تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۱۱۵۷۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توسط محققان دانشگاه شهید چمران انجام شد؛
تولید ترکیبات ضد سرطانی با اثرات بهتر
نتایج یک پایان‌نامه دکتری با موضوع ‌داروهای ضدالتهابی و ضد سرطان سینه اثراتی بسیار بهتر از داروهای مرجع موجود ارائه کرد
نتایج یک پایان‌نامه دکتری با موضوع ‌داروهای ضدالتهابی و ضد سرطان سینه اثراتی بسیار بهتر از داروهای مرجع موجود ارائه کرد.

شیما دیانت دانش‌آموخته دکترای شیمی آلی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص نتایج پایان‌نامه خود با اشاره به ترکیبات جدید طراحی‌شده با خواص ضدسرطان سینه و ضدالتهاب، اظهار کرد: این ترکیبات جدید ضدالتهابی در محیط آزمایشگاه مورد تست بیولوژیکی قرار گرفته و اثرات ضدالتهابی بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند.

وی افزود: این ترکیبات در مقایسه با داروی مرجع، نتایجی بسیار بهتر از دارویی که هم‌اکنون به‌عنوان داروی ضدالتهاب استفاده می‌شوند، نشان دادند؛ همچنین ترکیبات ضدسرطانی طراحی‌شده نسبت به برخی داروهای ضدسرطان، اثرات بهتری از خود بر جای گذاشتند.

این دانش آموخته دکترای شیمی آلی دانشگاه شهیدچمران اهواز ادامه داد: با توجه به این‌که داروهای موجود صد درصد بیماری را درمان نمی‌کنند و عوارض جانبی نیز دارند، این تحقیق با هدف بهبود بیماری و کاهش عوارض جانبی انجام شد.

دیانت با اشاره به این‌که هنوز مراحل زیادی تا تبدیل‌شدن این ترکیبات به دارو باقی مانده است، گفت: در تست‌های آزمایشگاهی مشاهده شده است که این ترکیبات در محیط آزمایشگاه توانایی از بین بردن سلول‌های سرطانی را دارند؛ ما این ترکیبات را سنتز کردیم و این فقط یک تحقیق است اما ممکن است در آینده تبدیل به دارو شود.

وی با بیان این‌که برای انجام این پایان‌نامه برخی مطالعات و آزمایش‌ها در دانشکده داروسازی دانشگاه تهران صورت گرفت، افزود: این تحقیق با راهنمایی دکتر آرش مرادزادگان، علیرضا فرومدی و مشاوره خانم دکتر فریبا حیدری‌زاده انجام شد.

لازم به‌ذکر است، این پژوهش با عنوان "طراحی و سنتز هتروسیکل‌های فعال بیولوژیک با استفاده از واکنش‌های چندجزیی ایزوسیانید محور" انجام و ترکیبات مختلف سنتز، شناسایی و برخی از آن‌ها مورد بررسی بیولوژیکی قرار گرفتند.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: سرطان
:
:
:
آخرین اخبار