تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۰۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چگونه مهدی تاج رئیس كمیته داوران شد؟
انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس كمیته داوران فدراسیون فوتبال، وقتي بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، با تحلیل‌های متفاوتی همراه شد و خیلی ها را به تعجب واداشت. با بررسی های انجام شده، مشخص شد که فيفا تأكيد كرده رئيس كميته داوران بايد يكي از اعضاي هيأت رئيسه فدراسيون باشد. بنا بر قانون فیفا، الزام بود تا اول آوریل، رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال، عضو هیأت رییسه فدراسیون باشد.
تابناک : براي رياست كميته داوران، در آيين‌نامه فيفا آمده است، يك نفر از اعضاي هيأت‌رييسه فدراسيون‌ها كه در هيچ‌ كدام از باشگاه‌ها، اتحاديه‌ها و ليگ‌ها عضويت ندارد، مي‌تواند به عنوان رييس اين كميته مشغول به كار شود.

به گزارش «تابناک»، در اين میان، با توجه به اين آيين‌نامه، مهدي تاج، ناصر شفق و حتي خانم فریده شجاعي و آقاي گنجعلي‌خاني ـ اگر استعفا نمی داد ـ مي‌توانستند رياست كميته داوران را بر عهده بگیرند و دارای اين شرايط شوند؛ البته کسی که هم اکنون گروه داوري را اداره مي‌كند ـ حسين عسکري ـ همه دخل و تصرف‌ها را در داوري انجام مي‌دهد و رييس، تنها نقشی نمادین دارد.

بنابر این گزارش، انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس كمیته داوران فدراسیون فوتبال، وقتي بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، با تحلیل‌های متفاوتی همراه شد و خیلی ها را به تعجب واداشت. با بررسی های انجام شده، مشخص شد که فيفا تأكيد كرده رئيس كميته داوران بايد يكي از اعضاي هيأت رئيسه فدراسيون باشد. بنا بر قانون فیفا، الزام بود تا اول آوریل، رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال، عضو هیأت رییسه فدراسیون باشد.

اما اکنون شايد برخی بپرسند، آیا نامزدی اين كانديداها که سابقه داوري ندارند، قانونی است؟!

در این باره بايد گفت: يكي از موارد مهم اين است كه سوابق داوري و سوت زدن مسابقات و داشتن كارت داوري براي پذيرش رياست كميته داوران شرط نيست، بلکه بيشتر توانايي‌هاي مديريتي فرد را در نظر مي‌گيرند؛ بنابراین، فيفا نیز تأكيد كرده كه سوابق داوري، اصلا مهم نبوده و شرطي براي احراز پست رياست نيست.

البته تاج بلافاصله پس از پذیرش مسئوليت جديد وعده داد تغييرات چنداني در امور اجراي كميته داوران اعمال نخواهد كرد؛ یعنی شرايط همانند گذشته است و عسکري همچنان پاسخگوي مسائل داوري خواهد بود و شرايط كميته داوران، روال گذشته را دارد و تنها سياستگذاري‌هاي كلان تغيير مي‌كند.

بنا بر گزارش آمده، هرچند تغيير رويه انتخاب فدراسيون فوتبال، برگرفته از اولتيماتوم فيفا بوده، نقش رخدادهای چند هفته گذشته را هم نبايد ناديده گرفت؛ درگيري‌هاي فيزيكي میان بازيكنان و مربياني كه از اشتباهات داوري متضرر شده‌اند و لزوم نظارت بيشتر بر عملكرد داوراني كه هر از گاهي در مظان اتهامات عجيب و غريب قرار مي‌گيرند، نشان مي‌دهد، كميته داوران با چه مشكلات عميقي دست و پنجه نرم مي‌كند.

بنابراین، آنچه پیش از این رخ داد، هيأت رئيسه فدراسيون را به صرافت انداخت تا براي تلطيف فضاي پیرامون داوران و كنترل بيشتر اوضاع، نايب رئيس فدراسيون را به كميته داوران مأمور كند.

این گزارش می افزاید: با اين حال، محمد فنايي بر این باور است، تاج به جاي دخالت در امور فني كميته داوران، بايد براي سامان دادن به وضعيت زندگی آنان نیز گام بردارد.

از سویی در دپارتمان جديد كميته داوران، تاج به عنوان رئيس و عسگري به عنوان نايب رئيس يا دبير كميته انضباطي فعاليت خواهند كرد.

این گزارش در ادامه یادآور می شود: اعضاي هيأت رئيسه فدراسيون فوتبال، در حالي بر سر انتخاب مهدي تاج به عنوان رئيس جديد كميته داوران به اجماع رسيدند كه از مدت‌ها پيش، احساس مي‌شد پس از كوتاه شدن دست تاج از كميته تيم‌هاي ملي، وی در كمين يكي ديگر از پست‌هاي كليدي فدراسيون نشسته است.

به این ترتیب، نايب رئيس فدراسيون به عنوان منتقد اصلي رئيس سابق كميته داوران، سناريوي انتقال آرام قدرت از مسعود عنايت به حسين عسکري را نوشت و اكنون از سوي سرپرست كميته داوران خطري را احساس نمي‌كند.

به گزارش سایت فدراسیون فوتبال، حسین عسکری گفت: وظیفه کمیته داوران، مدیریت داوری کشور نیست و افزود: کمیته داوران فدراسیون فوتبال، وظیفه دارد خط مشی‌های کلی داوری را در کشور تعیین و در صورت لزوم، قوانینی را تأیید و تصویب کند و به هیأت رییسه فدراسیون فوتبال برساند؛ مدیریت مسایل داوری به عهده دپارتمان داوری است.

به هر روی، باید پذیرفت که تاج با پذیرفتن این پست، ریسک بزرگی کرد و با توجه به حضور دو نماینده اصفهان در بالای جدول، باید از هم اکنون آماده انتقادات احتمالی از سوی دیگر تیم ها باشد.
:
:
:
آخرین اخبار