تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۱۰۵۹۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پنج پارکینگ با ظرفیت پنج هزار خودرو در مرز شلمچه راه اندازی می شود
سال گذشته دو هزار و 300 دستگاه خودرو در پارکینگ شلمچه حضور یافتند و امسال نیز پنج پارکنیگ برای تامین آسایش زائران تدارک دیده شده است
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر سرعت بخشی تامین زیرساخت ها در مرزشلمچه برای اربعین حسینی را خواستار شد و گفت: پنج پارکینگ با مجموع ظرفیت پنج هزار دستگاه خودرو در مرز شلمچه راه اندازی می شود.

ولی الله حیاتی دوشنبه در نشست هماهنگی ستاد اربعین در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند در مرز شلمچه، گفت: سال گذشته دو هزار و 300 دستگاه خودرو در پارکینگ شلمچه حضور یافتند و امسال نیز پنج پارکنیگ برای تامین آسایش زائران تدارک دیده شده است.

وی هدف از برگزاری این نشست را هماهنگی کمیته ها در سرعت بخشی احداث و استقرار موقعیت ها در مرز شلمچه دانست و گفت: زمان زیادی تا آیین پیاده روی اربعین باقی نمانده و باید تا 15 آبان اقدامات لازم برای استقبال از زائران اربعین در مرز شلمچه انجام شود.

حیاتی با بیان تعهدات سازمان منطقه آزاد در مرز شلمچه، گفت: ساخت ایستگاه پمپاژ آب شلمچه که حدود هشت سال متوقف بود، به همت سازمان منطقه آزاد اروند با اعتبار 75 میلیارد ریال تا پایان این هفته جاری به بهره برداری می رسد.

معاون استاندار خوزستان گفت:این پروژه ضمن تامین آب آشامیدنی 12 هزار نفر جمعیت روستایی، آب آشامیدنی پایانه مرزی عراق، ایران و یادمان شهدای شلمچه را تامین می کند.

فرماندار ویژه خرمشهر اظهار داشت: انتظار می رود طبق برنامه زمانبندی، تمامی امکانات زیرساختی برای خدمت رسانی به زائران مهیا شود.

حیاتی با تاکید بر صدور کارت تردد عوامل اجرایی، خبرنگاران و مدیران هیات های مذهبی گفت: کارت تردد خودروها و اعضای ستاد اربعین و عوامل اجرایی تا اواخر هفته جاری از سوی سازمان حج و زیارت صادر شود.

وی همچنین با بیان برنامه های این ستاد برای اسکان زائران در مرز شلمچه گفت: با توجه به ظرفیت چادرهای هلال احمر امسال، ظرفیت اسکان به یکهزار و 500 تا دو هزار نفر افزایش می یابد.

حیاتی، استقرار 20 ورودی برای گذرنامه در عراق را یادآور شد و گفت: زیرساخت های گیت های گذرنامه در عراق نیز باید تا پایان هفته جاری انجام شود.

معاون استاندار خوزستان همچنین از پیشرفت فیزیکی 80 درصدی تامین روشنایی مسیر شلچه را یادآور شد و گفت: از شنبه هفته آینده نیز، کانکس ها در موقعیت خرمشهر نصب می شود.

معاون حمل و نقل پایانه استان خوزستان و رییس کمیته حمل و نقل سوخت و زیرساخت های ستاد اربعین نیز در این نشست از افزایش پهنای باند اینترنت به میزان 10 مگا بیت بر ثانیه در مرز شلمچه خبر داد و گفت:با هماهنگی اداره مخابرات سه دکل رادیویی برای رفع مشکلات تلفن همراه زائران نصب شد.

رحیم ناصری افزود:برای جا بجایی زوار از درب پایانه تا مرکز شهر و بالعکس با سازمان اتوبوسرانی شهرهای آبادان، خرمشهر و دزفول هماهنگ شده و قرار شد که 70 دستگاه خودرو از سوی این شهرداری ها در ایام اربعین مهیا شود.

وی ادامه داد: برای حمل و نقل وجابجایی زائران نیز، دو دستگاه قطار فوق العاده در مسیر خرمشهر – اهواز و دو دستگاه در مسیر خرمشهر – تهران با راه آهن جمهوری اسلامی هماهنگ شده است.

ناصری افزود: هماهنگی با اداره راه و شهرسازی، نصب علایم رانندگی و تابلوهای هشدار دهنده در مسیر محورهای مواصلاتی به جاده خرمشهر، استقرار بانک ملی و دستگاه خودپرداز، به کارگیری 50 نیروی کار از شهرداری برای نظافت محیط پایانه نیز صورت گرفته است.

وی پیشرفت فیزیکی 70 درصدی عملیات احداث ساختمان پایانه مرزی شلمچه را یادآور شد و گفت:هم اکنون، دیوارکشی و کف سازی ساختمان پایانه مرزی به اتمام رسید، سقف ها بتن ریزی شده و گیت های گذرنامه نیز تا دو روز آینده آماده می شود.

مجری پروژه ساماندهی شلمچه در سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست، استمرار تردد کامیون های تجاری در ایام اربعین را خواستار شد و گفت: بنا به دستور دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور کار تجاری در مرز شلمچه به هیچ عنوان تعطیل نمی شود چون کشور عراق به مواد غذایی و دیگر کالاها نیاز دارد.

محمدنظارت افزود:در این راستا یک جاده شنی برای تردد کامیون های تجاری، خودروهای بازرگانان و پرسنل شلمچه در نظر گرفته شده است.

نظارت اظهار داشت:برای نصب گیت های عراق و اجرای زیرساخت ها، نشست هماهنگی با حمید اعلا مدیر سایت تجاری عراق برگزار شد و اجازه تردد در خاک عراق نیز گرفته شد.

*** شبکه فیبر نوری در شلمچه تاکنون راه اندازی نشده است

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آبادان نیز در این نشست راه اندازی فیبرنوری را خواستار شد و گفت: تاکنون فیبرنوری در مرز شلمچه راه اندازی نشده و 10 روز قبل از اربعین باید برنامه های مرز شلمچه بر روی آنتن برود تا بتوانیم شبکه های سراسری، آبادان و خوزستان را تغذیه کنیم.

داریوش دبیقی اظهار داشت:بدون راه اندازی فیبرنوری در مرز شلمچه، ارسال روزانه اخبار، اطلاعات و برنامه های زنده از شهرستان آبادان و خرمشهر به شبکه های سراسری امکانپذیر نیست.

*** تایمن اقلام مورد نیاز زائران

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خرمشهر و رییس کمیته بازار این ستاد نیز در این نشست از تامین کالاهای مورد نیاز و استقرار واحدهای توزیعی صنفی در خرمشهر خبر داد و گفت:برای تامین کالاهای مورد نیاز، سردخانه ها و انبارها نیز آماده شده است.

عبدالامیر ربیهاوی همچنین با بیان تشکیل کمیته نرخ گذاری پارکینگ خودرو در شلمچه، افزود:اطلاع رسانی به تجار برای تعیین تاریخ ورود کالاهای صادراتی به بارانداز در ایام اربعین ضروری است.

وی در ادامه گفت:واحدهای صرافی در موقعیت خرمشهر نیز در ایام اربعین در مرز شلمچه مستقر می شود.

رییس اداره تبلیغات اسلامی خرمشهر و رییس کمیته فرهنگی ستاد اربعین نیز در این نشست گفت:به منظور خدمات رسانی فرهنگی به زائران اربعین، سه نشست با مسوولان شهرداری تهران و خرمشهر برگزار شد و قرار بر این شد که بنرهایی با محتوای احادیث فضیلت زیارت اربعین چاپ و در مرز شلمچه نصب شود.

حجت الاسلام عادل ریوران راه اندازی کتابخانه سیار در مرز شلمچه را ضروری دانست و گفت:برای تجهیز کتابخانه سیار به 150 میلیون ریال اعتبار نیاز است.

در این نشست امامان جمعه آبادان و خرمشهر و فرمانداران شهرستان های آبادان، امیدیه، شادگان، ماهشهر و جمعی از مسوولان استانی و محلی حضور داشتند.

در این نشست مقرر شد، نشست های آتی ستاد اربعین در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند در مرز شلمچه تشکیل شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار