بد نیست نگاهی به دیدگاه دو اندیشمند بزرگ جهان اسلام درباره ورزش و فواید آن داشته باشیم.
نگاه دو اندیشمند جهان اسلام درباره ورزش و تربیت بدنی قابل توجه است. ابن
سینا و ابن خلدون نگاه جالبی به این امور دارند که در زیر آمده است.
ابن سینا:
ورزش، حرکتی است تابع اراده. در ورزش، تنفس بلند و بزرگ و پی در پی می آید
[مراد، تنفس عمیق و شدت تنفس در اثر بالا رفتن مقدار اکسیژن مصرفی است].
هر کس بتواند با اسلوب صحیح و متناسب با اعتدال مزاجش و در وقت و هنگام
مناسب ورزش کند، از چاره جویی [پیش گیری] و مداوای بیماری های مزاجی که در
دنباله آن می آید، بی نیاز می گردد. این بهره برداری از ورزش هنگامی میسّر
است که دستورات دیگر بهداشتی را به کلی مراعات کند.
آن چه که امروزه
در دنیای غرب تحت عنوان تربیت بدنی و ورزش، و آثار مفید آن بر روی بدن
مورد توجه است، شالوده اش از او [ابن سینا] ست. او در کتاب گران بهایش،
قانون در طب – که در عالم طب معروف است و مسائل پزشکی در آن مطرح گردیده و
اطبای بعد از او با الهام از این کتاب به امور طبابت پرداختند، و بارها در
کشورهای خارجی تجدید چاپ گردیده – فصلی را به پرورش بدن و ورزش و آثار آن
اختصاص داده است و نظرهایی را ارائه نموده است که قسمت اعظم آن در باب
تربیت بدنی و ورزش، امروزه نیز مورد قبول می باشد.
ابن خلدون:
در شهرها هوا به علت در آمیختن با بخارهای گندیده ای که از فزونی فضولات
حاصل می شود، فاسد می گردد، در صورتی که هوا به روح نشاط می بخشد و نشاط
روح به علت اثر حرارت غریزی به تقویت و هضم غذا کمک می کند؛ علاوه بر آن چه
ذکر شد، ورزش نیز در تعب و نشاط روح، دخیل است که این تعب و نشاط در
شهرنشینان کمتر است، به دلیل این که در پیش شهرنشینان، ورزش وجود ندارد؛
علتش این است که آنان غالباً در حالت سکونت و آرامشند و از ثمرات ورزش به
هیچ وجه بهره مند نمی شوند، و هیچ نشانه ای از آن در میان ایشان یافت نمی
شود؛ بدین دلیل، بیماری های بسیاری در شهرها و بلاد بروز می کند و نسبت به
بروز امراض، مردم شهرها به این فن [پزشکی] نیازمند می شوند.