تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۸۶۰۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ایدنی:
در طرح تحول نظام سلامت ، مقرر بوده است که اولین ذینفعان مردم باشند
کمبود زيرساخت‌هاي فيزيكي فضاهاي بهداشتي درماني سبب شده بین آنچه كه بايد داشته باشيم و آنچه كه اكنون داريم فاصله باشد
خوزنیوز: نشست هم اندیشی اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با پزشکان جوان متخصص فعال در طرح تحول نظام سلامت با حضور اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ، ایرج نظری معاون درمان، مالک کنانی معاون توسعه مدیریت و منابع، ساسان موگهی معاون دانشجویی و فرهنگی و صادق مرادی دبیر اجرایی طرح تحول نظام سلامت دانشگاه و همچنین جمعی از پزشکان متخصص فعال از شهرستان های مختلف تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در محل سالن اجتماعات مجتمع رفاهی فجر اهواز برگزار شد.

به گزارش خوزنیوز؛ در ابتدای این نشست، پزشکان متخصص به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در خصوص اجرای طرح تحول نظام سلامت در شهرستان های مختلف پرداختند و مشکلات مدنظر خود در این خصوص را مطرح نمودند که از جمله موارد اشاره شده می توان به کمبود تجهیزات و دستگاه های درمانی مورد نیاز، پرداخت قطعی هر چه زودتر مطالباتی که به صورت علی الحساب به آنها پرداخت شده بود و اعتراض به طرح پرداخت پلکانی کارانه اشاره نمود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این نشست، با اشاره به اینکه نظام سلامت اضلاع و بازیگران مختلفی دارد که همگی، ذینفعان این حوزه محسوب می شوند و در اقتصاد سلامت بر مبنای تعرفه باید به حقوق خود برسیم بیان نمود: در طرح تحول نظام سلامت، قرار بر این نبوده که در گامهای نخست، سودی به جامعه پزشکی برسد و مقرر بوده است که اولین ذینفعان مردم باشند و هدف دولت نیز از حمایت از اجرای این طرح همین بوده است.

اسماعیل ایدنی اظهار کرد: در زمان شروع به کار دولت، خروجی از جیب مردم برای درمان، 60 الی 70 درصد بود. مردم نمی توانستند هزینه های درمان خود را پرداخت کنند، در حالی که این وظیفه دولت ها است که در زمینه درمان و سلامت بتوانند حامی مردم و محرومین باشد، کما اینکه سالیانه بیش از 800 هزار نفر بر اثر ابتلاء خود و یا خانواده خود به بیماری های خانمان سوز، به زیر خط فقر می رفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه ایجاد عدالت در توزیع سلامت از دیگر اهداف دولت در اجرای طرح تحول نظام سلامت می باشد اذعان داشت: بازیگران حوزه سلامت اعم از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی، دریافت کنندگان خدمات که همان مردم هستند، پرداخت کنندگان هزینه ها یا همان شرکت های بیمه گر، تولیت یا سیاست گذاران حوزه سلامت، تامین کنندگان دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی که این بازار را به یک بازار پویا و فعال تبدیل کرده اند، تمام این گروه ها رفتارهای یکدیگر را زیر نظر دارند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: یکی از قوی ترین بازیگران این حوزه، تامین کنندگان دارو، تجهیزات و اقلام پزشکی هستند و خوشبختانه، اجرای طرح تحول نظام سلامت سبب شده است تا ساماندهی خاصی به بازار تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز بیماران داده شود و آشفتگی سالیان قبل در این حوزه بسیار کمرنگ تر گردد.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان بیان کرد: برای حذف زیرمیزی باید قیمت خدمتی که ارائه می شود به قیمت واقعی ارائه آن خدمت نزدیک باشد که با عملیاتی نمودن فاز سوم طرح تحول نظام سلامت و اجرای کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت، 120 درصد افزایش تعرفه ارائه خدمات را داشته ایم  که تقریبا" 80 درصد رشته های تخصصی پزشکی از این حیث دارای شرایط خوبی شده اند.

ایدنی در ادامه به روند پيشرفت اجرای طرح تحول نظام سلامت در خوزستان اشاره كرد و گفت: خوشبختانه در اجرای طرح تحول نظام سلامت، یکی از استان های موفق در کشور بوده ایم، البته این به معنی نداشتن مشکل نیست، چرا که زیرساخت های فرسوده و کمبود شدید زيرساختهاي فيزيكي در بعد فضاهاي بهداشتي درماني و تخت های بیمارستانی در استان سبب شده است تا بین آنچه كه بايد داشته باشيم و آنچه كه اكنون داريم فاصله وجود داشته باشد و این خود از چالش هاي تهدید کننده مأموريتهاي اساسي دانشگاه می باشد و چنین مشکلی حل نمي شود مگر اينكه حمایت ها و همكاريهاي فرابخشي قابل قبولی در استان صورت بگيرد.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز افزود: ظرفيتهاي بسياري در استان خوزستان وجود دارد كه مربوط به دستگاههاي ديگر است كه اگر از اين ظرفيت ها در جهت تقویت حوزه سلامت استان استفاده شود، زمان رسيدن به اهداف در اين حوزه بسيار كوتاهتر مي شود.

ايدني ادامه داد: مأموريت هاي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز بسيار وسيع است و گستره خدمات دهي آن تا پيش از اضافه شدن ماهشهر و هنديجان در سطح استان به سه ميليون نفر مي رسد و در كنار آن نيز به استان لرستان و شهرهای دزفول، بهبهان و آبادان كه زيرنظر اين دانشگاه نيستند نیز ارايه خدمات مي كند، اما مشكل عمده ما كمبود شديد فضاهاي درمانگاهي است.

وي اظهار كرد: براي حل اين مشكل سعي شد كلينيك هاي درمانگاهی-تخصصی اقماري را در سطح شهرهای استان فعال كنيم که البته فراهم كردن فضاهاي ارايه خدمات درمانی، يك پروسه زمان بر است و در عین حال در سال جاری نیز کلنگ احداث و توسعه فضاهای درمانی جدید را با پیگیری های مستمر و رایزنی هایی که با وزارت بهداشت صورت پذیرفت و اخذ مجوزهای لازم در این خصوص، به زمین خواهیم زد كه به نظر مي رسد در اين فاز، براي رفع نيازهاي استان، گام ارزنده و قابل قبولی باشد.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان در ادامه به ضرورت توسعه فضاهاي اورژانس، سي سي يو و آي سي يو اشاره كرد و گفت: اولويت در توسعه بخشهاي ويژه با شهرستانهاي كم برخوردار است كه در سال جاری، توسعه تختهاي بيمارستاني را در این مناطق با اعمال همكاري های فرابخشي دستگاههاي مختلف خواهيم داشت.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور  افزود: خوشبختانه نگاه خوبي در بهداري ارگانهاي نظامي در زمينه انجام همكاري ها با دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حوزه سلامت استان وجود دارد و ان شاء الله در سال 94 با همكاري يكي از ارگانهاي نظامي، ظرفيت هاي مناسبي در اختيار ما قرار خواهد گرفت که مي توان گفت كه در سطح استان همگرايي و اجماع خوبي در حوزه سلامت به وجود آمده است.

وي افزود: البته يكي از مشكلاتي كه وجود دارد، مشاركت كم خيرين سلامت در استان است، در اين حوزه فعاليت خوبي ديده نمي شود و تمايل به سرمايه گذاري خيرين سلامت در استان ناكافي است که این معضل برای استانی که چرخش مالی بالایی دارد زیبنده نیست.
رئيس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان به اجراي طرح تحول بهداشت دهان و دندان نيز اشاره كرد و گفت: خدمات درمانی دهان و دندان، خدمات گراني هستند اما با وجود متخصصان دنداپزشک خوب و مشرفی که دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در اختیار دارد، در حال سرمايه گذاري در اين طرح هستيم و در تلاشيم فضاي مناسبي ايجاد شود تا خدمات دندانپزشکی به زودی با قيمت دولتي به مردم استان عرضه شود.
:
:
:
آخرین اخبار