تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۱۱۱۰۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اگر آموزش پرستاری به صورت غیرتخصصی انجام شود، بازنده آن نظام سلامت و مردم خواهند بود
اگر آموزش پرستاری به صورت غیر تخصصی انجام شود، بازنده این فرآیند نظام سلامت و مردم خواهند بود، هیچ فرآیندی در خصوص تربیت نیروی پرستار در بیمارستان‌ها صورت نمی گیرد مگر اینکه از سوی دانشکده پرستاری و مامائی و با نظر رئیس و اعضاء هیئت علمی و معاون آموزشی دانشگاه تایید گردد
خوزنیوز: نشست پرسش و پاسخ دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با رئیس دانشگاه به دعوت این دانشجویان با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه و جمعی از اعضاء هیئت علمی و دانشجویان پرستاری در محل سالن اجتماعات این دانشکده برگزار شد.

اگر آموزش پرستاری به صورت غیرتخصصی انجام شود، بازنده آن نظام سلامت و مردم خواهند بود

به گزارش خوزنیوز؛ در ابتدای این نشست دکتر عابدی  رئیس دانشکده پرستاری مامایی، هدف از این نشست دانشجویان پرستاری را در اعتراض به آیین نامه ارسالی از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت در اجرایی شدن قانون تربیت و آموزش نیروهای پرستار در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بیان کرد و افزود: پرستاری به عنوان یکی از استراتژیکی ترین رشته های بهداشت و درمان است و ما اطلاع داریم که در استان و مراکز درمانی با کمبود نیروی پرستار درگیر هستیم، اما این دلیل بر تربیت نیروی پرستاری به هر نحو نمی باشد.

وی گفت: ما به عنوان مجریان قوانین وزارتخانه در دانشگاه می باشیم، اما می‌بایست در این خصوص کارشناسی لازم صورت پذیرد و این همان چیزی است که دانشجویان ما به دنبال آن هستند.

عابدی اظهار کرد: من نیز به نوبه خود با اجرای طرح تربیت نیروی پرستار در مراکز آموزشی درمانی خصوصی و عمومی به دلیل اینکه در استان شرایط مورد نیاز وجود ندارد و این شرایط را شاید تنها درتعدادی از بیمارستانهای تهران بتوان یافت، مخالف هستم.

در ادامه این نشست دکتر رفیعی، معاون آموزشی دانشگاه گفت: در صورتی که فردی آموزشی را در چارچوب مقررات علمی و آیین نامه های آموزشی بدست آورد ما با آن موافقیم و این موافقت بی دلیل نیست.

رفیعی اظهار کرد: آیین نامه ای از وزارتخانه فرستاده شده است که این آیین نامه خالی از اشکال نبوده است و ما نیز جزء دانشگاه هایی بوده ایم که ایرادات را مطرح نمودیم، اما بایست دقت کنید که تا این لحظه آیین نامه ای در خصوص آموزش کمک بهیار و یا کمک پرستار در بیمارستان ها که نوع و مدت دوره در آن مشخص شده باشد، عملی نگردیده و تنها مطرح شده است و می بایست کار کارشناسی لازم صورت پذیرد و در غیر اینصورت قطعا زمینه اجرایی نخواهد داشت.

رفیعی ضمن بیان اینکه ما به عنوان دانشگاه، هیچ دوره آموزشی را بدون هماهنگی و بدون اصول علمی انجام نخواهیم داد، افزود: اگر از وزارت به ما آیین نامه ای جهت بررسی اصول کارشناسی ارجاع داده شود، حتما با کارشناسان و اعضاء هیئت عملی دانشکده پرستاری و مامایی مشورت و هماهنگی لازم انجام می پذیرد و سپس نظرات کارشناسی خود را در جلسات هماهنگی وزارت مطرح خواهیم نمود.

رفیعی در پایان تاکید کرد: به هیچ عنوان برگزاری دوره های آموزشی و تربیت شغلی، نباید به کسی داده شود که صلاحیت علمی آن قابل قبول نیست که پرستاری نیز یکی از همین دوره ها است؛ پرستاری، در دوره ای 4 ساله در دانشگاهی معتبر آموزش داده می شود و سپس افراد فارغ التحصیل استخدام می شوند و این فرد فارغ التحصیل قطعا" نباید با پرستاری که در دوره ای کوتاه آموزش داده شده، در یک سطح قلمداد گردد.
 
دکتر ایدنی رئیس دانشگاه در انتهای جلسه و پس از شنیدن صحبت های دانشجویان بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به عنوان متولی آموزش پزشکی در استان خوزستان و به نمایندگی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جایگاه و شان رشته پرستاری صیانت خواهند کرد و این دغدغه ما نیز می باشد.

رئیس دانشگاه افزود: اگر آموزش پرستاری به صورت غیر تخصصی انجام شود، بازنده این فرآیند نظام سلامت و مردم خواهند بود و شما دانشجویان نگران نباشید، چرا که هیچ فرآیندی در خصوص تربیت نیروی پرستار در بیمارستان‌ها صورت نمی گیرد مگر اینکه از سوی دانشکده پرستاری و مامائی و با نظر رئیس و اعضاء هیئت علمی و معاون آموزشی دانشگاه تایید گردد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور ضمن بیان اینکه هیچ مسیری جز دانشکده پرستاری و مامایی برای تربیت پرستار و بهیار وجود ندارد، اذعان داشت: ما به عنوان متولی سلامت در استان، بهیاران و فارغ التحصیلانی که به صورت استاندارد آموزش ندیده اند، را به استخدام دانشگاه در نخواهیم آورد.
:
:
:
آخرین اخبار