معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور گفت: نظام آموزشی در کشور و استان خوزستان باید تغیير کند و مسوولان برنامهریزیهای مدونی در راستای تقویت مهارتهای عملی و فنی دانشآموزان و دانشجویان داشته باشند.
كورش پرند در کارگروه اشتغال که امروز (20 آذرماه) در محل استانداری برگزار شد، عنوانكرد: در حال حاضر بيش از 4 میلیون و 271 هزار دانشجو در کشور وجود دارد که از این تعداد 66 درصد در حوزه کارشناسی و 23 درصد در حوزه کاردانی مشغول به تحصیل هستند؛ یعنی در ازای هر 3 کارشناس یک کاردان در کشور وجود دارد، در حالی که باید در ازای هر 5 تکنيسین يك کارشناس در کشور وجود داشته باشد.
وی بیانكرد: اشتغال یکی از مباحث مهم بيشتر کشورهای جهان است و سالها است به مشکلی اساسی برای برخی کشورها تبدیل شده است. آموزش فنی و حرفهای یکی از پارامترهای اساسی و شرط لازم برای رفع بیکاری و تولید اشتغال است. شعار سالگذشته سازمان یونسکو نيز آموزش برای همگان بوده و اين سازمان امسال هم برنامههای یادگیری مادامالعمر را در دستور کار قرار داده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: بر این اساس سازمان فنی و حرفهای زیرنظر وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی، برنامهریزیهای مدونی برای آموزش مهارتهای غیررسمی، کوتاهمدت و منطبق با نیازهای کاری جامعه را در دستور کاری خود قرار داده است.
پرند افزود: آموزشهاي سازمان فنی و حرفهای کشور در چند بخش ارایه میشود که یکی از آنها در قالب مراکز فنی و حرفهای دولتی است. هماكنون 700 مرکز ثابت در كشور به ارائه آموزشهاي رايگان ميپردازند.
وی ادامهداد: در حال حاضر 13 هزار و 500 آموزشگاه آزاد فعال در کشور وجود دارد که توسط بخشخصوصی اداره میشود.
رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور با اشاره به اینکه 5 هزار استاندارد آموزشی در بخشهای صنعت، خدمات و کشاورزی در این حوزه وجود دارد، گفت: خوشبختانه در حال حاضر مدارک ارایه شده توسط سازمان فنی و حرفهای کشور در بسیاری از کشورهای جهان معتبر است.
پرند بیانكرد: یکی از بحثهای جدی در حوزه فنی و حرفهای حضور موثر در عرصههای بینالمللی است که سندی راهبردی برای این سازمان محسوب میشود. یکی از مفاهیم جدیدی که توسط سازمان فنی و حرفهای کشور ایجاد شده، بحث دیپلماسی مهارت و استفاده از ظرفیتهای موجود منطقه است.
وي افزود: از سه سالگذشته تا کنون 30 میز از کشورهای مختلف در حوزه فنی و حرفهای در کشور ایجاد شده که درآمد خوبی نیز برای کشور داشته است. در حال حاضر مربیانی از کشور افغانستان به یادگیری مهارتهای فنی و حرفهای میپردازند. همچنین 121 مربی عراقی نیز در کشور در حال آموزش هستند.
رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور ادامهداد: ایران بزرگترین مرکز آموزش فنی خودرو در خاورمیانه را دارد و در این زمینه مربیانی از کشورهای همسایه به یادگیری در این حوزه مشغول هستند.
پرند با اشاره به راهاندازی واحد فنی و حرفهای در کردستان عراق گفت: کشور عراق فرصتی بسیار مهم برای ایران است و سرمایهگذاری در حوزههای خدماتی نتیجهبخش است.
چرا از آموزشگاههای آزاد حمایت نمی کنید
مگر قرار نبود که فنی و حرفه ای از آموزشگاههای آزاد حمایت کند
چرا جلسه ای با آموزش و پرورش در خصوص دانش آموزان برون سازمانی که قبلا به آموزشگگاهای آزاد داده می شد نمی گیرید و مشکل را حل کنید
اگر واقعا خیلی به فکر برنامه ریزی هستید کمی هم به فکر آموزشگای آزاد باشید و کمی هم برنامه ریزی کنید
فکر می کنم این قضیه رو نمی دانید که وزارت ارشاد مهارت کامپیوتر صادر می کند و آموزش و پرورش مهارتهای ارشاد را به عنوان مدرک رسمی جهت گذراندن دیپلم قبول می کند
واقعا باید بریم تعطیل کنیم و به سمت بازار دیگری فکز کنیم