تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۰۳۳۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آب شور دریا تا اهواز پیش روی می‌کند
اگر تمهیداتی برای کنترل کاهش دبی رودخانه کارون صورت نگیرد، آب شور دریا تا شهر اهواز هم پیش روی می کند
آب شور دریا تا اهواز پیش روی می‌کندنماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تمهیداتی برای کنترل کاهش دبی رودخانه کارون صورت نگیرد، آب شور دریا تا شهر اهواز هم پیش روی می کند.

عبدالله تمیمی شامگاه گذشته در بازدید از نمایشگاه «اهواز در گذر تاریخ» با بیان اینکه باید هویت‌های دینی و تاریخی هر منطقه حفظ و به نسل جدید منتقل شود، عنوان کرد: این نمایشگاه فرصت خوبی است که تاریخ اصیل اهواز به نسل با روایتی ملموس در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی تاریخ اهواز را سراسر حماسه و افتخار دانست و افزود: وقتی به تاریخ این شهر نگاه می‌کنید، حماسه‌های اسلامی و شیعی به‌وفور در آن موج می‌زند به همین دلیل باید این تاریخ ارزشمند را به شکل‌های مختلف حفظ کرد و این نمایشگاه بهترین بستر برای روایت این تاریخ گران‌بهاست.

تمیمی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد وضع نامناسبت رودخانه کارون به‌عنوان شاهرگ اقتصادی و کشاورزی مردم خوزستان بیان کرد: مطالعات نشان داده‌ که انتقال آب از سرشاخه‌های کارون باعث نابودی محیط‌زیست، کشاورزی، بالا رفتن نرخ بیکاری و به‌طور کل باعث نابودی زندگی مردم ساکن در پایین‌دست رودخانه‌ها شده است.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی افزود: در نتیجه کاهش دبی کارون، آب‌شور دریا به دلیل جزر و مد پس از طی ۵۰ کیلومتر به دارخوین در شهرستان شادگان می‌رسد و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، بعید نیست که آب‌شور دریا به اهواز هم برسد.

تمیمی تصریح کرد: آب شوری که جزر و مد وارد رودخانه کارون کرده، کشاورزی، آبزیان، محیط‌زیست، اشتغال، زیرساخت و همه آنچه در این مسیر قرار دارد را تهدید می‌کند به همین دلیل کاملاً واضح و شفاف می‌گویم که بی‌توجهی‌ها به انتقال آب از سرچشمه‌های کارون، می‌تواند تأثیر نامناسبی بر زندگی در خوزستان داشته باشد.

وی در خصوص ناتوانی نمایندگان خوزستان در مقابله با انتقال آب سرشاخه‌های کارون نیز گفت: به دلیل جزیره‌ای عمل کردن نمایندگان خوزستان و کمبود مدیران خوزستانی ساکن تهران و همچنین حمایت نشدن نمایندگان در داخل استان، نمایندگان خوزستان عملاً کاری نمی‌توانند از پیش ببرند.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای با انتقاد از نبود وحدت رویه نمایندگان استان افزود: با وجود اینکه اکثر طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون در دوره‌های قبل تصویب شده‌اند ولی این چیزی از مسئولیت نمایندگان فعلی و آینده نمی‌کاهد.

تمیمی تصریح کرد: نمایندگان خوزستان باید با حفظ وحدت و پس از مشورت با یکدیگر، در چارچوب قانون احقاق حقوق مردمی که وظیفه نمایندگی آنها را به عهده داریم را پیگیری کنیم. متوقف ماندن دو طرح از طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون نتیجه همین وحدت و پیگیری نمایندگان است.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار