تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۳۳۵۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
باشگاه و بازيکن در انتخاب مفاد قرارداد بايد آزاد باشند
 سرپرست کميته حقوقي و تدوين مقررات فدراسيون فوتبال گفت: آئين‌نامه نقل و انتقالات را کميته حقوقي تدوين مي‌کند.
  
هوشنگ نصيرزاده گفت: طبق ماده 54 اساسنامه فدراسيون فوتبال مصوب مجمع عمومي، کميته حقوقي مسئول تدوين مقررات و انطباق آن با مقررات ملي و بين‌المللي است و اين به مفهوم آن است که نظر اين کميته در رابطه با تهيه اين دستورالعمل‌ها و آئين‌نامه‌هاي جديد شرط اساسي است و ساير واحدها و تشکيلات تنها بازوهاي مشاوره‌اي و پيشنهاد دهنده بوده و قدرتي براي تدوين مقررات و آئين‌نامه‌ها توسط آنها در اساسنامه پيش‌بيني نشده است.

وي افزود: آئين‌نامه نقل و انتقالات فوتبال ايران در بسياري از موارد اساسي با اصول حرفه‌اي فوتبال در تعارض است و بر اساس تجربه افراد نه بر طبق دانسته‌هاي بين‌الملل نوشته شده است. يکي از اشتباهات فاحش فدراسيون فوتبال تاکنون اين بوده است که خودش اقدام به چاپ قرارداد نموده و جالب اينکه آرم فدراسيون را در بالاي آن مي‌زند و تمام بندهاي آن را خودشان مشخص و به چاپخانه مي‌سپارند تا در تعداد کثيري تکثير شود.

نصيرزاده تاکيد کرد: باشگاه و بازيکن بدون داشتن قدرت تغيير حتي يک کلمه اين قراردادها نمي‌توانند يک خط به آن اضافه کنند و بايد با چشمان بسته اين قرارداد را به امضا برسانند و به تشکيلات فوتبال تحويل دهند اين شيوه در هيچ جاي دنيا وجود ندارد و در آئين‌نامه‌هاي جديد به آن اشاره شده است.

سرپرست کميته حقوقي و تدوين مقررات فدراسيون فوتبال عنوان کرد: به شدت مخالف دخالت فدراسيون در متن قرارداد بين باشگاه و بازيکن هستيم و اين مطالبي که مي‌گوييم ممکن است براي برخي جديد باشد و ذهن شان با اين مسائل مقابله کند. در فوتبال جهان باشگاه و بازيکن در انتخاب متن قرارداد و متون نوشته شده بين خودشان آزادي کامل دارند و قراردادها بايد در سربرگ آرم دار همان باشگاه که يک سند رسمي است، تهيه شود و تشکيلات فدراسيون و ليگ خود را به طور کامل از قرارداد بازيکن و باشگاه کنار بکشند تا اجازه بدهند آنها فکر کنند و قرارداد ببندند اين رفتاري که اکنون پيش گرفته‌ايم که متن قرارداد در تهران تهيه و به چاپخانه سپرده مي‌شود تا با سربرگ فدراسيون منتشر شود دقيقا از بين بردن حقوق باشگاه و بازيکن و زير سؤال بردن اختلاف طرفين است.

نصيرزاده تاکيد کرد: باز هم تاکيد مي‌کنم آئين‌نامه‌ها توسط کميته حقوقي فدراسيون تنظيم و سايرين اگر پيشنهادي دارند به فدراسيون ارائه دهند زيرا آئين‌نامه فعلي نقل و انتقالات بيشتر به سمت بازيکن است و نفع آن را بازيکن و کارگزار مي‌برد. باشگاه هيچ گونه حق فسخ قراردادي ندارد و اين مسئله به ماشين پولسازي براي بازيکنان تبديل شده است. همين مقررات اشتباه باعث مقروض شدن باشگاه‌ها و بدهي‌هاي هنگفتي به آنها شده است.

وي افزود: به همين خاطر بازيکناني که تمرين نرفته مسابقه را ترک کرده و يا با تمارض و عدم نشان دادن توان فني باشگاه‌ها را متضرر کرده‌اند نمي‌توان با آنها برخوردي کرد و باشگاه در هر صورت محکوم به پرداخت پول آنها است.


مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار