به دنبال این هستیم که ساختار کامل، عملیاتی و تشکیلاتی برنامه تحول نظام سلامت را در دانشگاه پیاده سازی و اجراء کنیم.
جلسه تشکیل و فعال سازی کمیته های جانبی اجرایی طرح تحول نظام سلامت با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر شاهرخ جابرزاده مدیر کل بیمه سلامت ایرانیان استان خوزستان، دکتر علی خدادادی قائم مقام رئیس دانشگاه، دکتر مالک کنانی معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر ایرج نظری معاون درمان، دکتر عبدالله رفیعی معاون توسعه آموزش، مجتبی اورکی مدیر روابط عمومی دانشگاه، مهندس احسان بیگ زاده مدیر آمار و فنآوری اطلاعات، مهندس صادق مرادی دبیر اجرایی طرح تحول نظام سلامت در دانشگاه و دکتر نیما اختردانش در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.
دکتر ایدنی در این جلسه با اشاره به لزوم تشکیل کمیته های جانبی اجرایی طرح تحول نظام سلامت گفت: روندی که باید زودتر به آن ورود می کردیم، مسئله تشکیل ساختاری منسجم برای فعال سازی کمیته های جانبی طرح تحول نظام سلامت است که هم در مرکز استان و هم در شهرستان ها برای مستندسازی فعالیت ها، پایش و اصلاح ساختار و ساز و کار اجرایی این طرح باید تشکیل می شد.
ایدنی ادامه داد: عدم مستندسازی و فقر اطلاعاتی در خصوص دستیابی طرح تحول نظام سلامت به اهداف عالیه خود، یکی از دلایلی است که باعث می شود در برابر هجمه ها و انتقادات، نتوان دفاع قوی و همه جانبه ای از طرح اعمال نمود در حالی که خروجی های این طرح برای رسیدگی به معضلات درمانی مردم کشور باور نکردنی است و رضایتمندی بالایی را در بین مردم ایجاد نموده است، ولی در حوزه مستند سازی ضعیف عمل کرده ایم و در حقیقت این فقر مستندسازی مربوط به کل کشور است.
وی تصریح کرد: بنابراین لازم و ضروری است ساز و کار پایش، مستندسازی و نظارتی خود را تعریف کنیم و به صورت مستمر در تمام واحدهای تابعه مجری، طرح مورد پایش و ارزیابی قرار بگیرد تا بتوان به صورت مستند از طرح دفاع و در ادامه نیز نقاط ضعف، قوت و تهدیدات این مسئله را شناسایی کرد.
ایدنی با بیان اینکه برای نیل به هدف علاوه بر محتوا به چهارچوب شکلی مطلوب نیز نیاز داریم و برای انجام دادن هر حرکتی اول باید چارچوب ها را مشخص کرد، بعد محتوای مدنظر را نهادینه کرد، گفت: به دنبال این هستیم که ساختار کامل، عملیاتی و تشکیلاتی برنامه تحول نظام سلامت را در دانشگاه پیاده سازی و اجراء کنیم.
رئیس دانشگاه افزود: خوشبختانه با همکاری معاونت درمان، ساختار کمیته ها مشخص شده است و در حال حاضر باید به سمت نهادینه شدن و اجرایی شدن آن و همچنین محتوا بخشیدن به ساختار شکلی برویم.
وی افزود: البته منظور از مستندسازی، مستند سازی سیستماتیک و طبقه بندی شده است که در هر زمان که اطلاعاتی در خصوص محورهای مختلف اجرای طرح و ارائه خدمات درمانی به گیرندگان خدمت در مراکز درمانی تابعه مورد نیاز بود، بتوان در کمترین زمان ممکن با وجود داشبوردهای نرم افزاری خاص و قابل اتکاء، این اطلاعات را استخراج و آنالیز کرد و تمام اطلاعات در هر زمان قابل دستیابی باشد تا از تحلیل این اطلاعات بتوان مشخص کرد که مداخلات برای طرح به چه صورت باشد و نوع مداخله، وسعت و کیفیت آن معلوم گردد.
گفتنی است در این جلسه ترکیب کمیته های جانبی اجرایی طرح تحول نظام سلامت و دبیر هر کمیته به شرح زیر و نیز فعالیت های مورد نظر برای اجراء توسط هر کمیته مشخص و ابلاغ گردید.
1- کمیته سیاست گذاری و برنامه ریزی (دبیر: مهندس صادق مرادی)
2- کمیته بیمه و منابع (دبیر: دکتر فردین قائدی)
3- کمیته دارو، تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی (دبیر: دکتر حسین برزگر)
4- کمیته نظارت و بازرسی (دبیر: دکتر پژمان بختیاری نیا)
5- کمیته مدیریت آمار و اطلاعات (دبیر: دکتر نیما اختردانش)
6- کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی (دبیر: مجتبی اورکی)