آیتالله بهجت معتقد بودند که ولی فقیه باید تمام شئونات امام معصوم(ع) به
استثنای امامت و آنچه را که مخصوص امام معصوم است داشته باشد تا بتواند
اسلام را در جامعه پیاده کند.
از آیت الله بهجت ره خواسته شد تا در مورد ولایت فقیه و محدوده اختیارات آن توضیح دهند. ایشان در جواب این سوال فرمودند:
می
دانیم که دین اسلام آخرین دین، و احکام و قوانین اسلام آخرین مقرراتی است
که از ذات مقدس پروردگار وضع شده است، و پیغمبری بعد از خاتم الانبیاء (صل
الله علیه و آله و سلم) نخواهد آمد، و کتابی آسمانی بعد از قرآن کریم
فرستاده نخواهد شد، وباید این کتاب تا قیام قیامت کتاب قانون بوده و عترت
اهل بیت پیامبر اکرم (صلوات الله علیهم اجمعین) مبیّن آن باشند.
و
نیز روشن است که امت محمدی صل الله علیه و آله و سلم در زمان حضرت حجت و
معصوم حق، هر چند در زندان یا در حال تبعید باشد می توانند و طیف خود را
ولو با مشقّت بسیار و تحمل مشکلات فراوان به دست آورند. ولی سخن درباره
زمان غیبت کبرای حجت حق است، که در این موقعیت نمی توان برای مسأله بیش از
سه صورت فرض کرد:
1ـ کتاب خدا و احکام و قوانین دین تعطیل شود.
2ـ خود به خود بماند؛ یعنی خودش وسیله ابقای خود باشد.
3ـ نیاز به سرپرست و حاکم و مبیّن دارد که همان ولی امر و مجتهد جامع الشرایط است.
فرض
اول عقلا و نقلا باطل است، زیرا دین مبین اسلام، آیین خاتم است و تا ختم
نسل بشر باید راهنما و آیین امت باشد و فرض دوم نیز باطل است، زیرا قانون
خود بخود اجرا نمی شود و نیاز به شخص و یا اشخاص دارد تا آن را حفظ و به
اجرا در آورند.
ناچار باید به فرض سوم قائل باشیم، و بگوئیم: جامعه مسلمین را باید ولی امر با همه شئونات و ابعاد آن اداره کند.
از
سوی دیگر نیز روشن است که جامعه نیاز به تشکیلات فراوان از آن جمله: ارتش،
آموزش و پرورش، دادگستری و ... و... و... دارد، و لذا باید دست ولی فقیه
در همه شئونات مادی و معنوی، مبین و شارح و راهنما و حلّال مشکلات باشد.
در
نتیجه، ولی فقیه باید تمام شئونات امام معصوم علیه السلام به استثنای
امامت و آنچه را که مخصوص امام معصوم است داشته باشد تا بتواند اسلام را در
جامعه پیاده کند، و گرنه در صورت عدم وجود تشکیلات حکومتی دشمنان نخواهند
گذاشت که حکومت و آئین اسلامی پیاده شود.
دلیل دیگر اینکه با
استدلال خلف می توان گفت: هیچ جامعه و کشوری با هرج و مرج پایدار نمی ماند،
و باید قانون و حاکم و حکومتی در آن حکمفرما باشد، و اگر حکومت طاغوت حاکم
باشد دین مبین اسلام باقی نمی ماند و این خلاف فرض است چون گفتیم به دلیل
عقلی و نقلی باید دین مبین اسلام تا قیام قیامت باقی بماند؛
« وَ
مَن یَبتَغِ غَیرَ الإسلامِ دِیناً فَلَن یُقبَلَ مِنهُ »(هر کس دین دیگری
غیر از اسلام را بجوید، هرگز از او پذیرفته نمی گردد.سوره مبارکه آل عمران
آیه 85)
* منبع: پرسش های شما پاسخ های آیت الله بهجت (ص 72 و 73)