تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۳۲۲۵۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره

شکاف عمیق میان نیاز آموزشی خوزستان و عملکرد نوسازی مدارس

با وجود کمبود چهار هزار کلاس درس در خوزستان، تأخیرهای مکرر در تحویل پروژه‌ها و اجرای ناقص برنامه‌های نوسازی نشان می‌دهد سرعت ساخت‌وساز آموزشی در استان با نیاز واقعی فاصله زیادی دارد.
 مجموعه اظهارات مسئولان استان در روزهای اخیر نشان می‌دهد که وضعیت نوسازی مدارس خوزستان با وجود افتتاح چند پروژه جدید، همچنان با چالش‌های ساختاری، تأخیرهای اجرایی و کمبود شدید فضای آموزشی روبه‌رو است؛ چالش‌هایی که بر اساس داده‌های رسمی، بخشی از آنها ناشی از ضعف برنامه‌ریزی و نظارت در اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان است.
در حالی که استاندار خوزستان اعلام کرده است این استان با کمبود چهار هزار کلاس درس روبه‌روست و جبران این کمبود باید با سرعت انجام شود، گزارش‌های ارائه‌شده در جلسات اخیر آموزش و پرورش شهرستان‌ها نشان می‌دهد بسیاری از پروژه‌های نوسازی یا به تعویق افتاده یا ناتمام مانده‌اند.

تأخیرهای متعدد: از اندیمشک تا اهواز

در نشست شورای آموزش و پرورش اندیمشک، مدیر آموزش و پرورش این شهرستان اعلام کرد که اداره کل نوسازی وعده داده تمام مدارس در حال ساخت اندیمشک تا پیش از سال تحصیلی آینده تکمیل شوند؛ وعده‌ای که مشابه آن در سال‌های گذشته نیز ارائه شده اما بسیاری از پروژه‌ها در موعد مقرر به بهره‌برداری نرسیده‌اند.از سوی دیگر، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس در یک برنامه رسمی اعلام کرد که پروژه‌های آموزشی مهمی که قرار بود تا مهرماه امسال افتتاح شود، هنوز تحویل نشده‌اند. این اظهارات، تأخیرهای نوسازی مدارس را نه‌فقط محدود به یک شهرستان، بلکه چالشی استانی نشان می‌دهد.

عدم تناسب میان نیاز بالا و سرعت ساخت‌وساز

علاوه بر این، طبق اعلام رسمی نوسازی مدارس خوزستان:در مهرماه امسال ۶۰۰ کلاس درس در قالب ۱۴۷ مدرسه افتتاح شدهو اخیراً ۵۹ کلاس درس دیگر با همکاری بنیاد قلم‌چی به بهره‌برداری رسیده استاین آمار در ظاهر قابل توجه است، اما زمانی که در کنار نیاز ۴۰۰۰ کلاسی استان قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد همچنان کمتر از یک‌چهارم کسری فضای آموزشی خوزستان جبران شده است.با وجود این حجم کمبود، نوسازی مدارس همچنان با آمارهای افتتاح پراکنده از شهرهای مختلف خبر می‌دهد، در حالی که گزارش واحدی درباره پیشرفت واقعی پروژه‌ها یا زمان‌بندی پایان مدارس کانکسی و سنگی ارائه نشده است.

ادعای برچیدن مدارس کانکسی، اما بدون جدول زمان‌بندی

استاندار خوزستان با تأکید بر ضرورت «برچیدن مدارس کانکسی و سنگی» از عزم دولت خبر داده است، اما در عمل:گزارشی از تعداد مدارس کانکسی موجود ارائه نشدهجدول زمان‌بندی مشخصی برای حذف آنها منتشر نشدهو نظارت دقیق بر پروژه‌های نوسازی اعلام نشده استتناقض میان سخنان امیدوارکننده و نبود برنامه اجرایی شفاف، یکی از انتقادهای جدی به نوسازی مدارس خوزستان است.

مشارکت خیران؛ پیشتاز مردم، عقب‌مانده دولت

هرچند خیران در شهرستان‌هایی مانند دزفول ده‌ها مدرسه جدید را آغاز کرده‌اند، فرماندار دزفول تأکید کرده است:«سهم دولت عقب افتاده بود و با پیگیری‌ها، تازه توانستیم پروژه‌های دولتی را آغاز کنیم.»این جمله نشان می‌دهد که پیشرفت محسوس ساخت‌وساز آموزشی در استان بیشتر حاصل خیرین بوده تا نوسازی مدارس.

شکاف میان واقعیت میدانی و گزارش‌های رسمی نوسازی

با وجود افتتاح چندین پروژه آموزشی در هفته‌های اخیر، عملکرد نوسازی مدارس خوزستان با 4 چالش جدی روبه‌روست:عدم جبران کمبود ۴۰۰۰ کلاس با سرعت لازمتأخیرهای مکرر در تحویل پروژه‌ها در شهرهای مختلفنبود برنامه شفاف برای برچیدن مدارس کانکسی و سنگیعقب‌ماندگی دولت در مشارکت با خیران و تکیه بیش از حد بر کمک‌های مردمیدر شرایطی که آلودگی هوا، تراکم زیاد کلاس‌ها و بحران‌های اجتماعی فشار مضاعفی بر آموزش استان وارد کرده است، کارشناسان معتقدند نوسازی مدارس خوزستان نیازمند برنامه‌ریزی جدی‌تر، شفافیت بیشتر و اجرای ضربتی پروژه‌ها است تا بتواند عقب‌ماندگی تاریخی استان را جبران کند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار