تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۱۰۰۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازار نادری اهواز در اعتراض به دستفروشان تعطیل شد
کسبه بازار نادری در هسته مرکزی اهواز در اعتراض به ساماندهی نشدن دستفروشان روز شنبه مغازه های خود را تعطیل کردند
کسبه بازار نادری در هسته مرکزی اهواز در اعتراض به ساماندهی نشدن دستفروشان روز شنبه مغازه های خود را تعطیل کردند.

بازار نادری اهواز در اعتراض به دستفروشان تعطیل شد

حدود 200 نفر از کسبه بازار نادری در مرکز شهر اهواز شنبه با تعطیل کردن مغازه های خود در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کرده و خواستار جمع آوری دستفروشان از این خیابان شدند.

عضو اتاق اصناف اهواز گفت: تجمع کسبه یک تجمع صنفی برای پیگیری مطالبات خود و اعتراض به حضور دستفروشان در هسته مرکزی است.

عبدالمجید وحیدی افزود: در چند سال گذشته مشکل دستفروشی و یا بساطی ها در هسته مرکزی گسترده تر شده و با وجود پیگیری های اتحادیه ها و اتاق اصناف نه تنها مشکل مرتفع نشده بلکه برای دستفروشان ایجاد جاذبه و حق نیز شده است.

وی اضافه کرد: کسبه بازار اهواز تمام عوارض و مالیات را پرداخت می کنند و در ایجاد اشتغال شهر نیز نقش عمده دارند این در حالیست که با افزایش تعداد دستفروشان، بازار آنها کساد شده به طوری که با مشکلات مالی روبه رو شده و قادر به پرداخت بدهی های خود نیستند و همین امر باعث شده تجار و بازاریان عمده از این بازار مهاجرت کنند.

وحیدی با اشاره به مسدود بودن چند ساله بازار نادری در جریان اجرای پروژه مترو، اظهار کرد: مسئولان شهرداری به کسبه این بازار وعده داده بودند که بعد از توسعه و ترمیم این خیابان فضای کسب و کار رونق می گیرد اما اکنون می بینیم که کسبه با انبوه دستفروشان دراین خیابان مواجه شده اند.

وحیدی با بیان اینکه کسبه بازار نادری همگی متعهد و دلسوز نظام هستند و از قانون تبعیت می کنند افزود: در شهرهای بزرگ همچون تهران با اقدام مدیریت شهری دستفروشان بازارهای قدیمی جمع آوری می شوند اما در اهواز اراده ای برای ساماندهی دستفروشان نیست و دستگاه های متولی امور را به یکدیگر واگذار می کنند.

وی تصریح کرد: برخی دستفروشان سرقفلی پیاده روهای بازار نادری و امام را واگذار می کنند و از سوی دیگر نیز ایجاد مزاحمت و تخلفات برخی دستفروشان در این محل باعث شده خانواده های سنتی و مذهبی از فضای این بازار استفاده نکنند.

این عضو اتاق اصناف با اشاره به اینکه مقامات نظارتی و قضایی به همه مشکلات دستفروشی و کسبه واقف هستند گفت: مشکلات این چند ساله در قالب اعتراض بروز کرده است و مسئولان باید پاسخ مطالبات کسبه باشند.

وی ساماندهی دستفروشان و تعیین محلی برای استقرار آنها را از خواسته های کسبه دانست و تاکید کرد: مدیران شهری می توانند با الگو برداری از سایر استان ها برای استقرار و ساماندهی دستفروشان اقدام کنند اما نه با آسیب رساندن به کسبه و فلج کردن اقتصاد هسته مرکزی شهر.

وحیدی همچنین گفت: تعدادی از دستفروشان، کسبه را تهدید کرده اند که در صورت جمع آوری دستفروشان از هسته مرکزی تمام شیشه های مغازه ها را می شکنند.

*ساماندهی دستفروشان در صورت ابلاغ فرماندار

با وجود پیگیری خبرنگار ، فرماندار اهواز در این باره مصاحبه نکرد و معاون سیاسی اجتماعی وی نیز نسبت به تعطیلی بازار نادری اظهار بی اطلاعی کرد.

معاون خدمات شهری شهردار اهواز اما در این باره گفت: در صورت تصویب مصوبه ، شهرداری آمادگی ساماندهی دستفروشان را دارد.

عظیم شمخانی افزود: پارک ربیع در نزدیکی پل پنجم اهواز برای انتقال و استقرار دستفروشان هسته مرکزی اهواز جانمایی شده است.

وی تاکید کرد: شهرداری اهواز تمام امکانات خود اعم از نیروی انسانی و ماشین آلات را برای ساماندهی دستفروشان و اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی به کار می گیرد اما با توجه به محدودیت اختیارات شهرداری، مصوبه شورای تامین شهرستان و همکاری سایر دستگاه ها از جمله نیروی انتظامی را نیاز داریم.

شمخانی با اشاره به تجمع کسبه هسته مرکزی اهواز در مقابل فرمانداری گفت: برای بررسی درخواست کسبه هسته مرکزی جلسه ای با حضور فرماندار، ناصری عضو شورای اسلامی شهر و شهردار منطقه تشکیل و مقرر شد شورای تامین شهرستان برای تصمیم گیری در این باره برگزار شود.

بر اساس این گزاش، باتوجه به نرخ بالای بیکاری و حاشیه نشینی در اهواز، دستفروشی یکی از مشکلات این کلان شهر است که در سال های اخیر بر شدت آن افزوده شده است. یکی از مشکلات مدیریت شهری در این سال ها پدیده دستفروشی بوده است، با این وجود هیچ گاه به صورت ریشه ای به این مساله پرداخته نشده و بیشتر برخورد ها مقطعی و قهری و در یک بازه زمانی خاص، آن هم در قالب جابه جایی تخریب و انهدام بوده است.

به همین دلیل بعد از هر بار جابجایی، وضع به شکل سابق خود باز می گردد.
افزایش دستفروشان همیشه با واکنش و اعتراض کسبه بازار به ویژه در هسته مرکزی شهر روبرو بوده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار