تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۵۴۵۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشارکت ایران‌خودرو و سایپا برای طراحی‌پلت‌فرم
ایران ‌خودرو، سایپا و سازمان گسترش طراحی یک پلت‌فرم جدید خودرو را در دستور کار خود قرار دادند، این در حالی است که طراحی پلت‌فرم خودرو طی سال‌های گذشته مشمول تحریم‌ها نبوده و این موضوع با غفلت مدیران بخش صنعت روبرو بوده است.

برنامه‌ریزی برای طراحی و تولید یک پلت‌فرم جدید خودرو با مشارکت خودروسازان داخلی و با حضور سازمان گسترش در حال انجام است.

بر این اساس، بحث‌هایی در مورد طراحی این پلت‌فرم جدید خودرو با مشارکت یک طراح اروپایی مطرح است و در این بین، یک شرکت‌ ایتالیایی به عنوان طرف خارجی در طراحی این پلت‌فرم مطرح است.

همچنین نام یکی، دو شرکت کره‌ای برای مشارکت در طراحی این پلت‌فرم جدید مطرح است.

طراحی پلت‌فرم جدید خودرو در حالی است که طی سال‌های گذشته در کشور با غفلت روبرو شده است، در تحریم‌ها هیچ اشاره‌ای به طراحی خودرو نشده و این موضوع جزء تحریم‌های صنعت خودرو ایران نبوده است.

بحث طراحی پلت‌فرم جدید خودرو در شرایطی توسط ایران‌ خودرو و سایپا پیگیری می‌شود که هنوز مدل همکاری این دو شرکت نهایی نشده و مشخص نیست که قرار است این دو شرکت به چه صورت، به تولید خودرو بر روی این پلت‌فرم بپردازند.

در این میان ممکن است این دو شرکت به صورت مشترک، یک محصول را تولید کنند و یا اینکه یک شرکت مشترک با طرف خارجی ایجاد و خودروی جدید تولید شود.

با توجه به ایجاد برخی مشکلات در پروژه تولید تندر 90 به مدیریت سازمان گسترش، باید دید در طراحی پلت‌فرم جدید نقش سازمان گسترش چطور تعریف می‌شود.

سازمان گسترش از ایران ‌خودرو و سایپا خواسته است تا جهت طراحی پلت‌فرم جدید خودرو سرمایه‌گذاری کنند و به این ترتیب، مالکیت معنوی پلت‌فرم جدید در اختیار ایران باشد.

به گفته کارشناسان صنعت خودرو، طراحی پلت‌فرم جدید خودرو بدون در نظر گرفتن موتور و قوای محرکه آن 250 تا 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد که باید دید با توجه به شرایط شرکت‌های خودروساز، این تأمین مالی به چه صورت انجام خواهد شد.

بحث طراحی پلت‌فرم جدید خودرو در وضعیتی پیگیری می‌شود که طی 10 سال اخیر شعارهایی در مورد طراحی پلت‌فرم جدید مطرح شده ولی هیچگاه به طور کامل عملیاتی نشده است.

در این شرایط، شرکت‌های قطعه‌ساز نیز برای طراحی یک خودروی فرانسوی اعلام آمادگی کرده‌اند و می‌گویند آمادگی طراحی پلت‌فرم جدید را دارند.

در عین حال، سازمان گسترش بر همکاری قطعه‌سازان و خودروسازان در طراحی پلت‌فرم‌های جدید خودرو تأکید دارد و بحث‌هایی در مورد سرمایه‌گذاری دو قطعه‌ساز برای طراحی پلت‌فرم‌ جدید مطرح است تا خودروهای جدید با حضور مشترک خودروسازان و قطعه‌سازان به تولید برسند.

عدم طراحی پلت‌فرم جدید خودرو در کشور در حالی طی سال‌های گذشته ادامه داشته که به گفته کارشناسان، دلیل اصلی بالا بودن قیمت تمام شده تولید خودرو در کشور همین مسئله است.

دو برابر بودن قیمت تمام شده محصولات پژو در مقایسه با یک خودروی ایرانی، تأییدکننده این موضوع است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار