تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۷۷۹۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اردشیر صالحپور:
نشر را باید به دست اهل فرهنگ سپرد نه تاجر و کاسب / غذای روح نیز سوبسید می خواهد
نهادهای فرهنگی باید به منظور حمایت از نشر و مولف، پس از چاپ بخش عمده ای از کتاب ها را خریداری کنند و این کتاب ها را به عنوان یک کالای فرهنگی را یارانه در اختیار مردم قراردهند؛ دولت در حوزه فرهنگ باید همواره سوبسید دهد و این سوبسید در همه جای دنیا نیز مرسوم است
دکتر اردشیر صالح‌پور نویسنده، پژوهشگر، کارگردان و مدرس تئاتر متولد 1336 ایذه و صاحب مدرک دکترای تخصصی پژوهش هنر از دانشگاه هنر است. او سابقه 20 ساله تدریس در دانشکده‌های مختلف هنری را دارد و عضو هیات علمی مرکز فرهنگ و هنر است. با این هنرمند نام آوازه خوزستانی که دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر فجر نیز هست و کتاب های "فتح طهران" و "تفنگ نه دال" را به رشته تحریر درآورده است، پیرامون وضعیت نشر در خوزستان صحبت کردیم.

http://www.khouznews.ir/files/fa/news/1393/9/24/35622_845.jpg

آقای دکتر صالحپور، با توجه به این که شما خوزستانی هستید و این موضوع در کتاب های شما نیز تجلی بارزی دارد، آیا تاکنون چاپ کتاب خود را به ناشر خوزستانی سپرده اید؟
تابحال همه کتاب های من در تهران چاپ شده و از این بابت نیز متاسفم، زیرا بخش عمده ای از مخاطبان آثار من خوزستانی اند و بسیار مایل که آثارم ازسوی ناشر خوزستانی و در خوزستان چاپ شود و مطمئنم در این صورت کتاب به دست اهل آن و مخاطب خود می رسد؛ اما از آن جا که سازوکار این فرایند در خوزستان فراهم نبوده و ناشرین استان این امکانات را در اختیار نداشته اند، زمینه مهیا نشد. البته چاپ آثار من در خوزستان موجب خوشحالی من می شود و یکی از جدیدترین آثارم نیز که ظرف دو یا سه هفته آینده به چاپ می رسد به یک انتشارات خوزستانی سپرده شده است.

با توجه به این که گفتید تاکنون این زمینه فراهم نبوده است، در کتاب اخیر چگونه زمینه نشر در خوزستان برایتان میسر شد؟
مدیر انتشارات الیما خود یک فرد شاعر و ادبی است و واقعیت این است که امر نشر را باید به دست اهل فرهنگ سپرد نه به دست تاجر و کاسب؛ پدیده نشر با تجارت متفاوت است و اداره ارشاد باید برای ناشرین اهل فرهنگ، امتیاز ویژه ای در نظر گیرد تا این حضرات در زمره کار نشر قرار گیرند و این اقدام می تواند در پیشبرد امور موثر باشد.

سپردن نشر به دست غیراهل آن چه مشکلاتی به همراه دارد؟
متاسفانه گاهی ناشر کتابی را چاپ می کند که شان و منزلت کتاب را به قدر کافی نمی داند و لازم است اهل فرهنگ، نشر کتاب را برعهده بگیرند و انتخاب آنان می تواند در پیشبرد نشر موثر باشد. به هرحال نویسندگان خوزستانی باید چاپ آثار خود را به ناشرین خوزستانی بسپارند و اداره ارشاد نیز کمک کند به پاگیری و رشد و شکل گیری هرچه بهتر نشر در خوزستان. استان خوزستان یک سرزمین فرهنگی است و از دیرباز فرهنگ و ادب در خوزستان ریشه دارد و نباید همه قضایا به برگزاری نمایشگاه کتاب ختم شود؛ بلکه ما این زمینه را داریم که همواره همانطور که در عرصه ورزش و هنر فعال هستیم، ادب و نشر خوزستان نیز فعال باشد.

از جمله مشکلات نشر به سپردن آن به دست افراد غیرفرهنگی اشاره کردید؛ دیگر مسائلی که موجب عقب ماندگی این صنعت در خوزستان شده است را چه می دانید؟
امر نوشتن به خودی خود رنج و زحمت خاصی با خود دارد و نشر مشکلی علی حده برای مولف به شمار می آید. باور کنید بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران پس از اتمام تالیف آثارشان، تازه دغدغه شان آغاز می شود و آن هم موضوعی به نام پخش است. متاسفانه امر پخش در کشور به دست یک بخش مافیایی افتاده است و عده ای به آن نگاه کاسب کارانه دارند و می خواهند حق تالیف یا پژوهش نویسنده را به قیمت نازلی بخرند و بسیاری از کتاب ها همینطور باقی می ماند. این خیلی برای نویسنده درناک است که پس از آن همه زحمت و تلاش و کوشش، کتابش در انبارها بماند یا در اختیار افراد غیرفرهنگی قرار گیرد.

شما برای حل مشکل پخش کتاب چه پیشنهادی دارید؟
ارگان ها و سازمان ها و نهادهای فرهنگی باید به منظور حمایت از نشر و مولف، پس از چاپ بخش عمده ای از کتاب ها را خریداری کنند و این کتاب ها را به عنوان یک کالای فرهنگی را یارانه در اختیار مردم قراردهند. دولت در حوزه فرهنگ باید همواره سوبسید دهد و این سوبسید در همه جای دنیا نیز مرسوم است و به منظور حمایت از نشر فرهنگ انجام می گیرد. همانطوری که برای تامین نان مردم سوبسید در نظر می گیرند، کتاب هم غذای روح است و در این صورت جامعه رشد و تعلی فرهنگی خواهدداشت. امر فرهنگ در درازمدت تاثیر خود را نشان می دهد و نباید اگر کاری در این زمینه انجام دادیم و هزینه ای کردیم، بلافاصله انتظار نتیجه داشته باشیم.
:
:
:
آخرین اخبار