تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۷۴۹۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک‌قدم تا ریشه‌کن‌سازی فلج اطفال
يكي ديگر از سه سويه ويروس فلج اطفال ریشه‌کن شده كه به عقيده محققان با حذف آن‏، قدم مهمي در ریشه‌کن كردن فلج اطفال اتفاق افتاده‌است.

به عقيده محققان با توجه به اين‌كه از 2 سال گذشته تاكنون موردي از ابتلا كودكان به سويه پوليو ويروس تيپ 3 گزارش نشده، به نظر مي‌رسد اين سويه از ويروس فلج اطفال نيز ریشه‌کن شده است. آخرین مورد مشاهده‌شده از اين سويه در سال 2012، در كودكي مبتلابه فلج اطفال در نيجريه بوده‌است.

محققان سازمان جهاني سلامت(WHO) و مركز كنترل و پیش‌گیری بیماری‌ها(CDC) معتقدند كه امكان بسيار بالاي ریشه‌کنی پوليو ويروس تيپ 3، يكي از نقاط عطف تاريخ به منظور تلاش در جهت ریشه‌کن كردن جهاني فلج اطفال است.

جهان هنوز از فلج اطفال رها نشده‌است؛ هم‌اکنون براي فلج اطفال 3 سويه از ويروس شناسایی‌شده‌است كه در 3 كشور نيجريه، افغانستان و پاكستان فعال اند. از سه سويه مهم اين بيماري، همچنین موردي از ابتلا به پوليو ويروس تيپ 2 از سال 1999 تاكنون گزارش نشده است كه اين سويه نيز ریشه‌کن شده فرض می‌شود.

پوليو ويروس با سه سويه مهم پوليو ويروس تيپ 1،2 و 3 سبب ايجاد بيماري فلج اطفال مي‌شود. اين بيماري که سيستم عصبي فرد را درگير می‌کند، در گذشته سبب مرگ و فلج شدن بسياري از كودكان جهان می‌شد، به‌طوری‌که در سال 1980 سالانه بيش از 350 هزار كودك را به كام مرگ فرستاد. البته این بیماری به‌وسیله واكسن قابل ‌پیشگیری است.

پس از اجراي برنامه جهاني ریشه‌کن كردن فلج اطفال از سال 1988 تاکنون شيوع اين بيماري با كاهشي 99 درصدي مواجه بوده‌است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار