تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۱۱۳۸۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
نباید مرجعیت دانشگاه را قربانی درخواست های شخصی کنیم
همه اعضاء هیئت علمی دانشگاه دارای یک مرجعیت اجتماعی هستند، اساتید دانشگاه از گروه های مهم مرجع اجتماعی می باشند و شأن گروه مرجع فراتر از تک تک افراد گروه است
خوزنیوز: اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میزبان اعضا هیئت علمی گروه های مختلف آموزشی دانشگاه بودند تا در نشستی صمیمی به هم اندیشی و همفکری پیرامون موضوعات مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، رفاهی و همچنین دغدغه های فراروی اعضاء هیئت علمی بپردازند.

نباید مرجعیت دانشگاه را قربانی درخواست های شخصی کنیم

به گزارش خوزنیوز؛ در این نشست که با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه، دکتر علی خدادادی قائم مقام رئیس دانشگاه، دکتر منصور آرزومند مشاور رئیس دانشگاه و رئیس اداره بازرسی، پاسخگویی و رسیدگی به شکایات، دکتر عبدالله رفیعی معاون توسعه آموزش، دکتر سید احمد حسینی معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر نادر صاکی معاون توسعه پژوهش و فناوری، دکتر ساسان موگهی معاون دانشجویی و فرهنگی، دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت، دکتر ایرج نظری معاون درمان، دکتر محمد فکور رئیس دانشکده پزشکی و همچنین جمع کثیری از اعضاء هیئت علمی در تالار شهداء دانشگاه برگزار شد، اساتید دانشگاه به بیان دیدگاهها، انتقادات، مشکلات و نقطه نظرات خود پرداختند که از جمله آنها می توان به ایرادات سیستم شعاع، استفاده از توان گروه بیوانفورماتیک دانشگاه در جهت ارتقاء سیستم های اطلاعات بیمارستانی، سیستم ثبت حضور و غیاب، تغییر ضرایب حقوقی از 1/2 به 1/4، پرداختی های محرومیت از مطب و طرح تمام وقتی اعضاء هیئت علمی، وضعیت پوشش دانشجویان، اختصاص پایه های تشویقی پژوهشی، حمایت بیشتر جهت شرکت در کنگره های تحقیقاتی، کمبودهای پرسنلی در گروه های آموزشی و زیاد بودن پرسنل اداری، جذب اعضاء هیئت علمی در گروه های مختلف، تسهیلات مسکن اعضاء هیئت علمی، کمبودهای شدید پارکینگ خودروها، پرداخت ماموریت های پژوهشی، تسریع روند ارتقاء اعضا هیئت علمی و ...اشاره کرد.

دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضاء هیئت علمی دانشگاه و تبریک اجرای فاز عملیاتی برجام، گفت: امیدواریم اجرای برجام، باعث ایجاد رونق بیشتر در زندگی مردم عزیزمان شود، مردمانی که در چند سال اخیر برای دفاع از حق خود، شدیدترین تحریم ها را تحمل کردند و بسیاری از برنامه های توسعه ای کشور تحت تاثیر تحریم های ظالمانه اجرایی نشد. اما امروز خوشبختانه با تدبیر دولت یازدهم، فضای مناسبی ایجاد شده تا ان‌شاءالله بتوانیم با بهره گیری از سرمایه عظیم انسانی و اقتصادی کشور، در راستای موفقیت در تمامی حوزه ها، گام برداریم.

ایدنی در ادامه هدف از تشکیل این نشست را بهره گیری از دیدگاهها و نقطه نظرات اعضاء محترم هیئت علمی و همفکری با آنها عنوان کرد و اظهار داشت: همه ما محصول یک درخت بنام فرهنگ اجتماعی هستیم و اگر قرار است اصلاحی در امور رخ دهد، باید از لایه های پایه ای آغاز شود و هرکس تصور کند با کسب قدرت و قرار گرفتن در موضع ریاست می تواند همه اصلاحات لازم را ایجاد کند، سخت در اشتباه است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود: از زمانی که این مسئولیت را پذیرفته ام، بر این عقیده بوده ام که هیئت علمی برابرتر در دانشگاه نداشته باشیم ولی باید توجه داشت که تحقق کامل این مهم، تنها بوسیله مدیریت میسر نمی گردد و لازم است این مطالبه از سوی بدنه هیئت علمی نیز درخواست و پیگیری شود، چراکه این مطالبه امروز از سوی اعضاء هیئت علمی احساس نمی شود و آنها در مقابل کسانی که خود را جدای از دیگران می دانند و حقوق ویژه ای برای خود تعریف می کنند، سکوت می کنند.

رئیس دانشگاه تصریح کرد: همه اعضاء هیئت علمی دانشگاه دارای یک مرجعیت اجتماعی هستند، اساتید دانشگاه از گروه های مهم مرجع اجتماعی می باشند و شأن گروه مرجع فراتر از تک تک افراد گروه است. مرجع بودن یعنی اینکه ما مورد استناد جامعه هستیم و جامعه پیرامون به اساتید دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تأسی می کند، به آنها به عنوان یک گروه هدف نگاه می کند و در بسیاری از مسائل به داوری آنها رجوع کرده، چرا که آنها به عنوان یک الگوی قابل استناد همواره مورد توجه می باشند.

ایدنی ادامه داد: اظهارنظر کردن و بیان آن نباید به شکل و گونه ای باشد که به قیمت زیرسوال رفتن کل مجموعه دانشگاه منجر گردد، زیرا همه ما در یک کشتی قرار داریم و اگر شخصی به گوشه ای از این کشتی صدمه ای وارد کند، همه کسانی که در آنجا حضور دارند، متضرر خواهند شد.بنابراین نباید این مرجعیت اجتماعی را در ذهن و روان مخاطبین تخریب نمود، زیرا بازسازی آن بسیار دشوار و زمانبر خواهد بود.

قائم مقام وزیر بهداشت در خوزستان تصریح کرد: تمام اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پذیرای نقد منصفانه هستند و شخصا" معتقدم گاهی اوقات نقدها باید مخرب باشند، ولی همین نقد مخرب نیز باید منصفانه بیان شود.

این مقام مسئول در رابطه با انتقاداتی که در حوزه آموزش و پژوهش عنوان می شود، گفت: همه شما می دانید فرآیندهای آموزشی و پژوهشی و اعمال مدیریت در این فرآیندها موضوعاتی نیستند که در 2 یا 3 سال به نتیجه برسند، بطور مثال یک دانشجوی رزیدنت رشته داخلی باید 4 سال در دانشگاه درس بخواند، اما آیا می شود با فرآیند مدیریتی دوساله، عملکرد آموزشی را مورد سنجش قرار داد؟ چراکه محصول اقدامات آموزشی حداقل 4 سال بطول خواهد انجامید تا نتیجه آن مشخص شود.

رئیس دانشگاه ادامه داد: در 2 سال گذشته و به ویژه در سال 93 همراه با سایر اعضاء هیئت رئیسه در تمام دانشکده های دانشگاه و اکثر گروه های بالینی حضور یافتیم، نشست های هم اندیشی را با اعضاء هیئت علمی دانشکده های مختلف برگزار نمودیم تا هم شنوای نقطه نظرات اعضاء هیئت علمی باشیم و هم بتوانیم از خرد جمعی این اعضاء برای پیشبرد اهداف دانشگاه بیشتر و بهتر استفاده کنیم.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود: علاقه مندم که ارتباط اعضاء هیئت علمی با مجموعه مدیریتی دانشگاه بیشتر شود و اگر گاهی اوقات خلاف این موضوع اتفاق می افتد، خواسته ما نیست و بخشی از آن ناشی از گستردگی حوزه دانشگاه در خدمت رسانی در حوزه های مختلف بهداشتی و درمانی در کنار آموزش و پژوهش است، زیرا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از جمله بزرگترین دستگاه های خدماتی در استان می باشد و پرسنل دانشگاه در دورترین روستاها و نقاط مرزی استان از گردنه های تاراز و اندیکا و دهدز گرفته تا مرزهای چذابه حضور فعال دارند که این توجه خاصی را می طلبد و آنها و همچنین مسئولان محلی این مناطق نیز انتظار دارند که از تمام این نقاط بازدید نماییم.

ایدنی گفت: بزرگترین آفتی که دانشگاه را تهدید می کند، وجود شکاف در بین هیئت رئیسه و بدنه دانشگاه است که هرچقدر این شکاف عمیق تر باشد پیشبرد امور سخت تر می شود. برای از بین بردن این شکاف باید فرآیندها اصلاح شوند و نباید معتقد باشیم که این شکاف، الزاما" با حضور فیزیکی قابل حل است بلکه باید ساز و کاری تعریف کنیم تا ارتباطی پویا و فعال بین مدیران و کارکنان ایجاد گردد.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان ادامه داد: برای استفاده از عقاید و ظرفیت تمامی اعضاء هیئت علمی و کارکنان در راستای ارتقاء جایگاه دانشگاه در کشور، دبیرخانه تحقیق و توسعه (اتاق فکر) و شورای مشورتی دانشگاه تشکیل شده است و انتظار می رود اعضاء هیئت علمی، اگر در فرآیندهای دانشگاه ایرادی می بینند، در این مجموعه ها حضور پیدا کرده و نظرات خود را بیان کنند و مطمئن باشند جمع بندی پیشنهادات اتاق فکر و شورای مشورتی در قالب دستور کار به هیئت رئیسه  دانشگاه ارائه می شود تا پس از تصویب، قابلیت اجرائی پیدا کند.

وی با بیان اینکه نباید مرجعیت دانشگاه را قربانی درخواست های شخصی کنیم، گفت: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعتباری فراتر از نام کسانی که در این دانشگاه مدیریت می کنند، دارد و  متعلق به تمام کسانی است که در آن فعالیت می کنند و شخص ذیحق تری نسبت به سایرین در این دانشگاه وجود ندارد.

ایدنی در پایان ضمن تشکر از انتقادات و پیشنهادات مطرح شده از سوی اعضاء هیئت علمی، افزود: سرمایه اجتماعی دانشگاه برخاسته از توانمندی و قدرت اجتماعی کارکنان، اعضاء هیئت علمی و دانشجویان آن می باشد. این سرمایه اجتماعی تنها در صورتی که وحدت و یکپارچگی داشته باشد، می تواند در پیگیری مطالبات خود در سطح جامعه و همچنین حفظ و ارتقاء منزلت دانشگاه موفق باشد، لذا اگر رفتارمان به گونه ای باشد که سرمایه اجتماعی دانشگاه را کاهش دهد، طبعا" تاثیرگذاری دانشگاه در صحنه جامعه کاهش یافته و به تبع آن مرجعیت و منزلت دانشگاه نیز کمرنگ خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
0
خیلی مایه دل نگرانی است که چرا دانشگاه علوم پزشکی اهواز در تعیین رتبه بندی حوزه معاونت آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور که اخیرا توسط وزارت بهداشت اعلام شد , رتبه قابل قبولی کسب نکرد و مایه تاسف است . انتظار داشتیم در این خصوص روشنگری می شد و علل آن توضیح داده می شد و اینکه چرا در این حوزه مدیریت ها تغییر داده نشدند .
:
:
:
آخرین اخبار