تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۸۱۴۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طی مراسمی در استانداری خوزستان، از کتاب سلامت توسط استاندار رونمائی شد
بسیاری از بیماری های دوران بزرگسالی در دوران کودکی و نوجوانی زمینه سازی شده است و رفتارهای غلط و عدم رعایت اصول بهداشتی در این سنین موجب بروز و ظهور بیماری های مختلفی در دوران بزرگسالی می شوند، ترویج رفتار سلامت محور در این دوره می تواند بسیار موثر باشد

مراسم رونمایی از کتاب سلامت با حضور دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، حجت الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان، مهندس حاجتی معاون برنامه ریزی استانداری، مهندس تقی زاده مدیر کل آموزش و پرورش استان، دکتر سیدیان معاون بهداشتی دانشگاه و جمعی از مسئولین آموزش و پرورش استان در سالن اجتماعات مهمانسرای استانداری برگزار گردید.

دکتر اسماعیل ایدنی در این مراسم گفت: سلامت یک مقوله فرابخشی است، 25 درصد این مقوله به حوزه وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه های علوم پزشکی و متولیان ارائه خدمت اختصاص دارد،50 درصد آن به مولفه های کلان اجتماعی و اقتصادی و 25 درصد آن به مسائل ژنتیکی و محیطی بر می گردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار نمود: اگر به تابلوی مرگ در کشورمان نگاه کنیم و به سیمای بیماری ها توجه داشته باشیم بیش از 80 درصد علل مرگ و میر قابل اجتناب است.

وی ضمن اشاره به اینکه امید به زندگی در کشور ما برای مردان 71 و برای زنان 73 سال است و می توان با اصلاح فرآیندها و سبک زندگی، طول عمر را حداقل 10 سال اضافه کرد، گفت: نگاه به مقوله سلامت در دولت تدبیر و امید از همان ابتدا وجود داشته و همچنین در زمینه فرهنگ سازی لازم در این خصوص سرمایه گذاری خاصی صورت پذیرفته است تا در وهله اول دانش افراد را در زمینه سلامت ارتقاء بدهیم و با افزایش دانش، نگرش و رفتار مردم نیز تغییر می کند.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان تصریح داشت: گروه های اجتماعی مختلفی که می توانند در این راه تاثیر گذار باشند مانند کودکان و نوجوانان هدف گذاری شده اند که اهمیت این نسل در اشاعه فرهنگ سلامت و سایر زمینه ها باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

ایدنی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری های دوران بزرگسالی در دوران کودکی و نوجوانی زمینه سازی شده است و رفتارهای غلط و عدم رعایت اصول بهداشتی در این سنین موجب بروز و ظهور بیماری های مختلفی در دوران بزرگسالی می شوند، افزود: ترویج رفتار سلامت محور در این دوره می تواند بسیار موثر باشد و سرمایه گزاری در این زمینه علاوه بر ارتقاء سطح سلامت، یک سرمایه گذاری اقتصادی نیز می باشد و می تواند به صرفه جوئی و افزایش راندمان منابع بودجه ای بخش سلامت کمک کند. علاوه بر آن کودکان و نوجوانان به عنوان سفیران سلامت در خانواده ها می توانند نقشی مهمی را در انتقال مفاهیم سلامت و خودمراقبتی به درون کانون های خانواده و جامعه ایفاء کنند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور ادامه داد: همکاران ما در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تعامل بسیار خوب با آموزش و پرورش استان، فعالیت های خوبی در این زمینه داشتند که نواختن زنگ سلامت، گنجاندن ساعت آموزش سلامت در مدارس از آبان ماه سال جاری و تالیف و تدوین کتاب سلامت و آموزش آن در مقطع ابتدائی و متوسطه اول که امروز از آن رونمائی خواهیم نمود، می باشد.

این مقام مسئول در پایان ضمن تاکید بر نکته اشاره شده توسط استاندار خوزستان مبنی بر لزوم توجه به سلامت روان در دوران نوجوانی و جوانی، اشاره نمود: باید برنامه ریزی کنیم تا از آسیب های جدی که برای نوجوانان در سنین بلوغ و برای جوانان در زمینه های روانشناختی و سلامت روان رخ می دهد جلوگیری شود و فعالیت ها و طرح های کاربردی اثرگذاری را با سایر سازمان های مرتبط در این زمینه داشته باشیم.

:
:
:
آخرین اخبار