تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۴۷۶۴۵
تعداد نظرات: ۹ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره

چرا مبادی ورودی خوزستان نماد دفاع مقدس ندارد؟

دکتر بابک مختاری
اوائل دوران کارشناسی ارشد در اوج دوران اصلاحات و انتشار مجلات روزنامه های متعدد و متنوع یکی از هم اتاقی هایم که ارشد جامعه شناسی می خواند نامه ای از خان بخش رستم(واقع در نورآباد ممسنی) به میرزاصالح شیرازی بنیانگذار روزنامه کاغذ اخبار را نشانم داد که به طرز عجیبی با سرمقاله های روزنامه های دوران ما از نظر محتوایی و حتی ادبی نزدیک بود انگار نه انگار که صدوپنجاه سال از نگارش آن نامه گذشته بود یا بهتر بگویم در بعضی از موارد در آن یکصدوپنجاه سال اتفاق خاصی روی نداده بود و در بر پاشنه ای همچنان می چرخید که سالها چرخیده بود.

این مقدمه را گفتم تا مطلبی را که سه سال پیش در آستانه سالگرد دفاع مقدس قلمی کرده بودم مجددا بیاورم و بگویم در این سه سال هم هیچ اتفاقی نیفتاد و هنوز مبادی ورودی استان خوزستان(نقاط صفر مرزی با استان های دیگر)نمادی از دفاع مقدس ندارد. امیدوارم سه سال دیگر مجبور به انتشار سه باره این یادداشت نشوم.

"در بین مناطق عملیاتی کشور، خوزستان جایگاهی ویژه و رفیع دارد؛ در چرایی این جایگاه ویژه باید گفت درست است که همه جا مقاومت بود همه جا شهید دادیم، اما شاید چون هدف اصلی دشمن جداکردن خوزستان از کشور بود، دو شهر از آبادترین و خرمترین و پرجمعیت ترین شهرهای این استان و البته کشور تقریبا نابود شدند و ساکنان شان آواره، بیشترین عملیات های جنگی در این منطقه انجام شد و به تبع آن بیشترین شهدا در این منطقه شربت شهادت نوشیدند؛ همه اینها می تواند قسمتی از دلائلی باشد که به خوزستان در دوران دفاع مقدس جایگاهی ممتاز می بخشد.

برای بزرگداشت مقام  شهدا و زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و مقاومت یادمان هایی در مناطق عملیاتی احداث شده که سالهاست زیارتگاه هزاران هزار نفر از راهیان نور است. با وجود این اقدامات ارزنده، متاسفانه در مبادی ورودی زمینی و هوایی استان خوزستان-که من مشاهده کرده ام-  هیچ نمادی از دوران دفاع مقدس دیده نمی شود و این مبادی تفاوت مشخصی با ورودی سایر استانها ندارند. وارد خوزستان که می شوی، نه اثری از بهنام محمدی نوجوان می بینی نه یادگاری از جهان آرای فرمانده و نه از ردپایی از علی هاشمی سردار گمنام هور و نه نامی از دیگر نام آشنایان و گمنامان بزرگ آن دوران، نه نشانه ای از حماسه ثامن الائمه و بیت المقدس و والفجر هشت و کربلای پنج."

غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
یک دانشگاهی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
1
1
با سلام به دکتر مختاری عزیزم
1- بهتر است این نمادها را نیز همراه با آبادانی و توسعه در شهرهای دیگر بنا کنند. حالا که خوزستان از توسعه و آبادانی خالی است این نماد ها، که امتیازی برایش نمی آورد چه سودی دارد؟2- چرا خوزستان ، به مقاومت و ایثار و خرابی شهره شده و دیگر شهرها به هزینه کردن بودجه نفتی؟ 3- فکری هم به حال روحیه خراب حوزستانی ها بکنید که جای تفریح و تفرج ندارند ولی باید مجسمه ، فقط ببینند.
داریوش
|
UNITED KINGDOM
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
1
0
آقای دکتر مختاری به نظر من این مسئله آنقدر در زندگی و معیشت مردم خوزستان تاثیری ندارد که جنابعالی اینقدر به این موضوع پرداخته اید. در این چند سال سوء مدیریت آقایان ضربه های جبران ناپذیر بسیاری به این استان زده که به نطر می رسد روح شهدای عزیزمان از این موضوع بیشتر ناراحت شده باشند.
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
0
1
با سلام خدمت دکتر مختاری
با حرفتون موافقم ولی یه چیزای دیگه هست که تو نقاط صفر مرزی آدمو عذاب میده...
نمیشه از قول اونایی که جون دادن برا این خاک حرف زد ولی خب کسی که تا این حد برا یه منطقه از خودش مایه میزاره راضی به عقب افتادگیش نیست...
یکیش وضعیت راهها هست...البته استانهای همجوار ما به اون صورت پیشرفته تر از ما نیستند. باز با این وضعیت تو مرزمون با لرستان و بوشهر این تفاوت محسوس هست. همین که دور تر میشیم زیرساخت ها بهتر میشن...تو ماشین که نشستی اولین چیزی که نظرتو جلب میکنه راه هست ولی اگه روز باشه میشه بیرون رو هم یه نگاهی انداخت و هر چه که به سمت مرکز و شمال کشور نزدیک میشی و از زاگرس فاصله میگیری وضعیت بهتر میشه...
همیشه جهت تزریق پول از جنوب بوده به سمت شمال
جالبه چند سالیه که راهیان نور راه افتاده میتونست حداقل یه کمکی به اقتصاد بعضی نقاط ضعیف استان بکنه و یه آب باریکه ای از شمال به جنوب راه بندازه (الان که دارم اینو مینویسم خجالت میکشم خوزستان با این همه ثروتی که داره....!!) ولی خب اونا هم که به جز بار مالی چیزی برا استان ندارن.
به هر حال با ایده تون موافقم ولی خب این قدر تو نقاط صفر مرزی با استانهای همجوار به تفاوت ها از نظر زیرساخت فکر کردم نشده از این جهت هم به قضیه نگاه کنم.
دانشگاهی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
0
1
جناب دکتر مختاری نماد زدن با تفکرات بسیاری از مدیران امروزی کاری بس بیهوده است. می شود مثل سردرب سمت اتوبان دانشگاه چمران که خط نستعلیق را به شیوه 4 قرن پیش نوشته اند. غرض این است که مدیران ومتولیان فردا می رن یک پلاک با یونولیت می زنند. واین شد نماد. همین
امیر چراغی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
0
1
سلام
تشکر از طرح این موضوع مهم
واقعیت این است که خوزستان در عرصه های مختلف نیاز به معرفی دارد؛ همان قدر که در عرصه دفاع مقدس کارهای صورت گرفته ضعیف می باشند در دیگر عرصه ها نیز مانند تاریخ، فرهنگ، صنایع دستی، کشاورزی و غیره هم کارهای قابل قبولی صورت نگرفته اند. خوزستان عرصه ای از همه ی آن چیزی است که همگان به دنبال آن هستند. امیدوارم که توجه همه جانبه ای به استعدادهای بی نظیر خوزستان شود تا برای همیشه محرومیت از این استان رخت بربندد
بابک مختاری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
0
1
همکار محترم با نظر شما کاملا موافقم قبلا در این زمینه نوشته ام بعدا هم خواهم نوشت انشاالله. ضمنا از دانشگاهیان اانتظار می رود که در زمینه مواردی که شما مطرح فرموده اید بیشتر بگویند و بنویسند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
0
0
بله! بعله! بعععله!؟؟؟
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
0
0
عقب ماندگی در عمذان و آبادانی نماد جنگ در این استان جنگ زده است . هرکه وارد شود متوجه میشود به خوزستان چه رفته نیازی به ساختن نماد نیست . پول ساختن نماد را صرف ساختن جاده های ایمن کنید که اینقدر حادثه نیافرینند .
مالمير
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
0
0
آقاي دكتر به جاي اين مقال ايكاش در مورد رسيدگي به خانواده هاي شهدا مي نوشتيد
:
:
:
آخرین اخبار