تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰
کد خبر: ۱۰۸۸۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون پژوهشی سازمان تحقیقات کشاورزی:
وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو کارهایشان فنی و چهار چوب دار باشد
طرح های 550 هزار هکتاری بسیار بزرگ هستند که نمونه ای در هیچ جا نداریم، به نظر می رسد جهاد نصر وارد گود شد که نشان دهد برنامه طرح های بلند مدت را می توان کوتاه مدت کرد
خوزنیوز: معاون پژوهشی سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ایران گفت: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید کارهای فنی چهارچوب داری را انجام دهند تا ما بتوانیم در طرح وسیع 550 هزار هکتاری به راه حل های مشخص و معقولی برسیم.

به گزارش خوزنیوز، در آیین اختتامیه نخستین همایش ملی بررسی ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام محمد حسین مهدیان، معاون پژوهشی سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ایران در این همایش به ارایه گزارشی از نشست های علمی انجام شده پرداخت.

محمد حسین مهدیان معاون پزوهشی سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ایران، اظهار داشت: در مقایسه نشست امسال  با نشست سال گذشته که در مجتمع فنی و مهندسی اجرا شد به نظر می رسد که بر روی موضوعات ریزتر شده اما جمع بندی کلی این است که باید کار بیشتری انجام داد و از خرد جمعی و تجارب استفاده کرد.

وی با بیان اینکه 3 موضوع در نشست های تخصصی پیش بینی شده بود، افزود:  نظام های نوین آبیاری، بررسی و ارزیابی استفاده از سامانه های آبیاری کم فشار و بررسی امکانات و منابع تامین انرژی موضوعات مورد بحث ما بود که به طور متوسط 80 نفر ثبت نام کردند ولی 63 نفر شرکت کردند همچنین در مجموع 11 سخنران در این نشست ها به ایراد سخن پرداختند.  

معاون پزوهشی سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ایران ادامه داد: ما در رابطه با تاریخچه روش های نوین آبیاری باید کار بیشتری انجام دهیم. من پیشنهاد دارم که  معاونت آب و خاک وزارت خانه به کمک مهندسین این کار را انجام دهند، زیرا به راحتی این تجارب را در دنیا می بینیم اما در ایران چنین مجموعه مدونی وجود ندارد.

مهدیان در خصوص جمع بندی نظام های آبیاری، ادامه داد: نظام مشخصی برای ارائه روش های نوین آبیاری نداریم نظام های موجود هم با اجرای روش های نوین آبیاری به هم خورده است پس نیاز است با فوریت بر روی این بخش کار شود.

وی گفت: کارهای جهاد نصر مهندسی و کوتاه مدت است که به نظر می رسد متولی امر برر وی این چارچوب فعالیت می کنند.

این معاون بیان کرد: موفقیت و عدم موفقیت در شگردهای تعاونی منطق حکم می کند که بر روی این چهار چوب ها کار شود. در واقع باید از تجارب مثبت و نکات منفی برای ساماندهی فعالیت ها در آینده استفاده کرد.

وی در خصوص نشست دوم«تجارب» گفت: شرکت کنندگان مطالبی ارائه دادند که کمتر مرتبط با شرایط  استان خوزستان بود.

مهدیان افزود: ضرورت ایجاد یک سامانه و ساز و کار مشخص برای کنترل سامانه های آبیاری«پایش» نیاز است که متولیان امر به این نکته نیز توجه بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: بحث انرژی یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری بحث ساماندهای نوین آبیاری خصوصا آبیاری تحت فشار انرژی است، در این خصوص نیز دوستان مباحثی را در رابطه با نیروگاه های کوچک گازی و انرژی های نو و استفاده مستقیم از شبکه مطالبی را ارائه دادند که تمام مطالب نشان دهنده بود که ما در مجموع در رابطه با اراضی طرح 550 هزار هکتاری برنامه مشخصی نداریم. نیاز است در این مبحث کار بیشتری انجام شود خصوصا این که چه روش هایی در آبیاری تحت فشار تامین کنیم.

معاون پژوهشی سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ایران در پایان اظهار کرد: طرح های 550 هزار هکتاری بسیار بزرگ هستند که نمونه ای در هیچ جا نداریم، به نظر می رسد جهاد نصر وارد گود شد که نشان دهد برنامه طرح های بلند مدت را می توان کوتاه مدت کرد چنانچه برنامه های ما 5 ساله است که امیدواریم همین امر به عنوان چهارچوب در ارائه طرح های دیگر در سطح کشور عملی شود.
:
:
:
آخرین اخبار