تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۱۱۴۶۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راست و دروغ‌هایی در مورد سرطان
در شرايط عادی سلول‌ها با توجه به نیاز بدن، رشد کرده تقسیم می‌شوند تا سلول‌های جدیدی بسازند و هنگامی ‌که سلول‌هاي پیر شده می‌میرند سلول‌های جدید جایگزین آنها مي‌شوند؛ گاهی، در این روند منظم اختلال ایجاد مي‌شود؛ يعني سلول‌های جدید زمانی که بدن به آنها نیاز ندارد تولید مي‌شوند
خوزنیوز: سرطان بیماری دردناک و مهلکی است که متأسفانه پیر و جوان هم نمی شناسد، بدون شک شما هم حرف های زیادی در خصوص عوامل بروز این بیماری شنیده اید، در گفتگویی با یک فوق تخصص خون و سرطان می خواهیم چند باور در مورد این بیماری را بررسی کنیم.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر علی امین اصنافی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپو اهواز گفت: در شرايط عادی سلول‌ها با توجه به نیاز بدن، رشد کرده تقسیم می‌شوند تا سلول‌های جدیدی بسازند و هنگامی ‌که سلول‌هاي پیر شده می‌میرند سلول‌های جدید جایگزین آنها مي‌شوند؛ گاهی، در این روند منظم اختلال ایجاد مي‌شود؛ يعني سلول‌های جدید زمانی که بدن به آنها نیاز ندارد تولید مي‌شوند و سلول‌های قدیمي‌ هم در زمانی‌که باید، از بین نمي‌روند.

آیا آمار سرطان درحال افزایش است؟

برای پاسخ به این سوال باید آماری گردآوری گردد که دو نکته مهم افزایش جمعیت و پیشرفت علم پزشکی در تشخیص زودرس سرطان ها در آن لحاظ گردد، ولی می توان گفت با توجه به صنعتی شدن جوامع و حرکت دنیا به سوی صنعتی شدن، آمار بدخیمی ها در کل دنیا رو به افزایش است، زیرا الگوی غذایی بیشتر افراد به سمت صرف غذاهای آماده، فست فودها و غذاهایی که مواد نگهدارنده دارند، پیش رفته است، بنابراین میتوانیم بگوییم آمار سرطان در کل دنیا رو به افزایش است.
 
هر سرطانی قابل درمان نیست؟

این مسئله صحت ندارد، برخی از سرطان ها کاملاً قابل درمان هستند و می توان از بروز برخی سرطان ها پیشگیری کرد؛ بسیاری از سرطان های گوارشی و برخی از انواع سرطان های خون قابل پیشگیری است.

سرطان یک بیماری ژنتیکی است؟

در برخی از سرطانها ژنتیک هم می تواند موثر باشد، مثلاً بعضی از سرطان های خون با برخی از مشکلات ژنتیکی ارتباط دارند.

استرس باعث ابتلا به سرطان می شود؟

در این خصوص نتایج ضد و نقیضی وجود دارد، اما شواهد مستدلی برای اثبات ارتباط بین استرس و افزایش خطر ابتلا به سرطان وجود ندارد، واژه استرس در حالت کلی مبهم است، چون از این کلمه برای بیان شرایط متعددی استفاده می شود، هنوز اطلاعات علمی قابل استنادی، برای اثبات اینکه شرایط استرس زا باعث افزایش سرطان می شود، وجود ندارد.

دئودورانت ها باعث بروز سرطان سینه می شوند؟

تمام مواد شیمیایی در صورت استفاده طولانی مدت و بیش از حد میتوانند به نوعی سرطان زا باشند.

شیر دادن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه می شود؟

خانم هایی که به فرزندان خود شیر می دهند کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می گیرند.

ورزش سدی در برابر سرطان است؟

یکی از مهمترین نکات و مزایای فعالیت ورزشی منظم، تقویت سیستم ایمنی و بالا بردن قوای جسمی و روحی بدن می باشد؛ انجام تمرینات ورزشی به صورت منظم، داشتن وزن متعادل، کم کردن مصرف روغن و افزایش سبزیجات و میوه در رژیم غذایی روزانه از بهترین راههای پیشگیری از سرطان است.

اضافه وزن و چاقی مفرط باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود؟

علت اضافه وزن افراد استفاده از غذاهای نامناسب است که باعث می شود فرد در معرض برخی از عوامل غذایی سرطان زا قرار بگیرد.

برخی رژیم های غذایی، تأثیر معجزه گری در مقابله با سرطان دارند؟

تغذیه مناسب در کاهش خطر ابتلا به سرطان بسیار موثر است، اما نمی توان گفت که به طور صددرصد از ابتلا به این بیماری پیشگیری می کند، تغذیه نامناسب و مصرف بیش از اندازه چربی یکی از عوامل ابتلا به سرطان محسوب می شود.

عفونت زمینه ساز سرطان است؟

جالب است بدانید بعضی از عفونتها زمینه ساز سرطان هستند و برخی دیگر از عفونتها، باعث ایمنی از سرطان در سنین بالاتر می شوند.

حرف آخر...ابتلا به سرطان به هیچ عنوان آخر کار نیست، با پیشرفت علم و کشف دست آوردهای نوین پزشکی امید های تازه ای در راستای کشف و درمان انواع مختلف سرطان ایجاد شده است.
برچسب ها: سرطان
:
:
:
آخرین اخبار