تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۱۰۷۴۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توضیح یک پژوهشگر درباره ادعای محیط زیست؛
کنوکارپوس مسئول مشکلات تنفسی در اهواز نیست
بعید است که گرده‌افشانی در یک گیاه خاص به حدی باشد که بیش از 17 هزار نفر را آن‌هم طی دو، سه روز روانه بیمارستان‌ها کند
یک پژوهشگر علوم کشاورزی در پی اظهارات مسئولان مبنی بر منتفی‌بودن وقوع باران‌های اسیدی در ایجاد تنگی نفس در مردم اهواز و ارتباط این آلودگی به گرده‌افشانی یک گونه گیاهی خاص، گفت: تا آنجا که همگان اطلاع دارند از قدیم‏ الایام درخت و درختکاری به‌عنوان عمده‌‌ترین راهکار پاکیزه‌کنندگی و تلطیف آب و هوا مطرح بوده است.

عبدالنور چعب(مصدقی) پژوهشگر و کارشناس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، در یادداشتی که به نقد اظهارات مدیرکل محیط زیست خوزستان درباره دلیل احتمالی آلودگی اخیر آب و هوای استان و مراجعه بیش از 17 هزار شهروند خوزستانی به بیمارستان‌ها پرداخت و اظهارکرد: "آقای لاهیجان‌زاده این حجم از اختلالات تنفسی را ناشی از گسترش کشت یک گیاه در سال‌های قبل و گرده‌افشانی آن اعلام کرده در حالی‌که گرده‌‏افشانی به‌وسیله‌ی باد انجام می‌شود و یکی از سازوکارهای معمول تلقیح در برخی گیاهان است."

وی در ادامه این مطلب اظهار می‌کند: به‌عنوان مثال درخت نخل از این شیوه در فصل بهار جهت باردهی و تلقیح استفاده می‌کند و یا در بین گیاهان زراعی، گیاه ذرت از این طریق و به کمک باد در ماه‌های شهریور و مهر گرده‌افشانی می‌کند؛ همچنین مدت‌زمان فعالیت این گرده‌ها در حد چند ساعت و حداکثر یک روز است و از سوی دیگر در شرایط رطوبت بالا و یا بارندگی این گرده‌ها از فعل و انفعال می‌افتند؛ به‌عبارتی می‌توان گفت رابطه‌ی گرده‌افشانی گیاه و رطوبت مثل رابطه‌ی کارد و پنیر است و در زمان بارندگی گرده‌افشانی اتفاق نمی‌افتد.

این دانشجوی دکتری بوم‌‏شناسی کشاورزی با بیان این‌که پراکنش گرده‌های گیاهان شاید در فصل بهار یا پاییز باعث ایجاد آلرژی در بعضی افراد شود، می‌نویسد: با این حال بعید است که گرده‌افشانی در یک گیاه خاص به حدی باشد که بیش از 17 هزار نفر را آن‌هم طی دو، سه روز روانه بیمارستان‌ها کند.

چعب همچنین با اشاره به این گفته‌ی مدیرکل محیط زیست خوزستان که گیاهان قادر به تولید اسپور گیاهی هستند، اضافه می‌کند: شاید درختان و گیاهان برای بقاء حیات و تجدید نسل خود تولید گرده و گرده‌افشانی کنند اما تولید اسپور از سازوکارهای تکثیر قارچ‌ها و نه گیاهان است.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه اخیرا مسئولان اداره‌کل محیط زیست به‌جای چاره‌جویی و توجه به راهکارهای علمی و عملیاتی و اقدامات پیشگیرانه کاهش آلاینده‌های صنعتی نظیر فیلترگذاری و نصب آبپاش در مسیر خروجی دودکش‌های کارخانه‌ها و ... در پی حذف صورت مسأله و انداختن این معضل به گردن زبان‌بسته‌هایی نظیر کنوکارپوس‌ها برآمده‌اند.

این محقق و کارشناس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، با اشاره به ویژگی‌های گیاه کنوکارپوس می‌نویسد: کنوکارپوس یک درختچه یا درخت ساحلی با منشاء آمریکای شمالی است و می‌تواند شرایط سخت نظیر شوری بالای خاک، خشکی، رطوبت فراوان و گرمای زیاد را تحمل کند و از نظر تغذیه‌ای یک گیاه کم‌توقع و البته همیشه سبز به‌حساب می‌آید؛ خطرات آن برای انسان تا کنون ناشناخته بوده و جایی گزارش نشده است.

چعب این‌گونه مطلب خود را به پایان می‌رساند: این گیاه نه فقط در استان خوزستان بلکه در استان‌های بوشهر و بندرعباس و حتی کشورهای سواحل خلیج فارس کشت و پرورش یافته است و تا کنون گزارشی مبنی بر ایجاد تنگی نفس از این گیاه به‌ویژه از استان‌های بوشهر و بندرعباس مشاهده نشده است.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
سید سهراب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
0
0
متاسفانه وقتی امورات بدست افراد غیر کارشناس و سفارشی و کم اطلاع و بی اطلاع و نداشتن دانش می سپارند بایستی این روزگار باشد آدمای نخبه و متعهد و متخصص حق اظهار نظر ندارند و از دانش و علم آنان استفاده نمیشود
و تا زمانیکه این شیوه مدیریتی در کشور رایج است معضلات همچنان ادامه دارد
دانشجوی سابق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
0
درود بر دانش آموخته سابق ملاثانی
:
:
:
آخرین اخبار