مدتهاست كه شاهد پرداخت قبوض بانك ملي شعبه مركزي آبادان توسط افرادي سودجو در درب ورودي اين بانك هستيم، اين افراد با اخذ هزينه، قبوض مشتريان را پرداخت كرده و موجب ناامني و تخريب وجهه عمومي بانك ملي مركزي اين شهرستان شدهاند.
به گزارش خونیوز به نقل از فارس، براي پرداخت مبلغي به حساب يكي از ادارات، به شعبه بانك ملي مركزي آبادان روبهروي پمپ بنزين مراجعه كردم.
به محض ورود به بانك با صف طويل مراجعه كنندگان مواجه شدم، نوبت گرفتم و نشستم.
شماره نوبت من 109بود در حاليكه صدايي شماره 38 را ميخواند.
ساعت حوالي 9 صبح بود و از قرار معلوم بايد دست كم تا ساعتهاي پاياني كار اداري بانك در آنجا منتظر ميماندم.
با توجه به اينكه تنها سه ساعت مرخصي كاري داشتم تصميم گرفتم قيد بانك را بزنم و فردا بقيه كارهايم را انجام بدهم.
در حال پايين آمدن از پلهها بودم كه با صدايي كه ميگفت، پرداخت قبض و فيش بانكي مواجه شدم.
سرم را برگرداندم و ديدم سه، چهار نفر دم درب ورودي بانك تعدادي فيش را در دست گرفته و ميگويند خانم پرداخت فيش و قبوض بانكي؟
من كه بارها چهره آنها را در اين مكان بهصورت گذري ديده بودم پرسيدم: بله من كار بانكي دارم.
در يك چشم بر هم زدن با دريافت شماره حساب و مبلغ واريزي به اداره مورد نظر و دريافت 3 هزار تومان بهعنوان كارمزد، كار بانكيام انجام شد.
فرد مذكور در مدت زمان دو دقيقه به بانك رفته و قبض پرداختي بانك را براي من آورد.
از طرفي هاج و واج مانده و از طرفي ديگر از اينكه كارم به اين سرعت انجام شده خوشحال بودم.
متأسفانه مدتهاست كه شاهد پرداخت قبوض بانك ملي شعبه مركزي آبادان توسط افرادي سودجو در درب ورودي اين بانك هستيم.
افرادي كه بهطور ثابت در كنار درب ورودي پاتوق داشته و از مشتريان بانك در ازاي دريافت مبالغي بين 500 تا 3000 هزار تومان، پرداخت قبوض را انجام ميدهند.
اين كار علاوه بر نامناسب جلوه دادن چهره بانك ملي موجب نارضايتي بسياري از مشتريان مراجعه كننده به بانك شده است.
اينكه اين افراد چگونه و از چه كانالي اين قبوض را پرداخت ميكنند، بسيار تعجبآور است.
صفهاي طويل مشتريان بانك، گرماي طاقتفرساي تابستان و كمحوصلگي مردم به دليل مشغلههاي فكري و كاري، تاب و توان آنها را براي افرادي كه خارج از نوبت و با عنوان پارتي بازي كار بانكي خود را انجام ميدهند، مشكلساز كرده است.
آيا اين افراد تنها به فكر كمك به مشتريان بانك چنين كاري را انجام ميدهند يا با فكر سودجويي به انجام كاري ناپسند چون اخذ هزينه در قبال پرداخت قبوض مشتريان اقدام ميكنند؟
آيا اين افراد سودجو تلقي ميشوند و يا با شغل كاذب خود، تنها به فكر ايجاد راهي براي درآمدزايي و تأمين هزينههاي زندگي هستند.
به هر حال اين روند ناخوشايند با پيگيريهاي بانك ملي و نيروي انتظامي همچنان بر قوت خود باقي بوده و راهحل آن را بايد از مسئولان مرتبط جويا شد.
پيشينهاي از تأسيس بانك ملي مركزي
تشكيل بانك به شكل جديد نخستين بار در سال 1258 هجري شمسي، ده سال قبل از بهوجود آمدن بانك شاهي از سوي يكي از صرافان بزرگ تهران به ناصرالدين شاه قاجار پيشنهاد شد، متاسفانه اين پيشنهاد با دخالتهاي بيگانگان و عوامل آنان جامه عمل نپوشيد و بهجاي آن بانك شاهي در ايران مستقر شد.
پس از پايان جنگ جهاني اول و خروج اشغالگران از ايران، سرانجام قانون تاسيس بانك ملي ايران در جلسه مورخ 14 ارديبهشت 1306 به تصويب مجلس رسيد و در روز سه شنبه20 شهريور 1307 بانك ملي ايران در تهران رسماً كار خود را آغازكرد.
در تاريخ 22 اسفند 1310 مجلس شوراي ملي حق چاپ اسكناس را به مدت 10 سال به بانك ملي ايران واگذار كرد، سرانجام نخستين اسكناسهاي بانك ملي در اول فروردينماه سال 1311 هجري شمسي انتشار يافته و از اوايل تير ماه آن سال اسكناسهاي بانك ملي به صورت تنها پول كاغذي ايران درآمد.
بانك ملي ايران تا سال 1339هجري شمسي بنابر نيازهاي اقتصادي كشور اقدام به نشر اسكناس ميكرد، ولي در آن سال با تأسيس بانك مركزي ايران، حق انحصاري نشر اسكناس به اين بانك محول شد كه تاكنون ادامه دارد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي و استقرار حاكميت جمهوري اسلامي،تغيير سيستم بانكداري و حذف ربا و ايجاد بانك بر مبناي تعاليم و احكام اسلامي مورد توجه قرار گرفت كه پس از تصويب لايحه قانوني عمليات بانكي بدون ربا در سال 1362 و ابلاغ آن به بانكها، دستورالعملها و آئيننامههاي اجرايي تهيه و از اول فروردين ماه 1363 اين قانون در بانك ملي ايران مورد اجرا گذاشته شد.
اكنون 81 سال است كه از تأسيس پرافتخار بانك ملي ايران ميگذرد، در حال حاضر بيش از 3200 شعبه فعال در داخل و 16 شعبه فعال در خارج كشور مشغول بهكارند كه سبب شده اين بانك يكي از قويترين مؤسسات مالي چه در ايران حتي در دنيا باشد.
بانك ملي ايران اكنون با بيش از 3300 شعبه فعال داخلي و 18 شعبه خارجي و بالغ بر 45000 پرسنل و بيش از 80 سال سابقه يكي از بانكهاي مطرح در ايران است.
مقر اصلي رزمندگان در بحبوحه جنگ تحميلي
ساختمان بانك ملي مركزي آبادان در تيرماه سال 1329 به اتمام رسيد.
اين بنا با ساختي بسيار زيبا و تاريخي ساخته شده است.
اين ساختمان قبلاً شعبه ملي مركزي آبادان محسوب ميشده تا اينكه بهدليل گستردگي و وسعتدهي به امور بانكي با افتتاح بخش دوم بانك ملي واقع در خيابان زند، شعبه مركزي به بخش دوم بانك ملي انتقال پيدا كرد.
ساختمان قديمي اين بانك در حال حاضر تنها كار صندوق دريافت قبوض را بر عهده داشته و با توجه به قدمت و تاريخي بودن اين بناي بسيار كهن زير نظر ميراث فرهنگي قرار گرفته است.
با آغاز جنگ تحميلي بانك ملي مركزي آبادان مقر اصلي نيروهاي رزمندگان شد و در بحبوحه جنگ دچار خسران زيادي گشت.
اين ساختمان يكي از مهمترين و اصليترين سنگرهاي شهر بوده كه در آن روزها سخت آسيب ديده و تخريب شد.
مرمت و بازسازي بانك ملي مركزي به همت مسئولان در شهريورماه انجام گرفت و در سال 1370 اين بنا مجدداً بهمناسبت هفته بانكداري افتتاح شده و كار خود را از سر گرفت.
ساختمان بانك ملي مركزي آبادان از حيث معماري زيباترين ساخت را در مجموعه بانك ملي در استان دارد.
اين بانك بهمنظور اجراي هر چه صحيحتر قوانين كه با دو صفت بارز و مهم آن وجه تمايز سيستم بانكداري اسلامي و نظام بانكداري در جهان امروز است، تعيين حذف ربا از سيستم بانكي و نظام اقتصادي كشور و استفاده از سرمايههاي بانك و سپردههاي مردم در راستاي رشد اقتصادي براي محرومان و ايجاد عدالت و قسط در جامعه با تلاش كاركنان معتمد و متخصص خود توانسته است گامهاي موثر و مفيدي را در اين خصوص بردارد.
تخريب وجهه عمومي بانك توسط افراد سودجو
يكي از شهروندان آباداني در خصوص وجود اين افراد گفت: با همه گرفتاري و مشغله فكري و كاري كه داريم بايد ساعتهاي طولاني را بر اساس نوبتي كه گرفتهايم در صف بمانيم غافل از اينكه افرادي با اخذ نوبتهاي 10 تايي نه تنها منفعت زيادي كسب ميكنند بلكه در كار ديگران نيز خلل ايجاد ميكنند.
بهرنگ صالحي اظهار داشت: اينكه چگونه و از چه راهي اين افراد فيش و قبوض مشتريان را پرداخت ميكنند جاي سؤال بوده و بسيار شبههبرانگيز است.
وي ادامه داد: بهر حال از مسئولان چه در بانك و چه در نيروي انتظامي ميخواهيم كه به زودي نسبت به جمعآوري و متفرق كردن اين افراد اقدام كنند.
ديگر شهروند آباداني در اين خصوص تصريح كرد: من خودم بارها ديدهام كه اين افراد به شخصه نزد كارمندان بانك رفته و نسبت به پرداخت قبوض اقدام ميكنند.
شهرزاد ترابي افزود: اينكه چهرههاي اين افراد سودجو شناخته شده است كاملاً واضح و مسلم است اما چرا جلوي اين رفتار نابهنجار آنها گرفته نميشود جاي سؤال است.
وي اضافه كرد: شما هر روز اين افراد را جلوي بانك ملي مركزي ميبينيد و فكر نميكنم كه آنها قصد كمك به افراد بيسواد را داشته باشند بلكه هدفشان تنها ضايع كردن حق ديگران و اخاذي است.
اين شهروند آباداني با اشاره به اينكه با وجود اين افراد وجهه بانك ملي نزد عموميت بسيار دور از شأن و منزلتش قرار گرفته گفت: اگر فردي بيسواد به بانك مراجعه كند ميتواند براي كمك و انجام كار بانكياش از مشتريان و يا كارمندان كمك بگيرد و نيازي به اينگونه افراد در جلوي بانكها نيست.
وي خاطرنشان كرد: اميدواريم بهزودي شاهد حل اين مشكل مداوم در جلوي بانك ملي مركزي شهرمان باشيم.
محدوديت بانك ملي در برخورد با سودجويان
در اين راستا براي انجام مصاحبه نزد رئيس بانك ملي آبادان رفته كه متأسفانه حاضر به گفتوگو در اين زمينه نشدند.
و اما كارمند رسمي بانك ملي مركزي آبادان در اين خصوص تصريح كرد: در بررسيهاي بهعمل آمده يك عده سودجو شايد براي درآمد كاذب خود بيرون از بانك پاتق انداخته و نام بانك ملي و پرسنل زحمتكش اين بانك را خراب ميكردند.
احسان جوشنزاده افزود: آنها فيش ماشين شده را آماده ميگرفتند و هر كدام را 3 هزار تومان در اختيار مشتري قرار ميدادند. البته اين مسئله مربوط به يكسال قبل بوده است.
وي خاطرنشان كرد: بانك بارها اين قضيه را به نيروي انتظامي انعكاس داده و حتي در آگاهي نيز پروندهايي در اين خصوص تشكيل داده شد.
اين كارمند با اشاره به اينكه بانك ملي به تنهايي قادر با برخورد با اين افراد نيست، بيان كرد: وجود اين افراد بهمراتب موجب تخريب وجهه بانك ملي نزد مردم و ايجاد فضايي ناامن در مقابل بانك شده است.
وي گفت: البته اين مسئله خوشبختانه با تذكرات نيروي انتظامي و آگاهي و تدابير بانك ملي موقتاً رفع شد.
جوشنزاده با اشاره به راهكارهاي بانك ملي براي جلوگيري از پيشرفت اين امر تصريح كرد: با تدابير انديشيده شده نوبتدهي را در بانك فعال كرده و مقرر شد كه اگر فردي بعد از گذشت دو ساعت از نوبتش به هر بهانهاي مراجعه كند، نوبت او ابطال شود تا حق ديگران نيز ضايع نشود.
وي با بيان اينكه برخي از اين سودجويان از صبح به بانك مراجعه ميكردند و بيش از 30 نوبت را از محل دريافت ميكردند، تصريح كرد: راهكار ارائه شده عملي شد و خوشبختانه اين مشكل نيز درمان موضعي پيدا كرد تا اينكه بعد از مدتي اين افراد با ارائه ترفندي جديد دست به اقدامي ديگر زدند.
كارمند بانك ملي مركزي آبادان اضافه كرد: و امروز اين سودجويان با ترفندي ديگر، كمك به همنوعان خود درصدد ايجاد فضايي ناامن و نامناسب در جلوي درب بانك ملي اين شهرستان هستند.
نصب خودپرداز توسط بانك ملي در ادارات
كارمند بازنشسته بانك ملي مركزي آبادان نيز در اين خصوص اظهار داشت: بانك ملي بانك مادر است.
حسن خبازي افزود: همه حسابهاي دولتي ابتدا در بانك ملي افتتاح ميشود و شايد تنها موردي نظير حساب شركت نفت آن هم به دليل اينكه در سالهاي اوايل بازسازي شعب بانك ملي در اين شهرستان كم بود با ديگر بانكها نظير صادرات و تجارت قرارداد بستند.
وي با بيان اينكه حساب مادر نزد بانك ملي مركزي است تصريح كرد: همچنين حسابهاي ثبتاحوال، دادگستري، دارايي، آموزش و پرورش و ادارات كوچك نظير تربيتبدني، كميته امداد، بهزيستي و بسياري از مؤسسات دارالايتام با اين بانك قرارداد دارند.
اين كارمند با اشاره به اينكه خدماتي نظير نصب دستگاه خودپرداز به ادارات مربوطه براي جلوگيري از روند سودجويان ارائه شده است ادامه داد: بانك ملي مركزي اين شهرستان براي جلوگيري از چنين شغلهاي كاذب و سودجويي از اداراتي چون ثبت احوال و گمرك خواستهايم با نصب دستگاه خودپرداز از فرستادن مشتريان به بانك خودداري كنند.
وي تصريح كرد: اما باز هم اين ادارات محدوديتهايي در ارائه خدمات به مشتريان داشتند كه با انعكاس اين مشكلات به فرمانداري سعي در برطرف كردن آنها كرديم.
خبازي با اشاره به اينكه از مزاياي حسابهاي سيبا اين است كه فراگير بوده و در همه شعب قابل دريافت و پرداخت هستند گفت: در واقع هر جاي ايران حساب سيبا داشته باشيد ميتوانيد مراجعه كنيد و كار خود را انجام دهيد و اين امر يكي از نامحدوديت و غير قابل دسترسي بودن به جلوگيري از تخلفات اين افراد است.
وي با اشاره به اينكه با پاتوق افرادي با عناوين كاذب، وجهه بانك ملي و شأن و منزلت اين بانك نزد عموميت تخريب و ناامن ميشود تصريح كرد: و اما امروز اين افراد سودجو با عنوان كمك و ياري رساندن به افراد كمسواد و بيسواد فيشهاي مربوط به ادارات مختلف را براي آنها پر كرده و در ازاي آن مبالغي بين سه تا پنج هزار تومان را دريافت ميكنند.
اين كارمند بازنشسته افزود: بانك ملي ممنوعيت و محدوديتي در ارائه فيش به متقاضيان ندارد و اين امر براي اين افراد مثبت تلقي شده است.
هيچگونه گزارشي در اين خصوص نداشتهايم
در اين راستا گفتگويي با فرمانده نيروي انتظامي شهرستان در خصوص شكايات بانك ملي مركزي آبادان مبني بر جلوگيري از افراد سودجو داشتيم كه وي اظهار داشت: تاكنون شكايتي از بانك ملي مركزي اين شهرستان مبني بر نارضايتي و وجود افراد سودجو به نيروي انتظامي نداشتهايم.
احمد چنداز بيان كرد: اگر هم شكايتي بوده من بياطلاعم.
وي تصريح كرد: به هر حال بنا بر وظيفه ذاتيمان اين قضيه را پيگيري كرده و با اين افراد برخورد ميكنيم.
اينبار نيز سودجويان با ترفندهاي ناتمام خود به سراغ بانك ملي مركزي آبادان رفته و متأسفانه به مزاجشان سازگار بوده و مدتهاست كه آنجا را پاتوق كردهاند.
اينكه نام اين كار را سودجويي يا اخاذي بگذاريم مهم نيست بلكه ريشهكني اين مشكل كه مدتهاست همگي بيتفاوت از كنار آن ميگذرند اصل و اساس است.