تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۱۰۱۲۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز عملیات کاشی کاری گنبد طلایی حرم سبزقبا/ تصاویر
همزمان با سالروز ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و زهرای مرضیه(س) صبح امروز، عملیات کاشی کاری گنبد حرم حضرت سبزقبا(ع) دزفول با حضور جمعی از مسئولین و اقشار مختلف مردم آغاز و به صورت نمادین اولین خشت های طلای این گنبد نصب شد
همزمان با سالروز ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و زهرای مرضیه(س) صبح امروز، عملیات کاشی کاری گنبد حرم حضرت سبزقبا(ع) دزفول با حضور جمعی از مسئولین و اقشار مختلف مردم آغاز و به صورت نمادین اولین خشت های طلای این گنبد نصب شد.

معمار و طراح گنبد حرم حضرت سبزقبا(ع) در حاشیه این مراسم با اشاره به مشخصات فنی این گنبد، گفت: این گنبد در سه بخش ساق، کتیبه و تاج طراحی شده که امیدواریم عید سال آینده گنبد کاشی کاری نهایی و رونمایی شود.

«احمد الفباغی» افزود:  بخش اول این گنبد، نصب کتیبه چهارده معصوم(ع) بین ساق و تاج این گنبد به عرض یک متر است که در این کتبه چهارده معصوم و اسامی جلاله بصورت  معقر و خط های بنایی استفاده شده است.

آغاز عملیات کاشی کاری گنبد طلایی حرم سبزقبا/ تصاویر

وی شعاع نهایی گنبد را ۱۰ متر و ۳۰ سانتی متر اعلام و گفت: نیم متر از دو طرف به عرض این گنبد با کاشی کاری و اصلاح گنبد افزوده می شود.

این استاد معمار، با بیان اینکه ارتفاع  پرچم گنبد از روی بام را ۱۸ و از کف حیاط حرم ۲۸ متر است، ادامه داد: ارتفاع تاج طلایی این گنبد از کتیبه چهارده معصوم هشت متر است که پس از ساخت کتیبه عملیات نصب کاشی های آن آغاز خواهد شد.

الفباغی گفت: در طراحی این گنبد از اصالت فرهنگی معماری دزفول استفاده و تمام کار ساخت این گنبد توسط بهترین استادکاران دزفول انجام می شود.

معمار و طراح گنبد حرم حضرت سبزقبا(ع) ساق گنبد به ارتفاع شش متر را آخرین مرحله کاشی کاری گنبد خواند و با اشاره به استفاده از گره معقری و چیدمان اسما جلالی و چهارده معصومی با خط بنایی در این ساق تصریح کرد: کاشی های این گنبد در بهترین و باسابقه ترین کارخانه های کاشی سازی اصفهان ساخته و تا کنون ۴۰ درصد کاشی ها به دزفول منتقل شده که در ادامه کار نیز تمامی کاشی ها ساخته و به کار ملحق خواهد شد.

آغاز عملیات کاشی کاری گنبد طلایی حرم سبزقبا/ تصاویر

در حاشیه این مراسم، اولین خشت طلایی این گنبد برای نگهداری در موزه حرم حضرت سبزقبا(ع) توسط مسئولین امضا شد.

مزار مطهر حضرت محمد بن موسی الکاظم(ع) معروف به حضرت آقا سبزقبا(ع) برادر تنی امام رضا(ع) قرن ها است که موجب برکت دارالمؤمنین دزفول شده و مجاورین آن حضرت از برکات وجودی آن امامزاده عظیم الشأن بهره ها برده اند.

آغاز عملیات کاشی کاری گنبد طلایی حرم سبزقبا/ تصاویر

آغاز عملیات کاشی کاری گنبد طلایی حرم سبزقبا/ تصاویر

مرجع / دزفول امروز
:
:
:
آخرین اخبار