تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۱۰۸۶۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جشن کتابداران استان خوزستان برگزار شد؛
مسئله ترویج کتابخوانی یک وظیفه همگانی است
مسئله ترویج کتابخوانی یک وظیفه همگانی برای همه دستگاه های متولی امر فرهنگ کشور است که البته وظیفه ارتباط و تأثیر بر مردم و اعضا به عهده کتابداران است
خوزنیوز: جشن کتابداران استان خوزستان روز دوشنبه در کتابخانه مرکزی استان برگزار شد.
 
به گزارش خوزنیوز؛ مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خوزستان در این مراسم با اشاره به این که امروز تأکید بر ضرورت مطالعه، تبدیل به گفتمانی در میان مسئولین شده است؛ گفت: بهبود وضعیت کتابخوانی در کشور یکی از دغدغه های جدی مقام معظم رهبری است و به جرئت می توان گفت که در حوزه اجتماعی به موضوعی بیش از ترویج فرهنگ کتابخوانی توجه و تأکید ندارند که امیدواریم بتوانیم با کمک مسئولین و اتخاذ تدابیر مؤثر، این نگرانی را برطرف کنیم.

مسئله ترویج کتابخوانی یک وظیفه همگانی است

لطف الله سپهر در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: نهاد کتابخانه ها را می توان نماینده فرهنگی نظام در اقصی نقاط کشور دانست چرا که هیچ دستگاهی نیست که دارای این پراکندگی و گسترگی در کل کشور باشد.

وی ادامه داد: عزم نهاد ایجاد زمینه های مطالعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی است اما این مهم بدون همکاری دستگاه هایی که به نحوی در امور فرهنگی ورود دارند، امکان پذیر نیست.

مدیر کل کتابخانه های استان خوزستان با بیان این که می توان دوره فعلی مدیریت نهاد را بهار کتابداران دانست گفت: در دوران جناب مختارپور توجه ویژه ای به بهبود وضعیت کتابداران شده تا شرایط بهتری هم از نظر کمی و هم کیفی در امور کتابخانه ها و فعالیت‌های فرهنگی آنها شاهد باشیم.

سپهر در پایان تأکید کرد: نهاد کتابخانه ها، آخرین حلقه زنجیره ترویج فرهنگ کتابخوانی است چرا که انسان ها در خانواده و مدارس ساخته و تربیت می شوند. عادت به مطالعه از آنجا پی ریزی می شود که امیدوارم خانواده ها و آموزش و پرورش و رسانه ها به این نکته توجه بیشتری کنند.

همچنین در این مراسم حجت الاسلام حسن زاده از سوی نماینده ولی فقیه حضور داشتند که در سخنانی به اهمیت کتاب خوانی پرداخت و گفت: ما امروز با چالش و خلأ تبدیل ارزش های تعریف شده به فرهنگ و رفتار عمومی مواجهیم. در برخی آموزه های دینی مانند ایثار و از خودگذشتگی توانسته ایم فرهنگ سازی کنیم اما در مسائلی مانند کتابخوانی، علی رغم سابقه درخشان و عمیق علمی و نیز تأکیدات گسترده قرآنی و روایی، موفق نبوده ایم.

مسئله ترویج کتابخوانی یک وظیفه همگانی است

وی ادامه داد: تا زمانی که نگاه به فرهنگ، مصرفی باشد، توفیقی حاصل نمی شود. وقتی نگاه این باشد که کتابخانه ها تنها مصرف کننده اعتبارات و درآمدها هستند، وضعیتی پیش می آید که مثلاً شهرداری ها در پرداخت حق نیم درصد کتابخانه ها، سستی می کنند.

حسن زاده گفت: منطق و آرزوی امام، تبدیل مسلسل ها به قلم بود و جهت گیری فرهنگی رهبر معظم انقلاب، ترویج کتابخوانی که امیدوارم دیگر مسئولین نیز با هم افق ها و دغدغه ها حرکت کنند و با تغییر نگاه خود به جبران کمبودها برخیزند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سخنران دیگر مراسم بود که با تأکید بر نقش کتابخوانی در رشد و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی کشور گفت: فعالیت های حوزه کتاب تنها به تحویل کتاب به اعضاء محدود نمی شود و کتابداران باید بکوشند تا کتابخوانی را در میان اعضاء، ریشه دار نمایند.

مسئله ترویج کتابخوانی یک وظیفه همگانی است

همایون قنواتی با اشاره به ساختار اداری کتابخانه ها گفت: وضعیت حقوقی نهاد و این که یک مجموعه عمومی غیر دولتی است سبب شده تا آن را به گونه سازمان های مردم نهاد در دل دولت ببینیم. بدین جهت نقش مردم هم در توسعه آن و هم به عنوان مخاطبین آن، بسیار مهم است.

وی ادامه داد: مسئله ترویج کتابخوانی یک وظیفه همگانی برای همه دستگاه های متولی امر فرهنگ کشور است که البته وظیفه ارتباط و تأثیر بر مردم و اعضا به عهده کتابداران است.

مهمان ویژه این مراسم، محسنی، مدیرکل مشارکت ها و شهرداری ها نهاد کتابخانه های عمومی کشور بود که ضمن سخنانی با اشاره به فلسفه هفته کتاب و کتابخوانی گفت: اساس این هفته، تقدیر و معرفی کسانی است که بدون ادعا و به عنوان طلایه داران ترویج فرهنگ مطالعه در کشور فعالیت می کنند. جنگ فرهنگی سخت تر از نبرد نظامی است و بی شک غفلت در جبهه فرهنگی سبب خسران و آسیب جدی می شود چرا که دشمن با تیزهوشی همین نقطه را هدف قرار داده است.

مسئله ترویج کتابخوانی یک وظیفه همگانی است

وی ادامه داد: امروزه قدرت یک کشور را توان علمی آن تضمین می کنند و کتابخانه ها، مرکز ارتقاء و گسترش علم و آگاهی و آموزش مادم العمر به مردم است.

محسنی گفت: ما شاهد غفلت بزرگی از سوی مردم و مسئولین نسبت به کتابخوانی هستیم و بی شک این نقیصه ما را دچار مشکلات عدیده می کند. نگاه نهاد این است که کتابخانه ها را از محدوده امور خدماتی به پایگاه فعالیتهای فرهنگی ارتقاء دهد. بر همین اساس سرمایه گذاری ما بر روی کودکان و نوجوانان است که در سن الگوپذیری و ساخته شدن شخصیت خود هستند و می کوشیم با تقویت بخش های کودک و طرح های متنوع در آن، نسلی پرورش یابند که به مطالعه عادت و تعلق داشته باشند.

وی با اشاره به شاخص های مختلف کتابخانه های استان خوزستان گفت: ما تا سال 1404 تنها ده سال زمان داریم اما فاصله مان از نظر اهداف برنامه ای بسیار زیاد است. این فاصله تنها به کمک نهاد رفع نمی شود. ما محتاج حضور خیرخواهانه مردم هستیم. این تجربه را داریم که هر زمان امور را به مردم واگذار کرده ایم، نتایج بهتری گرفته ایم و امیدوارم با فعال شدن انجمن های خیرین کتابخانه ساز، کمک های انسان های خیر به سوی توسعه کتابخانه ها و فرهنگ کتابخوانی، سوق داده شود.

محسنی با بیان این که به در پی ایجاد جایگاه بین المللی برای نهاد کتابخانه ها هستیم، گفت: در دوره جدید کوشیده ایم این هدف را با فعالیت‌هایی از قبیل نشست های کتابخوان، مدرسه تابستانی خواندن، تجلیل از خانواده های شهدا و ایثارگران کتابخانه ها، آموزش های ضمن خدمت به کتابداران و توجه و تقویت بخش کودک، دنبال کنیم.

به گزارش خوزنیوز؛ در این برنامه علاوه بر سرود خوانی دانش آموزان و شاهنامه خوانی توسط کودک خردسال، از کتابداران و کتابخوانان و کتابخانه های برتر استان تقدیر شد.
:
:
:
آخرین اخبار