فرماندار خرمشهر گفت: دلالان و واسطهها تجارت خرما را با رکود مواجه کرده است.
عبدالله حسینی در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: صادرات خرما یکی از برنامههای جدی دولت است که متاسفانه با وجود بستر فراوان در منطقه تاکنون اقدام موثر و جدی در این خصوص صورت نگرفته است.
وی فرآوری خرما و بسته بندی مناسب را از مهمترین عامل برای رشد صادرات این محصول عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات فراروی صادرات خرما بالا بودن هزینه حمل و نقل دریایی است که باعث عدم تمایل فعالان این بخش برای استفاده از ظرفیت از آن شده است.
فرماندار خرمشهر تصریح کرد: افزایش هزینه حمل و نقل دریایی در حال حاضر برای صادرات خرمای این منطقه مشکل ایجاد کرده است.
وی خاطرنشان کرد: مشکلات فراروی صادرات خرما از طریق کشتی، بسیاری از تجار را برای صادرات خرما بی انگیزه کرده است و در این بین نیز برخی از دلالان و واسطهها تجارت خرما را با رکود مواجه کرده اند.
به گفته وی نیمی از خرمای خوزستان به کانادا صادر میشود از این رو کاهش هزینههای حمل و نقل دریایی برای صادر کنندگان بسیار مهم و حیاتی است.
فرماندار خرمشهر تصریح کرد:هزینه حمل خرما با کانتینر نیز دو برابر سال گذشته شده از این رو باید استاندار خوزستان برای رونق دوباره صادرات خرما از طریق بنادر جنوبی خوزستان و یا بندرعباس وارد عمل شود.
وی اظهار داشت: در این ارتباط تشکیل کمیتهای تخصصی برای حل مشکلات فراروی خرما بسیار ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم حل مشکلات فراروی صادرکنندگان خرما، قادر نخواهیم بود سهم ایران را در بازارهای جهانی بویژه کشورهای اروپایی حفظ کنیم.
سال گذشته بیش از 60هزار تن خرما از استان خوزستان به کشورهای اروپایی و آسیایی و آمریکایی صادر شد.
استان خوزستان سالانه 165هزار تن خرما و رطب در آن تولید میشود.