علیرضا منظری اظهار داشت: موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به عنوان یکی از اهداف قانون برنامه پنجم مطرح است؛ طبق قانون باید از سال سوم برنامه پنجم موضوع آزادسازی نرخها عملیاتی میشد.
وی اظهار داشت: حمل و نقل هوایی به دلیل سرعت بالای آن، جایگاه خاصی بین مسافران و صاحبان کالا دارد، ضمن آنکه ایمنی در این بخش از حمل و نقل بسیار بالا است.
منظری به تأثیر بسزای حمل و نقل هوایی در تولید ناخالص ملی اشاره کرد و افزود: در این راستا اغلب کشورهای دنیا سعی میکنند زیرساختهای حمل و نقل هوایی خود را هر چه بهتر توسعه دهند تا در این رقابت بزرگ جا نمانند.
* امکان افزایش خدمات با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما
این کارشناس حمل و نقل هوایی با بیان اینکه حمل و نقل هوایی در دنیا به عنوان صنعتی پرهزینه مطرح است، گفت: هر کس قصد استفاده از این سیستم حمل و نقلی دارد باید هزینههای سنگین آن را بپردازد و این منطقی نیست که دولت هزینههای سنگین سفرهای هوایی عدهای را تأمین کند.
معاون اسبق هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه نرخهای بلیت هواپیما تا پیش از این در ایران تکلیفی بود، اظهار داشت: یکی از موارد مهمی که لازم بود برای شرکتهای هواپیمایی ایرانی اجرا شود، موضوع تعیین تکلیف نرخهای تکلیفی بلیت هواپیما، توسط حاکمیت و سازمان هواپیمایی کشوری بود.
منظری اظهار داشت: زیاندهی شرکتهای هواپیمایی خصوصی و دولتی به دلیل هزینههای عملیاتی بالا و عدم آزادسازی قیمتها، تا پیش از این، از مشکلات دستاندرکاران صنعت هوایی کشور و مدیران شرکتهای هواپیمایی بود که بروز چنین مشکلاتی به کاهش کیفیت حمل و نقل هوایی میانجامید.
این کارشناس حمل و نقل هوایی با بیان اینکه براساس قانون برنامه پنجم ماده 161، موضوع خروج از نرخهای تکلیفی تقریباً اجرایی شده است، اضافه کرد: قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجازه تعیین قیمت بلیت به مسافر و شرکتهای هواپیمایی میدهد، ضمن آنکه موجب رونق صنعت حمل و نقل هوایی و افزایش انگیزه بخش خصوصی برای سرمایهگذاری بیشتر خواهد شد.
* تسهیل شرایط ورود بخش خصوصی واقعی به اقتصاد با آزادسازی نرخهای بلیت
نماینده اسبق جمهوری اسلامی ایران در ایکائو یادآور شد: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در واقع شرایط ورود بخش خصوصی واقعی به اقتصاد را تسهیل و الزامات ابتدایی سرمایهگذاری در این عرصه را فراهم میکند؛ این موارد از اصلیترین وظایف دولت است و از این رو باید سیاستهای لازم در این حوزه عملیاتی شوند که مقدمه اجرای این سیاستها آزادسازی نرخ بلیت است.
این کارشناس حمل و نقل هوایی ادامه داد: از نگاهی دیگر اگر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما انجام نشود، طبیعی است که در رقابت بین شرکتهای هواپیمایی ایرانی و ایرلاینهای خارجی در مسیرهای مختلف، امکان رقابت سالم فراهم نخواهد بود و طبیعتاً شرکتهای خارجی هواپیمایی، تعداد بیشتری مسافر جذب کرده و جابهجا میکنند.
* تعیین نرخ توسط بازار و تقاضا در شرایط آزادسازی
منظری تأکید کرد: در مقوله آزادسازی برای شرکتهای هواپیمایی، این امکان برای ایرلاینها فراهم است که براساس بازار، نرخ حمل و نقل هوایی و پرواز را تعیین کنند و به مسافر بفروشند؛ در واقع بازار و تقاضا نرخ را تعیین میکند.
معاون اسبق هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در واقع این امکان فراهم شده است که کیفیت خدمات با متنوعسازی و سپس آزادسازی نرخهای بلیت هواپیما افزایش یابد و ایرلاین در مقابل پولی که از مردم دریافت میکند، خدمات مناسبی ارائه دهد.
نماینده اسبق جمهوری اسلامی ایران در ایکائو تأکید کرد: البته آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، الزامات فراوانی نیاز دارد که باید رعایت شود و سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت باید در مراحل مختلف بر نحوه اجرای آن نظارت کند.
* احتمال اجحاف حقوق مسافر در آزادسازی نرخ بلیت در صورت نبود نظارت
منظری بیان کرد: از سوی دیگر، طرف مقابل ایرلاینها، مسافر و مشتری است که بلیت خریداری میکند؛ در نرخهای تکلیفی خرید بلیت، در واقع قراردادی یکسویه است بدین ترتیب که شرکت هواپیمایی براساس مقررات خود، در قالب بلیت، خدماتی با قیمت مشخص ارائه میدهند و مردم مجبور به خرید آن قیمتها هستند.
این کارشناس حمل و نقل هوایی یادآور شد: در قانون آزادسازی نرخ بلیت، اگر نظارت کافی و خوبی انجام نگیرد طبیعی است که احتمال اجحاف و لطمه وارد شدن به حقوق مسافر وجود دارد در همین راستا در کشورهای دنیا مقرراتی را وضع کردهاند که دولت از حقوق مردم حمایت کند و سیستمهای نظارتی فعال باشند.
معاون اسبق هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: از نگاهی دیگر در موضوع آزادسازی کامل نرخ بلیت هواپیما، دولت نباید سقفی را برای نرخها در نظر بگیرد و اجازه دهد که بازار خود متنوعسازی را انجام دهد؛ در آن زمان است که احتمال اجرای مشخص متنوعسازی وجود دارد و در غیر این صورت نرخگذاری تکلیفی محسوب میشود، البته در این عرصه نظارت نباید فراموش شود.
* لزوم تحکم حاکمیت در مقابله با التهابآفرینی و تبانی در آزادسازی نرخ بلیت
وی یادآور شد: در نگاهی دیگر احتمال التهاب آفرینی در بازار بلیت و تبانی، از دیگر مشکلاتی است که موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را تهدید میکند.
منظری ادامه داد: در این راستا لازم است سازمان هواپیمایی کشوری با نظارت همه جانبه و حضور محسوس و نامحسوس خود، احتمال وقوع هر گونه تبانی، التهاب آفرینی در بازار و یا ایجاد هر شرایطی که به حقوق مسافر لطمه وارد میکند را از بین ببرد.
این کارشناس حمل و نقل هوایی یادآور شد: اصلیترین موضوع در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، رعایت حقوق مسافر و نظارت دقیق حاکمیت است در غیر این صورت، موضوع رقابت کاملاً بیمعنا خواهد بود و بازار، شرایط رقابت سالم را از دست میدهد. رقابت باید سالم، اصولی و منصفانه باشد، انحصار، بلای جان رقابت است و اگر در این سیستم یک شرکت هواپیمایی بتواند منابع خاصی را در اختیار بگیرد و دیگران را از آن محروم کند، همه اهداف آزادسازی فراموش خواهند شد.
* قوانین تأخیر و ابطال پرواز باید در اختیار مسافر باشد
منظری ادامه داد: برای آنکه از حقوق مردم در قبال نرخهای آزاد بلیت حمایت شود، در قالب قوانین مختلف، مواردی ذکر شده است که یکی از آنها مربوط به ابطال پرواز ایرلاین است، زیرا در مواردی این اتفاق رخ میدهد که بلیت پرواز به فروش میرسد، اما بعداً پرواز را به هر دلیل ابطال میکنند.
معاون اسبق هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در این راستا مسافر حقوقی دارد که طبق مقررات تعیین شده است (جزئیات آییننامه حقوق مسافر را از اینجا بخوانید)؛ این آییننامه تعیین میکند که شرکت هواپیمایی و مسافران آن در قبال پرواز باطل شده، چه حقوقی دارند و شرکت هواپیمای در صورت ابطال پرواز، باید چه حقوقی از مسافر را رعایت کند.
منظری بیان کرد: همچنین درباره تأخیرات پروازی و پس از آن نوع برخورد ایرلاین با مسافران، قوانینی وجود دارد، همه حقوق مسافر باید در قالب قراردادهای مشخص، معین باشد؛ ضمن آنکه باید این قوانین در اختیار مسافر قرار بگیرد، تا بدانند مشمول چه حقوقی از پرواز است.
* بکارگیری واحدهای تجاری-اقتصادی برای نظارت بر ایرلاینها در دنیا
معاون اسبق هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه نظارت طبیعتاً ابزارهای لازم دارد، گفت: سازمانهای هواپیمایی کشورهای دنیا به عنوان ناظر بر عملکرد ایرلاینها، واحدهای تجاری اقتصادی در کنار واحدهای آموزش دیده تخصصی این موضوع را پیگیری میکنند و امکانی را ایجاد میکنند که شرکتهای هواپیمایی وظایف خود را در این رابطه به بهترین وجه انجام دهند.
وی ادامه داد: در این راستا اگر ایرلاینها وظایف خود را انجام ندادند امور بازدارنده را مشخص کردند که از این طریق مقررات اعمال میشود و ایرلاین طبق آن حقوق مسافر را رعایت خواهد کرد.
* ایجاد رقابت و افزایش کیفیت در مسیرهای پروازی مختلف با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما
معاون اسبق هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تأثیر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در افزایش استقبال ایرلاینها از مسیرهای مختلف، بیان کرد: در حال حاضر همه مسیرهای هوایی کشور از نظر «میزان تقاضا»، «تعداد مسافر» و «نوع مسیر» یکسان نیستند، سه دسته مسیر پروازی در کشور داریم، در یک سری از مسیرهای هوایی، تقاضای بالای سفر وجود دارد که شرکتهای متنوع هواپیمایی در آن مسیر پرواز انجام میدهند؛ دسته دوم مسیرهای هوایی، مسیرهایی هستند که میزان تقاضای سفر در آنها بسیار پایین است، دسته سوم هم مسیرهایی هستند که در آنجا فقط یک شرکت هواپیمایی پرواز میکند.
منظری توضیح داد: برای ایجاد رقابت در یک مسیر هوایی باید چندین ایرلاین پرواز داشته باشند که در اثر این رقابت هم قیمت متنوع شود و هم کیفیت خدمات بالا میرود، با افزایش کیفیت، مسافر قدرت انتخاب ایرلاین با خدمات بیشتر و نرخ بلیت کمتر دارد.
بنابراین گزارش طبق ابلاغیه قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، در حال حاضر نرخ بلیت مسیرهایی که حداقل سه شرکت هواپیمایی و یا بیشتر در آن پرواز دارند آزاد شده است؛ نرخ بلیت مسیرهای مناطق کمتر بهرهمند و مسیرهایی که حداکثر دو شرکت هواپیمایی در آن پرواز دارند، فعلاً تا یک سال آینده تکلیفی است.
* افزایش مسیرهای پروازی با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما
وی اضافه کرد: در مسیرهایی هم که ایرلاینها مایل به پرواز در آن نیستند نیز میتوان آزادسازی را اجرا کرد تا شرکتها استقبال کنند؛ در نرخهای تکلیفی بلیت شرکت هواپیمایی چندان مسیری را توسعه نمیدهد، زیرا از نظر بازرگانی صرفه چندانی برای آنها ندارد و باید با یک قیمت تکلیفی در کنار تقاضای پایین سفر پرواز کنند. بنابراین درآمدی برای ایرلاین ندارد اما آزادسازی موجب توسعه مسیرهای پروازی میشود.
* نوسازی ناوگان هوایی بازرگانی کشور با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما
نماینده اسبق جمهوری اسلامی ایران در ایکائو بیان کرد: در نرخهای تکلیفی، شرکتهای هواپیمایی به عنوان یک بنگاه اقتصادی، توجیه مالی مطلوبی نداشتند و بدین ترتیب کیفیت خدمات نیز تحت تأثیر قرار میگرفت، با آزادسازی نرخهای بلیت هواپیما، قطعاً درآمد و هزینههای شرکتهای هواپیمایی متناسبتر خواهد شد و ایرلاینها با قدرت بیشتری اقدام به نوسازی ناوگان خواهند داشت.
وی با بیان اینکه ناوگان هوایی کشور در حال حاضر دارای سن بالایی است، گفت: باید امکان بازسازی و نوسازی در ناوگان هوایی کشور فراهم باشد تا متوسط سن هواپیماهای ناوگان کاهش یابد، ضمن آنکه در بخشهای تعمیر و نگهداری هواپیما باید توسعههایی انجام شود که از تعمیرات خارجی هواپیماهای خود بینیاز شده و در تعمیرات خودکفا باشیم.
* رشد کیفیت خدمات ایرلاینها به تدریج و پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما
معاون اسبق هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری درباره افزایش کیفیت خدمات ایرلاینها در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و انتظار مردم در اینباره، توضیح داد: قطعاً در ابتدای اجرای این قانون افزایش کیفیت خدمات رخ نخواهد داد، اما پس از آن و به تدریج شاهد رشد کیفیت خواهیم بود، چون با توجیه اقتصادی مطلوب ایرلاینها، سرمایهگذاری برای توسعه ناوگان و نوسازی افزایش مییابد.
منظری بیان کرد: شرکت هواپیمایی وقتی که در بازاری وارد شود که دست خود را برای تعیین قیمت باز ببیند و با اجرای قانون، هزینههای شرکت تأمین شود، قطعاً به دلیل توجیه مالی مطلوب به دنبال نوسازی و توسعه ناوگان میرود اما در نرخهای تکلیفی، نوسازی ناوگان معنایی ندارد زیرا شرکتهای هواپیمایی سود چندانی حاصل نمیکنند و با هر نوع ناوگان، قیمتهای مساوی دریافت میشود، بنابراین خدماتی نیز افزایش نمییابد.
به گزارش فارس از روز 9 آذرماه امسال، قیمت بلیت هواپیما در 170 مسیر داخلی آزاد شد و نرخ 87 مسیر کماکان «تکلیفی» ماند.
سازمان هواپیمایی کشوری مسیرهایی که آزادسازی نرخ بلیت در آنها صورت گرفته را مسیرهای منتهی به جزایر کیش و قشم، شهرهای نفتی و مسیرهای انفرادی و مسیرهای جدید عنوان کرد.
دستورالعمل آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما و مسیرهای حمایتی روز 9 آذرماه به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شد و از تاریخ ابلاغ قابل اجرا است.
متقاضیان میتوانند جدول مسیرهایی که نرخ بلیت آنها آزاد شده و یا تکلیفی مانده است، را در ادامه مشاهده کنند
وزارت راه و شهرسازی «دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی» در بخشهای هدف آزادسازی، کلیات، الزامات، روش، نظارت و ضمانت اجرای این طرح را منتشر کرد.
اما بالاخره از اوخر خردادماه سال گذشته نرخ بلیت هواپیما در فاز نخست متنوع شد به این معنا که ایرلاینها تنها مجاز به افزایش نرخهای بلیت تا سقف 30 درصد بیش از نرخهای مصوب سازمان هواپیمایی مشروط بر رعایت الزاماتی از جمله افزایش خدمات بودند تا در نهایت با تصویب شورایعالی هواپیمایی و تایید وزیر راه و شهرسازی در نهایت با استناد به بند «ب» ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در سال پایانی برنامه کلید خورد.
توسعه ناوگان، افزایش توان اقتصادی ایرلاینها، ایجاد رقابت در خدماتدهی و فراهم شدن زمینه حق انتخاب برای مسافران سه هدف مهم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است که از روز گذشته به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شد. در مرحله نخست اجرای آزادسازی، نرخ بلیت هواپیما در 170 مسیر داخلی آزاد شد و نرخ بلیت 87 مسیر جزء مسیرهای حمایتی قرار دارد که همچنان مشمول قیمت گذاری است.
بر اساس این گزارش «دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی» در بخشهای هدف از آزادسازی، کلیات، الزامات اجری این طرح، روش اجرا، نظارت بر اجرا و ضمانت اجرا تدوین شده که به شرح زیر است:
در مقدمه این دستورالعمل آمده است: به منظور بهبود شرایط سفر، افزایش رضایتمندی مسافران و ارتقای فضای کسب و کار در حوزه سفرهای هوایی داخل کشور جمهوری اسلامی ایران، آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی اعم از پروازهای برنامه ای و دربستی بر اساس شرایط مندرج در این دستورالعمل اجرا می شود.
ماده (1) این دستورالعمل به تعارف اختصاص دارد.
- الزامات آزادسازی
ماده 2 : شرکتهای هواپیمایی ملزم به ایجاد بسترها و شرایط ذیل به منظور اجرای آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی هستند.
2,1 – آزاد سازی پروازهای داخلی صرفاً مشمول پروازهای برنامه ای خواهد بود که الزاماً از طریق کانال های توزیع شرکتهای هواپیمائی عرضه گردد.
2,2– رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه به ویژه دستورالعمل حقوق مسافر ابلاغی توسط سازمان الزامی است.
2,3 – ارائه آمار عملکرد مالی و اقتصادی شرکتها به صورت ادواری و یا در بازههای مورد نظر سازمان ضروری است.
2,4 – پرداخت کارمزد شناور (Commission) و یا کارمزد ثابت ( Fixed Service fee) به نمایندگان فروش امکان پذیر گردد.
2,5 – پروازهای برنامه ای از کانال سیستم های ذخیره و توزیع جا (CRS,GDS) عرضه گردد.
2,6 - پروازهای برنامه ای در قبال صدور بلیت شرکت هواپیمایی و توسط دفاتر فروش شرکتهای هواپیمایی و یا دفاتر خدمات مسافرتی هوائی مجاز عرضه شود.
2,7- اعمال نظارت کافی بر دفاتر خدمات مسافرتهای هوائی در خصوص اطمینان از فروش با نرخ اعلامی شرکت هواپیمایی صورت گیرد.
2,8 – برخورداری از زیر ساختهای بازرگانی و کانال های استاندارد توزیع و فروش ضروری است.
2,9 – درج نرخ ، شرایط فروش و استرداد بلیت و اطلاع رسانی آن از طریق وب سایت شرکت هواپیمایی الزامی است.
-روش اجرا
ماده 3 : این دستورالعمل با رعایت موارد ذیل اجرا میگردد.
3,1- به منظور ایجاد فضای رقابتی و رونق هرچه بیشتر فرودگاههای کشور مسیرهای پروازی از لحاظ نرخ و شبکه پروازی در دو گروه مسیرهای مشمول آزادسازی نرخ و مسیرهای حمایتی مطابق جدول شماره یک پیوست دسته بندی شده است.
3,2-در خصوص مسیرهای حمایتی نرخ بلیت به مدت یکسال توسط سازمان هواپیمائی کشوری تعیین و اعلام می گردد، پس از دورة یکساله این مسیرها نیز با صلاحدید سازمان مشمول آزادسازی نرخ خواهند شد.
-نظارت بر اجرا
ماده 4: نظارت سازمان بر جریان آزادسازی پروازهای داخلی در قالب اعمال حاکمیتی خود تحت تدابیر و ساز و کارهای زیر است:
4,1- ایجاد فرصتها و شرایط یکسان برای شرکتهای هواپیمایی جهت ارائه خدمات به مسافران و تعادل در توزیع شبکه پروازی
4,2- اتخاذ تدابیر لازم به منظور ایجاد فضای کسب و کار و ارتقای رقابتپذیری سالم نسبت به نحوه ارائه خدمات شرکتهای هواپیمایی
4,3- پایش و ارزیابی مستمر و موثر فعالیت شرکتهای هواپیمایی به منظور و اتخاذ سیاستها و تصمیمهای لازم جهت ارتقای سطح ایمنی و کیفیت پروازها
4,4- انجمن شرکت های هواپیمایی موظف است اطلاعات و مستندات مربوطه در خصوص نحوه اجرای مطلوب آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی را ضمن ساماندهی و بررسی روند عملکرد شرکت ها هر دو ماه یکبار به دفتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کند.
4,5- دفتر نظارت موظف ست گزارش عملکرد و روند اجرای آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی را هر 3 ماه یکبار به ریاست سازمان هواپیمایی ارائه کند.
-ضمانت اجرایی
ماده 5- سازمان هواپیمایی میتواند در جهت اعمال نظارت بر فعالیت های شرکتهای هواپیمایی در حوزه آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی در صورت مشاهده تخلف شرکتها از مفاد مقررات این دستورالعمل بشرح ذیل تصمیمگیری کند:
1- تذکر و اخطار کتبی با تعیین مهلت مناسب جهت رفع اشکال
2- محدود کردن حوزه فعالیت شرکت از لحاظ پروازهای برنامهای و دربستی
3- محدود نمودن مسیرهای پروازی شرکت از لحاظ مناطق جغرافیایی داخلی یا خارجی
4- تعلیق فعالیت شرکت طبق بند ب تبصره( 1) ماده 6 قانون سازمان هواپیمایی کشوری
تبصره 1: اتخاذ تصمیم و اعمال برخوردهای مندرج در بندهای 1 و 2 بر عهدة سازمان است.
تبصره 2: اتخاذ تصمیم و اعمال برخورد مندرج در بند 3 برعهدة کمیته راهبری آزادسازی است.
تبصره 3: اتخاذ تصمیم و اعمال برخورد مندرج در بند 4 برعهدة شورایعالی هواپیمایی است.
-سایر موارد:
ماده 6 : بلیت هایی که قبل از تصویب این دستورالعمل فروخته شده اند مشمول طرح آزادسازی نرخ ها نمیشوند.
ماده 7 : این دستورالعمل در 7 بند و 7 ماده و 3 تبصره تدوین شده است.
ضمائم
آزادسازی نرخ و شبکه پروازی طبقه بندی مسیرهای پروازی کشور
پیوست: طبقهبندی مسیرهای پروازی در کشور در قالب آزاد سازی نرخها و شبکه پروازی
مسیرهای مشمول آزاد سازی
شاخصهای مسیرهای مشمول آزاد سازی: فرکانس پروازی بالا،وجود حداقل 3 شرکت هواپیمایی فعال در آن مسیر، مسافت کم مسیر و امکان استفاده آسان از شقوق حمل و نقل جایگزین.
همه مسیرهای منتهی به فرودگاه کیش، قشم و فرودگاههای شهرهای نفتی است که همه پروازهای آنها به صورت دربستی کامل بین شرکت ملی نفت و سازمانهای زیرمجموعه و با هدف جابجایی پرسنل صورت میگیرد.
مسیرهای جدید که هم اکنون پروازی توسط شرکت های هواپیمایی در این مسیرها برقرار نیست و در آینده فعال خواهد شد.
2. مسیرهای حمایتی
شاخص های مسیرهای حمایتی:
فرکانس پرواز یه پایین، عدم وجود حداقل 3 شرکت هواپیمایی فعال در آن مسیر، مسافت بالای مسیر و عدم امکان استفاده آسان از شقوق حمل و نقل جایگزین، مسیرهای مربوط به مناطق محروم
لیست مسیرهای مشمول آزادسازی:
الف- همه مسیرهای منتهی به فرودگاه های کیش، قشم و فرودگاه های شهرهای نفتی و لیست ذیل به عنوان مسیرهای انفرادی مشمول آزادسازی که با شاخص های فوق الذکر تعیین شده اند(35 مسیر)
ردیف | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
مبدا | آبادان | آبادان | اردبیل | ارومیه | اصفهان | اصفهان | اصفهان | اهواز | اهواز | اهواز |
مقصد | تهران | مشهد | تهران | تهران | مشهد | تهران | اهواز | تهران | مشهد | اصفهان |
ردیف | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
مبدا | اهواز | بندرعباس | بندرعباس | بوشهر | تبریز | تبریز | چابهار | شیراز | کرمان | کرمانشاه |
مقصد | شیراز | تهران | مشهد | تهران | تهران | مشهد | تهران | تهران | تهران | تهران |
ردیف | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
مبدا | کرمانشاه | گرگان | ماهشهر | مشهد | مشهد | مشهد | مشهد | مشهد | مشهد | مشهد |
مقصد | مشهد | تهران | تهران | تهران | شیراز | ساری | یزد | زاهدان | رشت | کرمان |
ردیف | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 |
مبدا | مشهد | مشهد | تهران | تهران | تهران | |||||
مقصد | ماهشهر | بوشهر | یزد | زاهدان | دزفول |
ب) مسیرهای جدید
ردیف | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
مبدا | ابوموسی | اردبیل | اصفهان | اصفهان | اصفهان | اصفهان | اهواز | اهواز | اهواز | اهواز |
مقصد | شیراز | عسلویه | لامرد | بوشهر | دزفول | آغاجاری | ایلام | آغاجاری | ابادان | ماهشهر |
ردیف | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
مبدا | اهواز | اهواز | ایلام | آبادان | بندرعباس | بندرعباس | بوشهر | بوشهر | تهران | تهران |
مقصد | شیراز | شهرکرد | کیش | خارک | جاسک | خرمآباد | تهران | ماهشهر | ابوموسی | اراک |
ردیف | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
مبدا | تهران | تهران | رشت | زاهدان | زاهدان | زاهدان | سیرجان | شاهرود | شاهرود | شاهرود |
مقصد | جاسک | سراوان | همدان | بندرعباس | آبادان | بیرجند | ایرانشهر | ایلام | کرمانشاه | اردبیل |
ردیف | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 |
مبدا | شاهرود | شاهرود | شاهرود | شیراز | شیراز | کرمان | کرمان | گچساران | مشهد | مشهد |
مقصد | مشهد | اصفهان | شیراز | اهواز | یزد | خرمآباد | یزد | شیراز | سبزوار | طبس |
ردیف | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 |
مبدا | مشهد | مشهد | همدان | همدان | همدان | شاهرود | طبس | شهرکرد | رفسنجان | لامرد |
مقصد | ایلام | یاسوج | اهواز | نوشهر | رامسر | بجنورد | جیرفت | گچساران | بم | بندر لنگه |
ردیف | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 |
مبدا | شیراز | اهواز | رشت | زاهدان | اهواز | آبادان | آبادان | بندرعباس | تبریز | |
مقصد | دزفول | نوشهر | اصفهان | دزفول | اهواز | بوشهر | لار | آبادان | ایرانشهر | |
ردیف | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 |
مبدا | زاهدان | ساری | شیراز | شیراز | کرمان | کرمان | کرمان | گچساران | اهواز | مشهد |
مقصد | یزد | نوشهر | بوشهر | ارومیه | آبادان | بندرعباس | بوشهر | اهواز | آبادان | آغاجاری |
ردیف | 71 | 72 | ||||||||
مبدا | تهران | تهران | ||||||||
مقصد | جاسک | همدان |
فهرست مسیرهای حمایتی
ردیف | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
مبدا | اصفهان | اصفهان | اهواز | اهواز | اهواز | اهواز | اهواز | ایرانشهر | آبادان | بندرعباس |
مقصد | تبریز | یزد | یزد | تبریزی | رشت | ساری | نوشهر | زابل | اصفهان | اهواز |
ردیف | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
مبدا | بندرعباس | بندرعباس | بندرعباس | بندرعباس | بندرعباس | بندرعباس | بندرعباس | بوشهر | بوشهر | بوشهر |
مقصد | ابوموسی | اصفهان | رشت | چابهار | یزد | تبریز | آبادان | مشهد | اهواز | اصفهان |
ردیف | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
مبدا | چابهار | رشت | زاهدان | ساری | شیراز | شیراز | شیراز | شیراز | شیراز | شیراز |
مقصد | زاهدان | شیراز | مشهد | بندرعباس | بندرعباس | اهواز | آبادان | اصفهان | بندر لنگه | ساری |
ردیف | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 |
مبدا | شیراز | شیراز | شیراز | شیراز | کرمان | کرمان | کرمان | کرمان | کرمان | کرمان |
مقصد | تبریز | زاهدان | نوشهر | چابهار | مشهد | اصفهان | شیراز | زاهدان | تبریز | اهواز |
ردیف | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 |
مبدا | کرمان | کرمانشاه | گرگان | لامرد | لامرد | ماهشهر | ماهشهر | ماهشهر | مشهد | مشهد |
مقصد | ساری | شیراز | زاهدان | شیراز | اهواز | مشهد | مشهد | شیراز | بوشهر | زابل |
ردیف | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 |
مبدا | مشهد | مشهد | مشهد | مشهد | مشهد | مشهد | مشهد | مشهد | مشهد | مشهد |
مقصد | گرگان | اردبیل | زنجان | همدان | خرمآباد | بیرجند | ارومیه | چابهار | رفسنجان | دزفول |
ردیف | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 |
مبدا | مشهد | مشهد | تهران | تهران | تهران | تهران | تهران | تهران | تهران | تهران |
مقصد | اراک | رامسر | ایلام | رشت | بیرجند | خرمآباد | سنندج | ساری | بجنورد | رامسر |
ردیف | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 |
مبدا | تهران | تهران | تهران | تهران | تهران | تهران | تهران | تهران | تهران | تهران |
مقصد | یاسوج | سیرجان | لار | زابل | رفسنجان | شهرکرد | خوی | بم | شاهرود | جیرفت |
ردیف | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | |||
مبدا | تهران | تهران | تهران | تهران | تهران | تهران | تهران | |||
مقصد | آغاجاری | طبس | سبزوار | ایرانشهر | گچساران | نوشهر | بندرلنگه |
جمع بندی آماری مسیرهای مشمول آزادسازی و حمایتی:
تعداد کل مسیرها: 257 مسیر
الف) مسیرهایی که آزاد سازی نرخ در مورد آنها انجام می گیرد:
تعداد مسیرها: 170 مسیر (66 درصد)
مسیرهای منتهی به جزایر کیش و قشم: 26 مسیر
مسیرهای منتهی به شهرهای نفتی: 37 مسیر
مسیرهای انفرادی: 35 مسیر
مسیرهای جدید: 72 مسیر
ب) مسیرهایی که در مورد آنها سقف نرخی (مدت یکسال) تعیین خواهد شد. (مسیرهای حمایتی)
تعداد مسیرها: 87 مسیر (34 درصد کل مسیرها)