تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۱۱۲۴۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر اداره جهاد کشاورزی بهبهان:
کم‌آبی کشاورزان بهبهان را به کشت دیم مجبور کرده است
به دلیل برداشت ۱۲۰ میلیون متر مکعب برای آب شرب و همچنین برداشت برخی شهرستان‌ها، کشاورزان اراضی برخی از نقاط شهرستان‌های بهبهان امیدیه و جایزان بعد از سال‌ها کشت به روش سنتی به ناچار به کشت دیم روی آورده‌اند
مدیر اداره جهاد کشاورزی بهبهان گفت:به دلیل برداشت ۱۲۰ میلیون متر مکعب برای آب شرب و همچنین برداشت برخی شهرستان‌ها، کشاورزان اراضی برخی از نقاط شهرستان‌های بهبهان امیدیه و جایزان بعد از سال‌ها کشت به روش سنتی به ناچار به کشت دیم روی آورده‌اند.

سیدمحمد ابراهیم حسینی اظهار داشت: باتوجه به بارندگی‌ها وضعیت مزارع بهبهان تا حدودی بهبهود یافته و بارش‌ها تا حدودی مشکل آب اراظی بهبهان را رفع کرده‌اند.

وی افزود: تاکنون کشت‌های انجام شده در سطح اراضی بهبهان به صورت دیم و یا از طریق استفاده از آب باران بوده و اراضی که زیر شبکه آبیاری مارون بوده‌اند به دلیل اینکه تا کنون آبی از این شبکه منتقل نشده خسارت‌هایی دیده است، برخی از کشاورزان به ناچار گندم را جایگزین کلزا کردند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی بهبهان با بیان اینکه در بهبهان گندم، باقلا، کلزا و یونچه کشت می‌شود، بیان کرد: 19 هزار هکتار از اراضی آبی به کشت گندم، بیش از 300هکتار باقلا، 500 هکتار کلزا و بیش از 2 هزار هکتار یونچه در بهبهان کشت شده است.

وی درباره کشاورزان خسارت دیده گفت: عدم انتقال به موقع آب از مارون به اراضی بهبهان ، پاسخگو نبودن شبکه آبیاری زه‌کشی مارون، نبود بیمه و متولی برای جبران خسارت‌ها متأسفانه کشاورزان کلزا کار بهبهان را مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

حسینی با اشاره به اینکه از اهداف احداث سد کوثر تأمین آب اراضی بهبهان، امیدیه و هندیجان است عنوان کرد: برداشت 120میلیون متر مکعب برای آب شرب، برداشت بی‌رویه استان کهگلویه و بویراحمر با عناوین مختلف سبب شده که آب کافی به اراضی بهبهان، امیدیه و هندیجان منتقل نشود. کشاورزان اراضی برخی از نقاط شهرستان‌های نام برده بعد از سال‌ها کشت به روش سنتی به ناچار به کشت دیم روی آورده‌اند.

وی درباره انتقال آب به شوره‌زارهای دیلم و گناوه از رودخانه زهره افزود: عملیات حفاری تونل انتقال آب به دیلم و گناوه متأسفانه پس از متوقف شدن دوباره فعال شده است. این انتقال آب برای شوره‌زارهای دیلم و گناوه بوده که سبب دیم شدن 80هزار هکتار از اراضی بهبهان می‌شود. متأسفانه کسی نیست که این برداشت‌ها و انتقال آب‌ها را مدیریت کند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی بهبهان با بیان اینکه بهبهان 150هکتار باغ گل نرگس و بیش از 15 هکتار نرگس‌زار دارد، بیان کرد: گل نرگس از نظر اقتصادی توجیه خوبی داشته و متقاضی‌های زیادی در بازار هدف دارد. از آنجا که برداشت این گل به شرایط آب و هوایی بستگی دارد امسال به دلیل سرما برداشت این گل با تأخیر انجام می‌شود. از 25 دی‌ماه به مدت یک ماه برداشت گل نرگس در بهبهان آغاز می‌شود.
مرجع / تسنیم
برچسب ها: بهبهان
:
:
:
آخرین اخبار