تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۸۰۹۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکتر هاشمی، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه:
سرنوشت علم پزشکی بیشتر در دست کسانی است که با مولکولها و بخصوص در حوزه علم ژنتیک کار می کنند
مسائلی که اخیرا در مورد شناخت، غربالگری، پیشگیری و درمان بیماری ها بوجود آمده است، ارتباط بین علوم پایه و خصوصا" علوم ژنتیک با علوم بالین را بسیار حائز اهمیت کرده است و باید در این زمینه کارهای مشترک تحقیقاتی بیشتری صورت گیرد

دکتر سید جلال هاشمی رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مراسم اختتامیه هشتمین همایش سالانه نوروژنتیک کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در تالار کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد گفت: هدف علم پزشکی و اینکه در بین جوامع بشری به عنوان یک علم، ظهور پیدا کرده، جستجوی حقیقت است.

هاشمی ادامه داد: انسانها از ابتدا تا انتها به دنبال حقیقت هستند و این در همه جوامع انسانی یک ارزش است و در همه ادیان از جمله دین مبین اسلام بدینگونه است که هرکس خود را بشناسد، خدای خود را شناخته است و انسان ها از ابتدا نسبت به یکدیگر حس همدردی داشتند و اگر کسی بیمار می شد سعی میکردند دردهای وی را کم کنند و این در فطرت انسان نهاده شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: خداوند انسانها را با فطرت پاک و حسنه خلق کرده است، به همین خاطر انسان این خصوصیات را دارد و همچنین دین اسلام به حیات و احیاء نفس ارزش خاصی بخشیده به طوری که در روایات آمده است که اگر شخصی، فرد دیگری را نجات دهد مثل اینکه تمام انسان ها را نجات داده است.

رئیس دانشکده پزشکی تصریح کرد: خدمت به انسان شرافت خاصی در فرهنگ اسلامی و ایرانیان دارد بطوریکه امام حسین(ع) می فرمایند: بهترین انسان ها کسی است که بیشترین نفع را به دیگر انسان ها برساند و همینطور از دیدگاه حکومتی هم اگر به این موضوع نگاه کنیم وظیفه حکومت است که سلامت جامعه و رضایتمندی مردم را تامین کند بطوریکه در دین اسلام آموزش پزشکی و کسب علم پزشکی یک واجب کفایی است.

این فوق تخصص گوارش گفت: در مراسم افتتاحیه کنگره، پروفسور کریمی نژاد در مورد تاریخچه علم ژنتیک مطالبی در خصوص نیاکان ما مطرح کردند که آنان چه دید وسیعی به نحوه خلقت انسان داشتند و در حالی که در بعضی از جوامع فقط مرد را به عنوان منشاء تولد نوزاد می دانستند، ولی نیاکان ما ایرانیان، نقش هم مرد و هم زن در تولید مثل و چگونگی تشکیل تخم را از اول می دانستند.

هاشمی تصریح کرد: اگر از یک دیدگاه کلی به این موضوع نگاه کنیم باعث افتخار ما است که نیاکان ما این چنین بودند در حالی که در عهد جاهلیت فقط مرد را به عنوان انسان می شناختند و در همان زمان بود که آیات قرآن از طرف خداوند به پیامبر مکرم اسلام(ص) نازل شد که به عنوان مثال می توان به آیات سوره کوثر اشاره کرد که "ای انسان، ابتر بودن به این نیست که شما پسر نداشته باشید" یعنی اینکه با دختر هم نسل انسان ادامه پیدا می کند.

رئیس دانشکده پزشکی با اشاره به مصادیق علم ژنتیک در آیات قرآن ادامه داد: همچنین در آیات دیگری آمده است که انسان از خاک آفریده شده و در قرار مکین قرار داده شده است که بعضی از مفسران این "قرار مکین" را همان "کروموزوم" می دانند یعنی ادامه پیدا کردن نسل و قابلیت تکرار پذیری.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: سرنوشت علم پزشکی بیشتر در دستان کسانی است که با مولکول ها و بخصوص در حوزه علم ژنتیک کار می کنند.

هاشمی افزود: مسائلی که اخیرا در مورد شناخت، غربالگری، پیشگیری و درمان بیماری ها بوجود آمده است، ارتباط بین علوم پایه و خصوصا" علوم ژنتیک با علوم بالین را بسیار حائز اهمیت کرده است و باید در این زمینه کارهای مشترک تحقیقاتی بیشتری صورت گیرد.

رئیس دانشکده پزشکی گفت: مثلا در بخش درمان باید با استفاده از علم ژنتیک مشخص شود چرا بدن عده ای از بیماران به درمان پاسخ میدهند و بدن عده دیگر به درمان پاسخ نمیدهد؟ که انتظار ما از اساتید این حوزه این است که در این زمینه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی لازم را انجام دهند. یا مثلا بیماری رفلاکس معده که حدود 30درصد افراد جامعه به آن مبتلا هستند، چطور می شود که از بین مبتلایان عده ای دچار سرطان می شوند و عده ای نمی شوند؟ پاسخ کلی این است که ژن های آن باهم متفاوت است که یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماری ها همین تغییرات ژنتیکی است.

هاشمی در پایان ضمن تشکر از پروفسور کریمی نژاد و اعضاء انجمن نوروژنتیک ایران برای همکاری و حضور در این کنگره گفت: جا دارد در اختتامیه این کنگره از دکتر ایدنی رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برای حمایت های همه جانبه و دکتر صاکی معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه برای همکاری در جهت برگزاری این کنگره و همچنین از دکتر صابری دبیر علمی کنگره و مدیر گروه ژنتیک و همکارانشان و همینطور دکتر عطاری معاون اجرائی دانشکده و نیز پرسنل زحمتکش و خدوم دانشکده پزشکی که در طی فاصله زمانی کمتر از یکسال با تلاش فراوان و با زحمات شبانه روزی توانستند شرایط برگزاری این کنگره را فراهم کنند صمیمانه تشکر نمایم.

گفتنی است در پایان مراسم به رسم یادبود از اساتید برجسته حاضر در کنگره با اهداء لوح و هدیه تجلیل شد و عکس دسته جمعی نیز برای ثبت در خاطرات با حضور شرکت کنندگان گرفته شد.

:
:
:
آخرین اخبار