تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۱۰۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شوشتر قطب ميراث فرهنگي خوزستان است؛ آن را دريابيد
مجتبي گهستوني: مشکلات ميراثي شهرستان شوشتر به تخريب پل بند گرگر، فرسايش تونل بليتي، تخريب در بافت تاريخي و... ختم نمی شود چرا كه یکی از این مشکلات سرازیر شدن فاضلاب در رودخانه گرگر است.
از ديگر مشکلات موجود در شهرستان شوشتر فرسودگی پل های تک قوسی است، چون این پل ها که به ثبت ملی رسیده اند سالها و قرن ها محل تردد انسانها و وسایل نقلیه آنها بوده اند و امروزه بسیار فرسوده شده اند تا جایی که گاه با داربست نگهداری می شوند و بیم تخریب شدنشان همواره وجود دارد.
کاشی های بقعه سید محمد بازار نیز به خاطر وجود برخی از رسوبات و نفوذ آب در بنا در حال ریزش است و به جای مرمت، درِ  این بقعه بسته شده است.
به نظر می رسد یکی از دلایل عدم پیگیری و رسیدگی لازم به وضعیت اماکن تاریخی شوشتر حضور نداشتن رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان شوشتر در این اداره است چرا که ایشان ساکن شوشتر نیستند و به جز فعالیت هایی که در دانشگاه شیراز دارند مدیر پایگاه جهانی سازه های آبی شوشتر هم هستند و مشغله کاری زیاد و سکونت در خارج از شهرستان شوشتر باعث شده است که به رغم شخصیت علمی و توانمندی هایی که دارد نتوانند در رسیدگی به امور اداره میراث فرهنگی شهرستان و رفع مشکلات پايگاه سازه هاي آبي تاريخي شوشتر موفق باشند.
واقعیت این است که با نامه نگاری و بدون حضور مستمر نمی توان کاری از پیش برد. همین امر در کنار نبود امکانات کافی باعث شده است میراث فرهنگی شوشتر در خطر قرار داشته باشند. آيا بیم آن نمی رود که مجموعه سازه های آبی شوشتر در دومین سال ثبت جهانی خود در فهرست آثار در خطر قرار بگیرد؟

:
:
:
آخرین اخبار