمشهر به دلایل نامعلوم و مبهم می گذرد، این کارخانه با برند یاس یکی از تولیدکنندگان مرغوب ترین نوع مواد شوینده کشور بود که دهه 70 توانست در جایگاه صادرکننده نمونه به کشورهای منطقه ظاهر شده و حتی در بازارهای اروپا نیز رقابت کند.

بنیادشهید که متولی این شرکت به شمار می آمد سال 87 آن را به بخش خصوصی واگذار کرد، سال 90 درحالی که همچنان این شرکت بازار داخلی و کشور همسایه یعنی عراق را در اختیار داشت اعلام ورشکستگی و تعطیلی کرد که نتیجه آن اخراج کارگران بومی بسیاری با حقوق معوق بود.

این کارگران در چندین مرحله برای احقاق حق خود اعتراض کردند و با وجود پیگیری های مسئولان، نمایندگان مجلس و دستگاه قضایی نیز تاکنون به حق خود نرسیدند.

بیش از 50 نفر از کارگران و کارکنان کارخانه تعطیل شده صابون سازی خرمشهر برای مطالبه حق و حقوق خود، روز چهارشنبه برای چندمین بار پیاپی مقابل فرمانداری خرمشهر اجتماع صنفی داشتند.

به گفته حاضران در این اجتماع، شرکت صابون سازی خرمشهر در تاریخ 18 بهمن ماه سال جاری به مزایده گذاشته شد که پس از آن شرکت برنا تجارت که صاحب قبلی آن ولی با برند دیگری وارد شده بود، برنده مزایده شد و مقرر شد که تا هجدهم اسفندماه جاری به میزان 100 میلیارد ریال به حساب دولت واریز کند.

حاضران در این اجتماع مدعی اند:این شرکت تاکنون، تنها 20 میلیارد ریال به حساب دادگستری واریز کرده، در حالی که بر اساس دستور قضایی دادگستری خرمشهر حداقل باید حق و حقوق کارگران به میزان 40 میلیارد ریال پرداخت شود تا فعالیت مجدد شرکت از سر گرفته شود.

این افراد مدعی اند:مالک این شرکت از دادگاه تقاضا کرده که میزان اعتبار مذکور را به شیوه اقساطی پرداخت کند ولی دادگستری با تقاضای آن موافقت نکرده است.

سیدجواد موسوی معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری ویژه خرمشهر نیز در خصوص مشکلات کارکنان این شرکت، گفت:فرمانداری خرمشهر، رفع مشکل کارگران شرکت صابون سازی را پیگیری کرده است.

کارخانه صابون سازی خرمشهر سال 87 از سازمان بنیاد شهید منفک شده و به بخش خصوصی واگذار شد، کارفرمای کارخانه جدید به دلایل مشکلات مدیریتی نتوانست مطالبات مزدی و بیمه ای کارگران را پرداخت کند.

این واحد تولیدی حدود سه سال به دلیل مشکلات مدیریتی تعطیل است و کارگران در این مدت توانسته اند بخشی از حقوق خود را از طریق شکایت به مراجع قانونی و از طریق فروش دارایی های کارخانه دریافت کنند.

تعداد کارگران صابون سازی خرمشهر 120 نفر مشغول به کار بوده اند.

کارخانه تعطیل شده صابون سازی خرمشهر دارای 11مخزن است که در 4مخزن آن ضایعات نفتی با غلظت و خورندگی بالا نگهداری می شود، بر اساس اعلام سازمان محیط زیست نگهداری این نوع از ضایعات نفتی آن هم بدون مجوز آن سازمان جرم محسوب شده و قابل پیگرد است.

خورندگی بالای این مواد و بارندگی های متعدد سبب پوسیدگی مخازن و نشت ضایعات نفتی به داخل محوطه و درنتیجه به وجود آمدن بوی نامطبوع می شود، اهالی مناطق حاشیه شهر مانند عباره، منیخ و ام تلول نیز از بوی نامطبوع آن رنج می برند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار