شرایط اقتصادی کشور و قوانین موجود به گونهای است که محدودیتی برای خودروسازان ایجاد نمیکند و با توجه به این، چون احساس خطری نیز از جانب محصولات با کیفیت خارجی وجود ندارد، بنابراین، این موضوع به یک بورس رقابتی برای تولید درآمد بیشتر برای سازندگان خودروهای داخلی تبدیل شده است
قیمت خودرو یکی از دغدغههایی است که مردم ایران، کم و بیش سالهاست با آن
دست به گریبان هستند، موضوع افزایش قیمت خودرو معمولا به اوایل سال یا
اواخر سال مربوط میشد؛ اما در سالهای اخیر، اوضاع فرق کرده است و
خودروسازان کشور دیگر برای گران کردن محصولات خود، منتظر پایان سال
نمیمانند و هر زمان بخواهند قیمتها را به میل خود افزایش می دهند.
شرایط اقتصادی کشور و قوانین موجود نیز به گونهای است که
محدودیتی برای خودرو سازان ایجاد نمیکند و با توجه به این چون احساس خطری
نیز از جانب محصولات با کیفیت خارجی وجود ندارد، بنابراین، این موضوع
تبدیل به یک بورس رقابتی برای تولید درآمد بیشتر برای سازندگان خودروهای
داخلی شده است.
اما با دامنه دار شدن اعتراضات مردمی در خصوص
قیمتهای نجومی خودرو سازان داخلی و حتی قهر برخی خریداران خودر باعث شد تا
پای شورای رقابت به این بازی کشیده شود، اما این شورا به جای سیاست گذاری و
تعیین خط و مشیهای کلی برای رقابتی کردن بازرا و همچنین ایجاد توازن عرضه
و تقاضا، بیشتر در نقش یک میانجی بین مصرف کننده و تولید کننده ظاهر شد، و
در نهات نیز به جای اینکه حداقل جاتب حق را نگه دارد به طرف تولید کننده
متمایل شد و در نهایت بازار بار دیگر شاهد افزایش قیمت خودرو گردید.
نمایندگان
مجلس شورای اسلامی و اعضای ناظر بر عملکرد این شورا نیز با اینکه در ابتدا
فشار زیادی را برای کاهش و تعدیل قیمتها وارد کردند اما در نهایت شورا
با کاهش بسیار ناچیزی در قیمت خودروها، اعلام کرد که نظر مجلس را پذیرفته
است.
این در حالی است که نمایندگان مجلس در تحقیقاتی که انجام داده
بودند و به گفته خود نمایندگان از جمله نادر قاضیپور قیمت تمام شده خودرو
بسیار پایینتر از چیزی است که تحویل مشتری میشود و این نمایندگان حتی
وعده کاهش قیمت تا ۳۰ درصد را نیز به مردم داده بودند.
به هر حال
آنچه از شواهد موجود به دست میآید این است که ضربالاجلهای مجلس هم
نمیتواند جلوی شورای رقابت و خودرو سازها را در افزایش قیمتها بگیرد و
افزایش قیمتها هر زمان که مدیران این تولید کنندهها اراده کنند انجام
خواهد شد.
این گونه رفتار نمایندگان ناظر در شورای رقابت در روزهای
اخیر باعث واکنش دیگر نمایندگان شده است و در واقع به نوعی صدای دیگر
نمایندگان را نیز در آورده است به طوری که حتی نمایندگان کمیسیونهایی
مانند قضایی و حقوقی و اقتصادی و چند نماینده دیگر در کمیسیونهای دیگر نیز
به این موضوع اعتراض کردهاند.
محمد رضاپور ابراهیمی نائب رئیس
کمیسون اقتصای در گفتوگو با تابناک در این خصوص میگوید: طبق آنچه که ما
در دست داریم شورای رقابت باید قیمتهای خود را تعدیل میکرد، و برای این
کار نیز یک آنالیزی هم ارائه دادند و حتی روی تغیرات آپشنها هم کار شد،
آنچه مورد نظر شورای رقابت و مجلس شورای اسلامی بود، ناظر بر این موضوع بود
که قیمتها باید کاهش داشته باشد.
اما به نظر میرسد شورای رقابت
وارد موضعی شده تحت عنوان قیمت گذاری که اساسا موضوع بحث شورای رقابت نیست،
شورای رقابت به جای اینکه رویکردهای رقابتی را در بازار ایجاد کند خود
وارد بازی قیمت گذاری شده است و تا زمانی که این شورا به جایگاه خود بر
نگشته است اوضاع بهتر نخواهد شد.
این نماینده گفت ابزار مستقیم
قیمت گذاری کار شورای رقابت نیست، باید شورا با سیاست گذاری و ایجاد توازن
در عرضه و تقاضا قیمتها را کنترل کند، به دلیل اینکه تنوع خودرو سازی در
کشور ما زیاد نیست و منحصرا مربوط به دو یا سه شرکت خودرو سازی میشود
متاسفانه باعث ایجاد ناهماهنگی بین شرکتها شرایط خواصی را ایجاد کرده
است.
تصور ما این است که باید شرایطی ایجاد شود که بازار خود را به
تعادل برساند نه اینکه با مکاتیزمهای تعادلی دستوری مثل مالیات و گمرک و
عوارض تا صادرات و واردات استفاده کنیم، به هر حال آنگونه که از شواهد بر
میآید شورای رقابت قادر به کاهش قیمتها نیست و یا ضمانتهای اجرایی مناسب
را در اختیار ندارد.
این نماینده گفت دولت و مجلس به صورت عملیاتی
نمیتواند در خصوص قیمت گذاری ورود کند بلکه همان طور که گفته شد باید
سیاستهای مستقیم و غیر مستقیم باید در این خصوص گرفته شود تا بازار کنترل
شود، به هر حال ریز اطلاعات در این خصوص در اختیار نمایندگانی است که در
این خصوص عضو ناظر بر شورای رقابت بودند و اینکه این گونه سکوت کردهاند
دلیلش مشخص نیست.
همچنین نماینده مردم کوهدشت در مجلس با ابراز نارضایتی از وضعیت خودرو در کشور گفت: که کیفیت پایین و قیمت خودروها زیاد است.
الهیار
ملکشاهی در جمع خبرنگاران با ابراز نارضایتی از وضعیت خودرو در کشور اظهار
کرد: افزایش قیمت خودرو با کاهش تورم همخوانی ندارد.
وی ادامه داد: دولت هر بار اعلام میکند که تورم را کاهش داده است اما قیمت خودرو که تورمی مستقیم دارد کاهش پیدا نکرده است.
ملکشاهی
تأکید کرد: اگر خودروسازان داخلی محصولات کیفیت پایین خود را گران
میکنند، دولت نیز واردات خودرو را آزاد کند تا مردم خودرو با کیفیت
مناسب تهیه کنند؛ چرا که داشتن خودروی دارای کیفیت بالا حق مردم است.
نماینده مردم کوهدشت در پایان گفت: هدف خودروسازان نباید فقط کمیت باشد و باید کیفیت و قیمت را هم در نظر بگیرند.