تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۱۱۳۳۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
50 هزار هکتار زمین کشاورزی خرمشهر در معرض نابودی
50 هزار هکتار زمین ملی و کشاورزی این شهرستان به دلیل سرریز شدن پساب های بالا دستی در معرض، پساب، شوری خاک و نابودی قرار گرفته است
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت:50 هزار هکتار زمین ملی و کشاورزی این شهرستان به دلیل سرریز شدن پساب های بالا دستی در معرض، پساب، شوری خاک و نابودی قرار گرفته است.

محمد مطرودی افزود:این زمین ها در مسیر غرب کارون قرار گرفته است و اگر پساب ها و زه آب های مجتمع های صنعتی و شرکت های بالادست مهار نشود، با توجه به پیشروی زه آب ها و پساپ ها، تا سال آینده اراضی کشاورزی و زیرساخت ها اعم از راه آهن، جاده های مواصلاتی روستایی در مسیر غرب کارون آسیب جدید می بیند.

وی اضافه کرد:برای پیشگیری و جلوگیری از پیشروی زه آب و پساب های بالادست، سال های گذشته طرح مهار پساب ها با مشارکت شرکت کشت و صنعت نیشکر، سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نفت انجام شد و کانال های انتقال پساب و ایستگاه پمپاژ احداث شد.

مطرودی گفت:در تکمیل این طرح و برای انتقال پساب ها، لازم است این پساب ها از رودخانه کارون به سمت مارد و از جاده آبادان به هور شادگان تخلیه شده و از آنجا نیز به خلیج فارس هدایت شوند که متاسفانه این طرح نیمه کاره رها شده است.

مدیر جهادکشاورزی خرمشهر اضافه کرد:ساخت این ایستگاه پمپاژ از تعهدات وزارت نفت می باشد.

وی میزان اعتبار مورد نیاز احداث این ایستگاه را سه هزار میلیارد ریال خواند و گفت:این میزان اعتبار در زمان مدیریت وزیر فعلی نفت است، ولی با توجه به وضعیت کنونی فروش نفت و کمبود اعتبارات این مهم، عملی نشد.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر در ادامه سخنانش همچنین با اشاره به تالاب ناصری این شهرستان، اضافه کرد:این تالاب که طی چند سال اخیر از پساب های بالادستی بوجود آمده است و محل سرریز پساب ها بود، هم اکنون به دلیل نداشتن ظرفیت به شکل معکوس عمل می کند و پساب ها را به سمت اراضی کشاورزی خرمشهر سرریز می کند.

مطرودی اظهار داشت:علاوه بر این، پساب های مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان که دو سال قبل در رودخانه کارون تخلیه می شد پس از جلوگیری اداره حفاظت محیط زیست، در حال حاضر پساب ها به کانال های شیردم هدایت می شود و این کانال ها به دلیل اشباع شدن و نداشتن ظرفیت به اراضی کنار کانال ها نیز سرریز شده و معضل جدیدی به وجود آورده است.

وی ادامه داد:خاک زمین های کشاورزی این محدوده به دلیل نبود زهکش، شور شده و کیفیت خاک کاهش یافته و در حال حاضر برخی از کشاورزان زمین های خود را رها کرده و به شغل های کاذب متوسل شده اند.

مطرودی ادامه داد:هم اکنون، پساب های بالادستی اراضی ملی و کشاورزی 15 روستا به خصوص اراضی کشاورزی روستاهای قصبه منیعات، ام السواد، مکسر، ام الخرجین، کفیشه را تهدید می کند.

وی گفت: در این روستاها کشت محصولات گندم و جو، شلتوک (برنج) و میانه کاری و سبزی کاری نخیلات انجام می شود.

اجرای طرح سیفون انتقال آب طرح شبکه آبیاری خرمشهر از سال 1388 در دستور کار سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفت و با توجه به نیاز آبی نخیلات محدوده شمال و غرب شهرستان خرمشهر در منطقه حفار شرقی و غربی، قرار بود که آب شیرین از کانال مارد در سیمای طرح آبرسانی به آبادان و خرمشهر تامین شود.

آبگیری از کانال مارد و هدایت آن در کانال به طول یکهزار و 400 متر تا رودخانه کارون، عبور از رودخانه و انتقال از طریق کانال به طول 15 کیلومتر و 500 متر تا اراضی شلمچه از مراحل اجرای این طرح است.

اجرای این طرح 43 میلیارد ریال از محل درآمدهای عمومی هزینه در بر داشته است.
طرح سیفون انتقال آب طرح شبکه آبیاری خرمشهر در محدوده شمال و غرب این شهرستان و در منطقه حفار شرقی و غربی واقع شده و وظیفه انتقال آب این شبکه آبیاری را از کانال مارد به ساحل رودخانه کارون بر عهده دارد.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: خرمشهر
:
:
:
آخرین اخبار