تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۸۱۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تحلیل بی بی سی از آزادی زندانیان سیاسی
 جام نیوز نوشت:

شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسي ضمن انعکاس خبر موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف 1218 نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب در آستانه عید سعید فطر، برای پیدا كردن دلیل این آزادسازی‌ها به گفت‌وگو با حسین باستانی پرداخت.

"حسین باستانی" روزنامه‌نگار دوره اصلاحات، که اکنون کارمند رسمی "بی بی سی" محسوب می‌شود، گفت: «از 2 ماه پیش در بعضی محافل محافظه‌کار و رسانه‌های نزدیک به حکومت از حضور اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده استقبال‌هایی صورت گرفت، خیلی دنبال این موضوع بودند که آیا این مطلب را باید موضع بعضی از محافظه‌کاران تلقی کنند یا اینکه احتمال دارد این مسئله با حمایت تلویحی آیت‌الله خامنه‌ای مواجه شود؟ به نظر می‌رسد این اتفاق (آزادسازی زندانیان) تقویت‌کننده این دیدگاه باشد که شاید ایده باز کردن نسبی فضا در آستانه انتخابات بعدی برای افزایش میزان مشارکت، از حمایت تلویحی آیت‌الله خامنه‌ای برخوردار باشد.»

وی در پاسخ به سوال مجری که پرسید: فکر می‌کنید این انتخابات چه قدر اهمیت دارد که از اکنون به استقبال آن رفته‌اند؟ گفت: «به طور کلی همواره میزان مشارکت در انتخابات برای نظام اهمیت دارد؛ ولی ظاهرا در این انتخابات دلیل مضاعفی وجود دارد و آن اینست که پس از قهر احمدی‌نژاد و خانه‌نشینی او، بعضی منابع خبری از قول احمدی‌نژاد این مطلب را منتشر کردند که حضور بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری دهم به خاطر حضور من بوده است. البته هر چند ایشان بعدا این مطلب را تکذیب کرد اما لحن تکذیب ایشان خیلی محکم نبود. بنابراین در شرایطی که حکومت عزم خود را جزم کرده که گروهی از اطرافیان اقای احمدی‌نژاد که الان گروه انحرافی نامیده می‌شوند حضور پر رنگی نداشته باشند، اگر با کم رنگ شدن حضور آنها میزان مشارکت هم به هر علتی پایین بیاید مدافعان آقای احمدی‌نژاد این را شاهدی خواهند دانست که مشارکت بالای انتخابات قبلی هم بخاطر اقای احمدی‌نژاد بوده است نه هیچ کس دیگر.»

همان طور که این کارشناس بی بی سی اقرار داشته است، رئیس جمهور مطلب فوق را تکذیب نموده‌اند و چنین ادعایی نداشته‌اند؛ شایان ذکر است علت مشارکت گسترده مردم و اقبال آنان شخص احمدی‌نژاد نبوده؛ بلکه بیان مبانی و اصول امام و انقلاب و خواسته‌های مردم از سوی جریان اصولگرا بوده است.

رهبر معظم انقلاب نیز علت اقبال مردم به دولت نهم و دهم را شعارهای خاص آنها و پافشاری دولتمردان و شخص رئیس جمهور بر اصول و مبانی انقلاب اسلامی و اجرای عدالت اجتماعی ومبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری، بیان داشته‌اند، به عنوان نمونه، معظم له درتاریخ (6/5/90) در دیدار هیئت دولت؛ عدالتخواهی، استکبارستیزی، ساده‌زیستی، مقابله با منش اشرافیگری، مقابله با ویژه‌خواری و سوءاستفاده از ارتباطات اقتصادی و غیراقتصادی و خدمت‌رسانی صادقانه را از جمله شعارهای جذاب دولت خواندند و فرمودند: «علت اقبال مردم در انتخابات سال 84 و 88 به رئیس جمهور همین شعارهای جذاب و ضروری بود چراکه مردم به ارزش‌ها و آرمان‌ها پایبند و دلبسته‌اند.»

بنابراین دلیلی ندارد که نظام و مردم با شخصی که با شعارهای اصلی انقلاب در حال خدمت صادقانه است مقابله‌ای بنمایند.

اما چیزی که بی بی سی از آن غافل است و یا سعی دارد خود را به تغافل بزند و از این رهگذر بر طبل اختلاف‌افکنی خود بکوبد، این است که سیاست کلی نظام جذب حد اکثری می‌باشد و نظام اسلامی با آغوش باز از همه احزاب و گروه هایی که در چارچوب قانون اساسی و در جهت خواست مردم حرکت کنند، استقبال نموده و از آنان پشتیبانی کامل می نماید.

رهبر معظم انقلاب نیز در تمام انتخابات‌ها بر حضور و مشارکت حداکثری ملت تاکید دارند و در این راستا گاهی شاهد اعمال رافت اسلامی نظام بوده ایم. از جمله این موارد، بیانات و توصیه‌های ایشان در دیدار اعضاى شوراى نگهبان مورخ 24/10/1382 می‌باشد که منجر به تایید صلاحیت تعداد زیادی از اصلاح‌طلبانی شد که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بودند.

همچنین حکم حکومتی ایشان در تاریخ 2/3/1384 درباره تجدید نظر در تایید صلاحیت آقایان"مهر علیزاده" و"معین"برای انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم، زمینه شرکت این افراد در انتخابات را فراهم آورد.

در پایان متذکر می‌شویم با توجه به سنت دائمی نظام و مقام معظم رهبری که معمولا در آستانه اعیاد بزرگ اسلامی (مثل عید فطر و عید غدیر) و همچنین ایام نوروز با عفو و آزادی برخی زندانیان و محکومین موافقت می‌کنند؛ تطبیق دادن آزادسازی زندانیان بر مسائل انتخاباتی که حدود 6 ماه دیگر برگزار خواهد شد ساده انگاری می‌باشد.
:
:
:
آخرین اخبار