تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۴۶۵۷۰
تعداد نظرات: ۵۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره

اقتصاد استان خوزستان از چه رنج می برد؟ / قیاس خوزستان و دزفول

ملک خدایی*
در کویر خشک که نگاه می کنی می بینی درختچه هایی ، بوته هایی و گل و گیاهانی روییده و علیرغم خشکی هوا و باد و طوفان خود را حفظ کرده و به حیات خود ادامه داده اند ، قطعا نمی خواهم شرایط خوزستان را با کویر خشک مقایسه کنم که خوزستان می تواند سرزمین سرسبز و بسیار آبادی باشد اما در مثل مناقشه نیست. در بین بیش از28 شهر استان خوزستان بعضی شهرها به نسبت چند قدم جلوتر رفته اند و رشد نسبی داشته اند که می تواند برای مدیریت استان قابل توجه باشد شهر دزفول هم از نظر شهریت و مدنیت و هم از نظر درآمد در حوزه کشاورزی و صنعت و خدمات گامی جلوتر است و حتی به لحاظ قیمت اجناس از سایر شهرها مناسب تر است .اهالی شهرهای اطراف دزفول اعتماد بیشتری به کارهای خدماتی ارائه شده توسط تعمیرگاههای این شهر دارند و کارهای خدماتی خود را بعضا به دزفول می برند ، همانطور که می توان شرایط زیستی آن بوته ای که در کویر رشد نموده به کل بوته ها در کویر تعمیم داد و کویر را سرسبزکرد می توان شرایط شهرنشینی و رفتار اجتماعی مردم دزفول را هم تعمیم داد و خوزستان را رونقی بخشید ، این در شرایطی است که مثلا صنایع بزرگ و پائین دست پتروشیمی به شکلی که در ماهشهر تاسیس شده اند در دزفول تاسیس نشده اند و اگر محسنات نفت مانند ماهشهر در دزفول بوجود می آمد قطعا الان دزفول شرایط بسیار بهتری داشت .

دزفول از نظر قومیت از تنوع کمتری نسبت به جاهای دیگر استان برخوردار است و شرایط مرزنشینی به نسبت ندارد و آب و هوای مطلوبتری دارد و تبعات منفی نفت هم کمتر در آنجا خودش را نشان داده است اما حتما خواهید گفت که چرا مثلا شهر ایذه و باغملک و یا بهبهان چرا همانند دزفول رشد نکرده البته شرایط بهبهان اگر چه همانند دزفول نیست اما باز شرایط بهتری دارد .

دزفول علیرغم شرایطی که ذکر شد چند ویژگی دیگر هم دارد یکی اینکه از زمینهای حاصلخیز بسیار مناسبی برخوردار است دوم اینکه مردم دزفول سهم قابل توجهی در مدیریت کشور دارند و در بعضی کانونهای تصمیم گیری اقتصادی دخیل هستند . سوم اینکه چپ و راست ، اصولگرا و اصلاح طلب در دزفول برای منافع و توسعه و پیشرفت دزفول با هم متحد هستند ، پای بهبود وتوسعه در دزفول در میان می آید همه جناحها یکی هستند و چهارم اینکه مردمی مقتصد هستند، صرفه جویی و پس انداز و در نتیجه سرمایه گذاری در مردم دزفول یک اصل است ، اگر چه بسیاری از کارآفرینان و خانواده های توانمند دزفول هم به شهرهای خوش آب و هوا مهاجرت کرده اند که اگر غیر از این بود الان شهر دزفول شرایط بسیار بهتری می داشت ، دزفولیها مردمی پرکار ، مقتصد ، صرفه جو ، در سیاست معتدل و نگاهشان به سایر قومیتها مثبت است این رفتار را در ازدواجهایی که انجام می دهند بخوبی می توان دید، یعنی طرز تلقی منفی نسبت به هیچکدام از قومیتهای خوزستان ندارند . قدرت مذهبی و قدرت سیاسی و اجتماعی در دزفول از هم جدا نیستند و همدیگر را خنثی نمی کنند اگر بخواهم تحلیل جامعه شناسنانه از دزفول و اطراف آن داشته باشم می توان گفت چون دزفول در چند سده اخیر به لحاظ معیشتی بورژوا بوده اند و کاسبکار و ما که اطراف دزفول بوده ایم کشاورز و طبعا تولیدات و محصولات ناچیز کشاورزی خود را به طبقه بوژروا می داده ایم و در مقابل ابزار کشاورزی و مقداری ناچیزی پول دریافت می کرده ایم همواره از این تعامل و معامله شاید احساس اجحاف می‏کرده ‏ایم و چون معلم و پزشک و تعمیرکاران و رئیس اداره محلمان دزفولی ناخودآگاه موضعی منفی نسبت به دزفول داشته و داریم اما چه باید کرد باید حقیقت را فدای مصلحت نکرد . زمانی که ما کشاورزان خرده پا سر در لاک خود بودیم و مشغول زمین و درگیر مشکلات کشاورزی بخور نمیر دزفولی صرفه جویی می کرد و فرزند خود را به مدرسه می فرستاد و حتی به اروپا و آمریکا و این بود که من تا درگیر خان بودم و خان خانی و کشمکش و زد و خوردهای قومی و قبیله ای و نازیدن به عشیره وقتی سربلند کردم دیدم عقب افتاده ام ، چیزی که که اقتصاد استان خوزستان از آن رنج می برد و لنگاری در خرج زندگی و مقتصد نبودن و قیمتهای گزاف ناشی از اقتصاد نفتی در خوزستان، فرهنگ قومی و عشیره ای و به هدر دادن استعدادها در لابلای کشمکش های قومی ، استهلاک و افزایش هزینه های سرسام آور برای اقتصاد خانواده ناشی از شرایط آب و هوایی و ول و واز بودن شرایط مرزی و آسیب های آن از نظر اقتصادی و قاچاق اسلحه که مجموع اینها اقتصاد استان را زمین گیر کرده است آب و هوای گرم و خشک مضاف بر شرایط قبلی کار را سخت تر نموده است .

چند پیشنهاد برای برون رفتن از این شرایط :

ـ مهم نباشد که استاندار حتما قبلا معاون وزیر باشد یا نماینده مجلس بلکه اگر قدرت تعامل با همه جناحها و قومیتها را داشته باشد و بتواند از همه استعدادها در قومیتها و جناحهای مختلف استفاده کند کافی است .

ـ استاندارد دوست و رفیق باز نباشد که دوست و رفیق خود را بر اولویت های استان ترجیح دهد و بخواهد باندی عمل کند.

ـ استاندار باید مشاورینی از میان کارآفرینان بخش صنعت ، خدمات و کشاورزی داشته باشد که بتوانند ایده های کوچک و بزرگ را عملیاتی کنند .

ـ نباید مهم باشد که استاندار از چه قومیتی باشد بعد از اینکه استاندار تعیین شد از میان هر قومی باشد باید همه اقدام دیگر به او کمک کنند تا استان از این شرایط بیرون بیاید .

ـ پیوند دانشگاه با استانداری قوی تر شود البته اگر کسانی که از دانشگاه با استانداری پیوند می خورند ایده ای کارآفرین داشته باشند بهتر است تا صرفا نظریه های غیر عملی و دور از واقعیتهای استان .

ـ قدرت سیاسی و قدرت مذهبی بیشتر بهم نزدیک باشند هیچ عمل صالح و خیری بهتر از این نیست که مردم استان خوزستان از زیر فشار تورم و گرانی بیکاری ، اعتیاد و ناامنی خارج شوند .

ـ صنایع پائین دستی صنعت نفت و پتروشیمی و صنایع کشاورزی در اولویت اقتصاد استان قرار گیرند.

ـ واحدهای صنعتی دچار بحران که نقدینگی ندارند ویا دچار مشکل کمبود مواد اولیه هستند و یا بحران کارگری دارند در اولویت قرار گیرند .

ـ شورایی از مهاجرین خوزستان به خارج کشور که تمکن مالی و تخصص کافی دارند تشکیل و این شورا هر چند وقت یکبار با استاندار جلسه داشته باشند .

ـ شورایی از استانداران از بدو انقلاب تاکنون در استان خوزستان تشکیل ومسائل و مشکلاتی را که این استانداران در حوزه های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی داشته اند بررسی شود .

ـ برای لایروبی دهانه اروند جهت توسعه اقتصادی جنوب بالاخص آبادان و خرمشهر فکری اساسی بشود .

ـ دهکده های توریستی در شهرستان شوش وشوشتر با سرمایه گذاری خارجی و داخلی احداث شود و صنعت گردشگری و توریست احیا شوند .

ـ ما استانداری می خواهیم که محافظه کار نباشد و پست و موقعیت خودش بر منافع استان اولویت نداشته باشد چون فلانی چنین گفته است ماست توی کیسه کند وهیچ نگوید.

ـ نیشکر هفت تپه ، لوله سازی اهواز ، کشت و صنعت کارون ، قند شوش ، کاغذ پارس ، صنایع جانبی این زخم ها را بر پیکر صنعت استان التیام ببخشد .

ـ کشاورزی را طبق مصوبه مقام رهبری در خصوص احیای کشاورزی استان به جد پیگیر باشد .
ـ جاهای خوش آب و هوای استان را آباد و سرمایه گذاری بخش خصوصی را برای آبادانی و ایجاد تفریحگاه جذب کند .

ـ فضای فرهنگی را با نشاط تر کند .

ـ فضای سیاسی را بازتر کند تا مطبوعات محلی جان تازه ای داشته باشند .

* مدیر کل اسبق برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
1
10
پیشنهادهای خوبی ارائه شده اما با عنوان مقاله همخوانی ندارد. نکته مهمی که باعث پیشرفت درفول شده دقیقا"مردم دزفول سهم قابل توجهی در مدیریت کشور دارند و در بعضی کانونهای تصمیم گیری اقتصادی دخیل هستند" که شهرهای دیگر این ویژگی مهم را ندارند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
9
6
درود بر شما اصلا دزفول يك كشور ديگر است
داود پورداودی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
2
5
آقای ملک خدائی مبحث بسیار خوبی رو بازگو کردند و امیدوارم که پیشنهادهای ایشان مورد توجه قرار بگیرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
7
2
با این مطلب که بیشتر شبیه خاطره نویسی بود تا یک مطلب کارشناسی بدرد بخور خودتون رو در حد یه وبلاگ شخصی پائین اوردید!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
7
7
این همه گفتی که بگی استاندار دزفولی باشه؟
در ضمن آنچنان از دزفول و دزفولی تعریف کرده اید که انگار قوم برتر خدا هستند و باقی ما خوزستانی ها به جان هم افتاده ایم. ادبیاتت رو درست کن و مؤدب باش آقای ملک خدایی. همون که گفتی درسته ولی خودت هم متوجه نشدی. متن خودت رو بخونی میفهمی چر دزفول پشتوانه قدرت داره. در آخر با این متنها مردم رو به جون هم ننداز. بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری در ایجاد اتحاد بین قومیتها هستش
پاسخ ها
ali
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
جناب ناشناس بنده نه ایشونو میشناسم و نه میدونم کی هستن.. ولی ایشون گفتن که دزفول ظرفیتاشو برد بالا و الان پیشرفت کرده من این جملشو واقعا قبول دارم که مثلا قومیت های دیگه همش خان و خان بازی و طایفه و عشیره و ... اینطوری هستن و درگیر این بودن هنوز که هنوزه همینطوره گفتن که این موضوع باعث پیشرفت نکردن جاهای دیگه بود و نگفتن که استاندار دزفولی باشه...!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
آقا علی سلام.
اگه خوب متن رو بخونی میبینی که خیلی تفرقه انگیز هستش. مشکل من معیار قیاس ایشون هستش. به گفته نویسنده در حالت بورژوا و ملاک مداری دزفول نسبت به اطرافش به وسیله در دست داشتن ثروت به این پیشرفت علمی و سیاسی رسید. البته این از صحبت خود نویسنده است و اگر اشتباه بوده به خودش ایراد بگیرید. نقد مضمون شده. حالا اگه مضمون خطا داره که تقصیر گوینده اش هست و اگر هم نداره که قبول نقد نقدپذیری رو نشون میده. یا حق
لیلا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
6
8
مردم دزفول متفاوتند این را در جنگ ثابت کردند ماندند مقاومت کردند داغ دیدند عصبی شدن برخی آنها را موجی میگویند اما دزفول را با چنگ و دندان نگه داشتند آیا همه خوزستان هم اینگونه بود
مطلب بجا و کامل بود اما چون دیگران ستایش نشدند و نواقص کارشان مشخص شد این مطلب به مزاقشان خوش نیامد
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
1
4
مشکلات مبتلا به استان خوزستان نه دقیقا ولی تقریبا همینهاست مقاله دانشگاهی نیست ولی می تواند مبنای مطالعاتی قرار گیرد
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
0
7
بنظرم می توان با توجه به این مقاله گفت همانطور که کیانپارس در اهواز پدید می آید می توان انتظار داشت سایر نقاط اهواز هم تبدیل به کیانپارس بشوند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
0
4
قابل توجه مدیران استان وهمچنین نمایندگان مجلس دزفول هم شبیه اصفهان و یزد و کرمان عمل می کند
پاسخ ها
ali
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
ببخشید اونا چطوری عمل میکنن ؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
2
8
پیشرفت نیاز به الگو دارد الگویی ازاین ملموستر ونزدیکتر و بومی تر نمی شود ارایه کرد
زنبور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
3
7
آقای ملک خدایی منظورتون اینه که استاندار دزفولی باشه؟ یا اینکه مرکز استان دزفول باشه؟ یا اینکه استان خوزستان بشه استان دزفول؟ یا اینکه استان دزفول تشکیل بشه؟ یا اینکه برای استانداری شما دزفول کمک کنه؟ یا اینکه خوزستان شایسته شهرستان دزفول نیست؟ ببخشید سئوالات زیاد شد
پاسخ ها
ali
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
جناب زنبور مشکل شما اینه که اصل مطلب رو نگرفتید! ایشون گفتن که دزفول چیکار کرد که پیشرفت کرد برا استانم همچین کاری باید کرد چرا تا هر چی میشه میزنید پای چیزای دیگه؟ این سوالایی هم که بپرسیدی ربطی به موضوع نداشت لطفا تفکر و تعقلتونو بالاتر ببرید..
زنبور2
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
0
3
راستی من از دوست عزیزم، زنبور همینجا عذر میخوام. چون اسم خودم رو در کامنت قبلی زنبور گذاشتم و همینجا با اجازه ایشون میذارم زنبور2. با سپاس
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
0
2
از سایت محترم خوزنیوز تقاضا داریم از طریق صاحب نظران بیشتر به مسایل اقتصادی استان خوزستان بپردازند چون در این زمینه خیلی کم کار شده مسایل اقتصادی استان اولویت بندی نشده است
حنیف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
1
0
ضمن احترام و تشکر از نویسنده محترم /این مقاله فتح باب خوبی است در آسیب شناسی توسعه اما مولفه های تاثیر گذار مورد اشاره جای تامل دارند. نسبت متغییرها قابل نقد می باشند. ضمنا وضعیت موجود مناطق استان در مقایسه قبل از انقلاب و بعد از انقلاب متفاوت از یکدیگر هستند که این خود امکان تاثیر سایر متغییرها را منتفی نمی نماید از جمله "رانت" . موفق باشید
احسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
2
3
دوست عزیز آقای ملک خدایی
متاسفانه با توجه به شناختی از دوستان و هم شهریان خود دارم، چنین نیست که فرموده اید که در دزفول، جناح ها بر منافع منطقه ای متحد هستند. بیشترین کاری را که شما در دزفول می بینید، کارهای شهرداری دزفول و خصوصا آقای دوایی در این چند سال گذشته بوده است که انصافا، دزفول را به عنوان محلی دلپذیر برای همه شهروندان استان تبدیل کرده است، ولی اولین مصوبه شورای شهر چهارم، عزل آقای دوایی بوده است. خوشبختانه با عکس العمل مردم و فرمانداری، این مصوبه شورای شهر ملغی می گردد و در جلسه بعد آقای دوایی به عنوان سرپرست شهرداری دزفول، ابقاء می گردد.
به نظر من برای توسعه استان خوب است یک شورای مشورتی (و شاید یک پارلمان منطقه ای) برای استان در نظر گرفته شود که در آن برنامه ریزی توسعه استان و نیز نظارت بر روند توسعه استان مد نظر قرار گیرد. ترکیب این پارلمان منطقه ای می تواند به بحث گذاشته شود.
میر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
0
5
توسعه استان خوزستان نیاز به هم اندیشی دارد همه رسانه ها و صاحب نظران باید کمک کنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
1
4
برای اولین بار است که کسی مسایل اقتصادی استان را با نگاه دیگری مطرح می کند خوب است این نگاه مورد دقت بیشتری قرار گیرد
یک شهروند دزفولی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
0
0
ما از آقای ملک خدایی سپاسگذاریم اما معتقدیم دزفول عقب ماندگی های زیادی دارد که باید جبران شود ما هنوز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
1
0
خود نویسنده مقاله گفته به دلیل پیشینه تاریخی وشرایط متفاوت کسب وکار من نظر موافقی ممکن است با دزفول نداشته باشم یعنی به دنبال کلاهی از این نمد نبوده وصله نچسبانید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
1
1
کجای این مقاله اختلاف قومی را دامن می زند اینکه اصرار دارد که مهم نیست استاندار از چه قومی باشد واز هر قومی باشد همه کمک کنند موفق بشود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
0
1
مقاله بدون آمار وارقام ارایه شده وارزش علمی ندارد
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
1
0
ما از دست اندر کاران سایت خوزنیوز صمیمانه تشکر می کنیم وخواهش می کنیم بحث توسعه استان خوزستان را جدی بگیرند واز این دست مفاله ها بیشتر استفاده کنند
ملک خدایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
0
1
باسلام به همه عزیزانی که مقاله اینجانب رامطالعه کردند معلوم است همه ما نگران مشکلات استان هستیم این که نا امید نیستیم ودغدغه توسعه استانمان را داریم بسیار عالی است قطعا من بخش بسیار کوچکی از کل مشکل را گفته ام این موضوع نیاز به اولا عزم ملی دارد دوم بستر فرهنگی توسعه اقتصادی باید مهیا شود سوم به مدیرانی نیاز دارد که آنقدر جسارت داشته باشند نجات استان را بر دوست ورفیق وقوم قبیله خود ترجیح دهند حق را عمل کنند اگر چه بر علیه خود وخانواده وقوم خویش وجناحشان باشد سوم مدیرانی که ضمن ایثار خود و منافع خود مجرب ومدبر وعاقل ومعتدل باشند اگر خوزستانی باشد بهتر است اما لازم نیست حتما خوزستانی باشدمن از سایت خوز نیوز هم صمیمانه تشکر می کنم موفق باشید
نیما گویا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
0
3
متاسفانه همان نگاه منفی مردم خوزستان بهم در کامنتهای دوستان بچشم میاد
کجا حرفی از استاندار زده شده ؟؟
ضمنا وقتی چند استان در کشور از نخبگان دزفول استفاده کرده اند (کرمان، زنجان، خراسان رضوی) چرا استان ما از نعمت فرزندان خودش محروم بشه؟
این خوبه که تا حالا تنها سه استاندار بومی داشته ایم ؟؟
مطلب آقای ملک خدایی خالی از اشکال نیست ولی زاویه نگاه درست است؛
امام علی ع می فرمایند " هر کس به من حرفی بیاموزد من را غلام خود کرده است" پس چرا عده ای بقول ایشان وقتی دیده اند معلمشان یا مدیرشان (از نگاهی دیگر) دزفولی(یا هر شهری دیگر) بوده بجای احساس دین ؛ موضع منفی گرفته اند؟
پاسخ به این سوال روشنگر بسیاری از معضلات این استان قومیت زده است .
واقعیت اینست که برخلاف فکر برخی دوستان دزفول مورد لطف نظام نبوده است . اگر بوده چرا با گذشت ت34 سال حتی یک کارخانه در آن احداث نشده است ؟؟
دوستان عزیز دزفول تنها علی کله نیست
ali1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
1
3
بعضی از دوستان چقد تفکر کودکانه دارن ؟؟؟؟
این اقا گفت که دزفول چیکار کرد که الان این همه پیشرفت کرده بعضیا یا به مزاجشون خوش نیومده یا اینکه واقعا سطح فکرشون پایینه! چون اگه ما دلمون بسوزه برا استان پس راهکار زیاده..
با این حرف از مطلب که نوشته"خیلی از شهرها در گیر خان و خان بازی و طایفه و عشیره بودن که پیشرفتی نکردن" بشدت موافقم چون هم تو اون شهرها بودم و هم سراغ دارم پس دوستان فکر کنید و بعد نظر بدید..
یه عده هم گفتن این همه حرف زدی که بگی استاندار باید دزفولی باشه !!!!!
اصلا اقایون متفکر قرن 21! مگه با یه مطلب میشه استاندار انتخاب کرد؟؟؟ و گفت که باید فلان کس باشه این یک! خوبم که بگه باید دزفولی باشه به هیجا نمیرسه چون یه مطلب کاری نمیکنه!
دو! اگرم منظور نویسنده این باشه که اصلا بویی از این حرف نمیاد! بازم نباید گله داشته باشید چون خیلی از دوستان گفتن فلان اقا باید باشه فلان کس از فلان شهر که خیلی از اون شهرها به اندازه یک چهارم دزفولم نیس! پس گلگی قابل قبول نیس.....
سه! حالا شما بخواد خوشت بیاد نخواد بیاد در حال حاضر تنها شهری که تو این سالها پیشرفت کرده از هر لحاظ این شهره حالا جناب عالی ناراحتی تلاش کن شهر خودتونم پیشرفت کنه...
چهار!تفکر تعقل بعد نوشتن نظر......
اینا رو بعنوان ی دزفولی گفتم که بعضیا نگن الکی دفاع کرده! منطقیم حرف زدم ---- امیدوارم نظرمو تایید کنن مدیران سایت.!
یاعلی.....
پاسخ ها
جنوبی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
خیلی تند رفتی دوست عزیز. راست میگن. خواستی پاسخشون رو بدی ولی احساسی برخورد کردی و بدتر حرف نظرات رو تأیید کردی. حالا من پاسخ میدم به مواردت:
یک: مردم غیور خوزستان هرگز جایی برای خان و خان بازی نبوده و اون درگیری ها اگه منظورت جنگ بر سر حقوقشون با خوانین هستش که اون درگیری نیست بلکه رشادت و پهلوانی هستش.
دو: انتخاب مسئول به این نیست که از یک شهر بزرگ باشه یا کوچیک. اگه اینه که حضرت امام از شهر خمین بودند و اینجوری که مردم تهران باید میگفتن باید تهرانی باشه. و همینطور مسئولین دیگه کشوری که از شهرهای کوچیک هستن.
سه: این صحبت شما یعنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در باقی شهرها کاری نکرده که کلام کاملا اشتباهی هستش. و بهتره مطالعاتت رو از استان بیشتر کنید.
راستی کل مشکل دوستان از اینجا که بر میاد روی کلمه بورژوا هستش که توی مقاله اومده و اگه جای شما بودم حسابی از آقای ملک خدایی ناراحت میشدم.
ali1
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
جناب جنوبی ممنون از پاسخت ولی:
1- اگر شما به جنگیدن و خون ریزی و .... این چیزا میگی رشادت و پهلوانی دیگه من حرفی ندارم!
2-بله کسی هم مخالف این حرف نیس! من حرفم این بود بعضی از دوستان اومدن میگن که ایشون تو مقاله ای که دادن خواسته بگه که استاندار باید!دزفولی باشه!!! من که جایی نتونستم این برداشت رو کنم، اون چیزی رو هم که گفتم این بود که اگرم میگفت اشکال نداشت نه اینکه از شهرهای کوچیک نباید کسی انتخاب بشه! چون از پستهای کوچیک انسان به پست بزرگ دست پیدا میکنه!!!
3-برادر عزیز بنده نگفتم نظام مقدس جمهوری اسلامی در بقیه شهرها کاری نکرده! گفتم این شهر تو این چند سال اخیر پیشرفت کرده و از سایر شهرهای استان جلو افتاد همین نه حرفی که شما فرمودی.
4-دوست عزیز بنده هم کل متن رو قبول ندارم که! فقط مواردی رو که زیاده روی شده بود رو اومدم گفتم
اما 5- در ضمن از نظر شما در پاسخ به "عزیز" بنده واقعا ناراحت شدم! چرا که واقعا لفظ زشتی بکار بردید یعنی چی که انگار بقیه استان وحشی هستن؟؟!!! و ناراحتی بنده از توهین به هم استانی های ماست لطفا لفظ بهتری بکار بگیرید....
یاعلی.
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
1
1
جناب ملک خدایی باید به اطلاع شما عرض کنم دزفول بیشترین تنوع قومیتی را در کل کشور به عنوان یک شهرستان دارد.
شمال و شرق دزفول بختیاری هستند، غرب دزفول لر هستند و جنوب دزفول عرب ، مرکز هم دزفولیست که تا قسمتی مخلوطی از این قومیت ها و به خوبی و مسالمت با یکدیگر زندگی میکنند.صرفا جهت اطلاع
عزیز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
1
2
با عرض ادب

متاسفانه "عنوان" و بعضی از بخش های یادداشت، توهین مستقیم به کلیه ی مردم خوزستان عزیز و بخصوص حومه نشینان دزفول می باشد!
لطفا شان خود را با انتشار چنین نوشته هایی نزول ندهید.

در ضمن الفبای توسعه و پیشرفت در کشور ما تعاریف خاص خود را دارد که عوامل داخلی بصورت کاتالیزور خیلی ضعیف عمل می نماید.
پاسخ ها
جنوبی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
دقیقا.
انگار باقی خوزستانی ها وحشی هستن که به جون هم افتادن. البته من جای دزفول بودم ملک خدایی رو حسابی بازخواست میکردم.
mojtaba
|
UNITED STATES
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
1
3
درود بر خوزنیوز تا مقایسه صورت نگیره پیشرفتی حاصل نخواهد امد دست به دست هم باید بدیم و با تفکری نو خوزستان را ساخت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
4
3
برادر عزیز50سال پیش که خرمشهر وآبادان پایتخت تمدن خوزستان بود دزفول شماده کوره ای بیش نبود 1-جنگ این 2شهررو نابود کردوبشما کمک کرد2-نفوذ افرادی از شما در مدیریتهای استانی(که درتظاهر به میهن دوستی ولی بفکر خود وهم زبانان خودتان هستید)باتغییر مسیر بودجه ها به سمت دزفول3- مدی ران دزفولی دراستخدام اول به دزفولیها بها میدهند تا بقیه4-همه قومیتها دراستان دوست وگ او هستند
پاسخ ها
دزفولی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
اونوقتی که دزفول اولین دانشگاه جهان (جندی شاپور) رو داشت آبادان و خرمشهر صرفا چند کپر برا ماهیگیری بوده اند !!
حالا قدمت 5000 ساله تمدن عیلامی و شهر باستانی آوان بماند !! شما دلت به تمدن !! 50 ساله خوش باشه !
آبادان و خرمشهر از قبل شرکت نفت آباد شدند و با تغییر مسیر شرکت نفت ویران شدند؛ ربطی به جنگ نداره چون دزفول تو جنگ کمتر از این دو شهر آسیب ندیده (مقایسه وسعت شهر و تعداد موشک ها و توپها و حملات هوایی معلوم میکنه)
در خصوص بودجه هم پارسال رتبه بودجه دزفول 16 استان بوده است؛ جهت اطلاع
بالاخره همین که آبادانیها از فرزند دزفول (مهندس شیرازی) برا شهرداریشون استفاده میکنند برا ما افتخاره !
همین که شما پشت سر ما حرف میزنید یعنی ما از شما جلوتریم و همین برا ما بسه ! هر مردمی لایق وضعیتی هستند که دارند.
ضمنا مودب باشید؛
ادب مرد به از دولت اوست !
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
اونوقت که دزفول قدیمی رین دانشگاه جهان رو داشت آبادان و خرمشهری وجود نداشت !!!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
دوستان عزیز توجه داشته باشند که قدمت و شهرت آبادان و خرمشهر با شهر کوچکی مثل دزفول که به واسطه قرارگیری در نزدیکی راه آهن اندیمشک و جاده ترانزیت تهران - خرمشهر شناخته شد قابل مقایسه نیست پس لطفا به مقایسه نپردازید چون از اصل بحث که بر روی صحبت آقای ملک خدایی هست منحرف میشیم.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
سی درصد ثروت این کشور توی منطقه آبادان و خرمشهر تولید میشه و جفا در حقش شده چون بورژوا و ملاک نبودن مثل بعضی ها!!!
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
1
3
بیشتر توسعه دزفول علیرغم داشتن مردم خوب مدیون زحمات و طرح های شهر دار بسیار محبوب شهرمان مهندس دوایی فر بوده است که عده ای معلوم نیست برای چه در شورای شهر جدید برخلاف تصور همگان و دراوج ناباوری میخواستند شهردا ر را عوض کنند که با عکس العمل به موقع مردم مواجه شدند
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
آقای دوایی بازنشسته هستند
ali1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
0
0
""""در جواب مهدی """"
جناب شما مثل اینکه دزفولو با جای دیگه اشتباه گرفتی!!!!
اصلا مطمئنی منظورت دزفول بود ؟؟؟ والا تا اونجا که ما شمال دزفول زندگی میکنیم همه دزفولین شرق و غرب و جنوب هم همینطور همه دزفولی هستن ولی! اقایون و قومیت هایی که شما گفتی هم، تو دزفول هستن ولی نه اونطوری که شما فرمودی!!!!!!!
یاعلی....
سانسورشکن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
0
0
جناب مدیریت سایت خوز نیوز!!!
نمیدونم سایتها و خبرگزاریهای معتبر رو دیدید و کامنت گذاشتید یا نه!
اما باید به اطلاعتون برسونم که این منفی و مثبت هایی که خوانندگان برای نظرات گزینش شده و ثبت شده توسط جنابعالی میدهند رو دیگه نباید گزینش کنید!!!
والا خیلی خنده داره !
سانسور در سانسور با خوز نیوز !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
0
0
اتفاقا تنها دلیل پیشرفت مردم دزفول تعصب قومیتی اونها بوده.... این مقاله برای کسایی معنی داره که دزفول رو ندیده و نشناخته باشند
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
0
0
عرب لر دزفولی بهبهانی آبادانی فارس مهاجر بومی غیر بومی همه در این استان داریم زندگی می کنیم بچه هامون تو ی این استان بدنیا می آیند رشد می کنندباید همدیگر را رعایت کنیم ازخوبیهای همدیگر استفاده کنیم بدیهای همدیگر را پاک کنیم تا شرایطمون عوض بشود باور کنید خوزستان بااین امکانات بایستی یکی از بهترین نقاط جهان باشد ولی حال روز خوزستان تاسف بر انگیز است اگر شهری یک قدم جلوتر افتاد باید ببینیم چه اتفاقی افتاده ما هم خودمان را به آن شهر برسانیم نه اینکه چشممان را روی واقعیت ببندیم همه ما برادر هستیم اولین الفبای توسعه درک همدیگر ویکدلی است اگر منسجم نباشیم ونگاه منفی به همکدیگر داشته باشیم هیچ کاری از پیش نمی رودهمه شهرهای خوزستان اعضای یک پیکرند و خوزستان قلب طپنده ایران است دلمان برای خوزستان بسوزد وهر کس هر کاری از دستش بر می آید برای آبادان خوزستان انجام دهد
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
0
0
سلام آقای ملک خدایی .به گفته مورخان وتاریخ نگاران اولین شهری که بدست آدم ابولبشر تاسیس شدشوش دانیال بود.الان قرن 21 یکم هستیم پس از34 از گذشت انقلاب ودفاع مقدس .در شوش ماهنوز از یک خیابان آسفالت سالم بیمارستان درجه سه فضای سبز مراکز تفریحی هتل دانشگاه وترمینال برون شهری و....... محروم هستیم!!! شما برای شهر خودتان شوش چکار کرذید؟؟؟ دزفولیها حق شان است که از هر لحاظ در استان سر آمد باشند.ما برای روزهای تعطیل برای تفریح به سد علی کله ویا حاشیه رودخانه دز میرویم .وقتی آنجا میروی اکثر مردم شوش را آنجا میبینید.چرا باید اینطور باشد؟؟؟بااین همه مواهب خدادادی همچون رودخانه کرخه شاوور .................. ماباید برای تفریح به دزفول برویم!!!پس به این نتیجه میرسیم که خواستن توانستن است .مسولان ومردم هر شهر خودشان باید بخواهند که شهر ودیارشان توسعه یابد واز محرومیت خارج شود .................... پیشرفت وترقی حق همست............
سارا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
0
0
اولاکه بیشترشهرهای خوزستان دردفاع مقدس دین خودرااداکردندنه فقط دزفول ولی بیشترین رسیدگی به این شهرشدتاسایرشهرها.جنگ نعمت بودبرای دزفول چون ویرانه های خودراابادکردند.پس لطفامقاومت رامختص دزفول ندانید.
فریبا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
0
1
درجواب دوستمون که گفته 50سال پیش دزفول ده کوره بوده وآبادان وخرمشهر آباد بایدبگم بهتره بره تاریخ رو بیشتر مطالعه کنه و در ضمن همون 50سال پیشی که آبادان وخرمشهر به قول ایشون آبادبودند تجار دزفولی وشوشتری سهم زیادی در آبادانی ورونق آن داشتند.
یک اهوازی
|
UNITED KINGDOM
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
0
0
علاوه بر این ها دزفول قطب اقتصادکشاورزی خوزستان می باشد وزمین حاصلخیز وآب وهوای بهتری هم دارد وعلاوه بردوستمان که گفته 50سال پیش تجار دزفولی وشوشتری دررونق وآبادانی آبادان وخرمشهرنقش داشتند در موردشهراهوازهم که مرکز استان است تجاردزفولی شوشتری نیز از حدود100سال پیش باعث رونق اهوازشده اند درضمن پزشکان ماهروافرادتحصیلکرده زیادی هم ازقدیم دراین شهرها بوده ودرگذشته میزان باسوادی آنها زیادبوده است.
امير
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
0
0
با تشكر از آقاي ملك خدايي بابت مطلب خوبي كه نوشتند.
انشاالله در اين دولت از تمام ظرفيت و نيروهاي با تجربه كه متاسفانه بعضي از اونها تو اين مدت خانه نشين بودن استفاده بشه...!
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
0
1
با سلام
جناب آقای ملک خدایی آیا میدانید مسوولین دزفول حکم فرمانداری
شوش را از سال 1365 تا 1368 نگهداشتند و همواره در حق این شهر اجحاف کرده اند ...؟
آیا شما که شوشی هستید فرصت پیدا کردید تا خدمتی انجام دهید؟
آیا میدانید رییس دانشگاه صنعتی دزفول سهمیه ی دانشکده باستانشناسی شوش برده و حاضر نیست این حق را برگرداند ...
محمد پورانيان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
0
0
باسلام ودرودبه هم استانيهاى عزيز،هميشه سرفراز،غيورو ولايتمدار:
دست به دست هم دهيم و استان خويش راكنيم آباد- يادمان نرودكه امام راحل فرمودند:رمز پيروزى،وحدت كلمه بود.سرداران بزرگ خوزستانى دفاع مقدس،نمايندگان محترم توانمندخوزستانى مجلس شوراى اسلامى ادوارمختلف ،روحانيت معززپيش قراولان انقلاب ودفاع مقدس،نخبگان،دانشگاهيان،طلايه داران صنايع نفت وگازوبرق وفولادو...سردمداران روزهاى سخت انقلاب ودفاع،كشاورزان،بازاريان،عشايرودانشگاهيان وفرهگيان وهمه صنوف وهمه صد در صدمردم خوب،عزيزوولايتمدارخوزستان،:باتاٰسى ازفرمايشات رهبرفرزانه وبارمز (وحدت كلمه) خوزستانى كه پيشانى ورود تشيع به كشوراست،خوزستانى كه پيشانى چشم طمع دشمنان ايران عزيزاست، خوزستانى كه بادارابودن قوميتهاى مختلف كه درطول قرنها دركنارهم به زيبايى زندگى كردن راتجربه كرده اند:به (داداين مردم خوب) واين استان دلاور وزرخيزولى بامردمى محروم برسيم،قصورجايزنيست،نه اين دنياونه دنياى قيامت خداازمانخواهندگذشت،حسن الختام كلام ونقشه راه ، كسى سكان هدايت اين استان رابدست گيردكه مصوبات سفرمقام معظم رهبرى رادرسال(١٣٧٧)سرلوحه كارخووسال حماسه سياسى واقتصادى رافراموش نفرمايد.متشكرم،همواره درپناه الطاف الهى باشيد.
رضادزفولی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
0
0
دلیل اصلی پیشرفت دزفول نسبت به بقیه شهرها نه بودجه بیشتر آن بلکه استفاده درست ازبودجه ایه که به دزفول اختصاص داده میشه مدیران دزفول همیشه توسعه دزفول براشون مهمترین امره ودراین راه جلوی هرگونه حیف ومیل بودجه رو میگیرنداتفاقااگر به بودجه باشه شهرهایی مانندآبادان وخرمشهر و...بسیاربیشتر ازدزفول بودجه های دولتی داشتندبودجه سال93شهرداری دزفول 87میلیاردتومان بوده که همه این بودجه ازدرآمد خودشهرداری دزفوله درحالی که شهرداری آبادان 90میلیاردتومان بوده که بیشترش روشرکت نفت کمکش کرده حالا مقایسه کنیدخدمات شهری دزفول بابودجه کمتر بهتره یا آبادان؟
بین سالهای 85تا90بیش از 30میلیاردتومان بودجه کمکی به شهر اندیمشک داده شدکه به گفته خودشهردار اندیمشک یک ریال آن جذب شهر نشد هیچگاه آشکار هم نشد که کجا رفت
اینکه دلیل پیشرفت دزفول رو با این جمله که دزفولیا نفوذ دارندخلاصه کنیم یه نوع ساده انگاریه محضه برید ازشهردارآبادان بپرسید چرا دزفول با بودجه کمتر تونسته اینهمه گردشگرجذب دزفول کنه
:
:
:
آخرین اخبار