رییس شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به ضرورت ارتقای خدمات رفاهی و زیرساختی پارک جنگلی لاله گفت: اداره کل منابع طبیعی خوزستان بیش از چهار سال است که زیر بار تحویل پارک جنگلی لاله به شهرداری دزفول نمیرود.
محمدحسن پرآور روز چهارشنبه در سیصد و چهل و چهارمین نشست رسمی شورای اسلامی شهر دزفول که با حضور رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دزفول در صحن علنی این شورا برگزار شد، افزود: شهرداری دزفول از سال ۱۴۰۰ پیگیریهای گستردهای برای تحویل گرفتن پارک جنگلی لاله انجام داده است ولی به رغم لحاظ تمام موارد مطرح شده از سوی منابع طبیعی، این اداره کل حاضر به تحویل پارک به شهرداری نیست.
وی آسفالت، تعریض و بهسازی جاده و ارتقای امکانات رفاهی پارک جنگلی لاله دزفول را از آرزوهای دیرینه مردم دزفول دانست و ادامه داد: پارک جنگلی لاله نزدیک ترین و بهترین مکان برای تفریح و تفرج مردم دزفول است و ارتقای خدمات رفاهی این پارک برای استفاده عموم مردم ضروری است.
رییس شورای اسلامی شهر دزفول با انتقاد از نگهداری نامناسب این پارک جنگلی توسط پیمانکار فعلی گفت: تمام زیرساختهای خدماتی و رفاهی که شهرداری دزفول در سالهای گذشته در این پارک ایجاد کرده بود، در سالهای اخیر از بین رفته است.
وی با اشاره به پیگیریهای جدید برای واگذاری این پارک جنگلی به شهرداری دزفول در ماههای اخیر افزود: پارکهای جنگلی واقع در محدوده شهری برابر قانون باید به شهرداریها واگذار شوند و اگر اداره کل منابع طبیعی حاضر به واگذاری این پارک به شهرداری نیست باید زیرساختهایی متناسب با شان مردم در این پارک ایجاد کند.
پرآور، آغاز آسفالت و تعریض جاده این پارک جنگلی را نتیجه پیگیری نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی دانست و اظهارکرد: اگر پیگیری نماینده مردم دزفول در مجلس نبود جاده این پارک هرگز تعریض و آسفالت نمیشد.
وی با تاکید بر ضرورت تسریع در تکمیل آسفالت پارک جنگلی لاله تا پیش از شروع بارندگیها افزود: بخش زیادی از فضای سبز پارک جنگلی لاله در سالهای اخیر از بین رفته و امید است اداره کل منابع طبیعی هرچه زودتر این پارک جنگلی را به شهرداری واگذار کند.
رییس شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به آلودگی هوای خوزستان گفت: آلودگی شدید هوا در استان، شرایط را برای کودکان، سالمندان و بیماران زمینهای بسیار سخت کرده و انتظار از دستگاههای متولی تلاش برای حل این مساله است.
وی با تاکید بر ضرورت مشارت جمعی دستگاهها برای کاهش آلایندگی هوا افزود: توسعه فضای سبز و ایجاد کمربند سبز از جمله اقدامهایی است که در کاهش آلایندگی سهم موثر دارد و انتظار از شهرداری دزفول تدوین لایحه اجرای طرح کمربند سبز و ارایه به شورای اسلامی شهر برای طی کردن مراحل قانونی است.
تدوین بودجه ۱۴۰۵ به روزهای پایان سال موکول نشود
رییس شورای اسلامی شهر دزفول همچنین بیان کرد: هماهنگی شهرداری و کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر دزفول برای تدوین بودجه سال آینده باید ارتقا یابد تا این بودجه تا پیش از پایان سال نهایی و از اتخاذ تصمیمهای عجولانه در تصویب این لایحه جلوگیری شود.
وی با اشاره به ضرورت ارایه عملکرد ۶ ماهه بودجهای شهرداری دزفول و تدوین بودجه سال آینده شهرداری براساس عملکرد بودجهای امسال، کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر دزفول را مامور ارایه گزارش در صحن شورا کرد.
پرآور همچنین ضمن قدردانی از شهردار دزفول برای پرداخت به موقع حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان شهرداری اظهارکرد: درخواست از شهردار این است که با وجود همه مشکلات مالی موجود، تامین اعتبار برای پرداخت معوقه رفاهیات و بیمه تکمیلی کارگران این شهرداری را در اولویت قرار دهد.
وی با انتقاد از تاخیر چند دههای در تعیین تکلیف املاک مصالحهای دزفول افزود: شرایط مصالحه املاک واقع در طرحهای شهری در گذشته بسیار متفاوت از امروز بوده و تاخیر در مصالحه و به روز شدن مبلغ این املاک هزینههای هنگفتی به شهرداری وارد کرده است.
رییس شورای اسلامی شهر دزفول، واگذار کردن امور به افرد متخصص و سازمانهای تخصصی در شهرداری را مورد تاکید قرار داد و گفت: واگذاری رستورانهای زیرمجموعه شهرداری به آتش نشانی به منظور ایجاد درآمد برای این سازمان اقدامی غیرتخصصی است که تضییع حقوق شهرداری را به همراه دارد.
وی با تاکید بر لزوم تجمیع و تمرکز تمام درآمدهای شهرداری در یک واحد تخصصی افزود: اگر شهرداری حقوق حقه سازمانها را پرداخت کند، نیازی به تحویل کارهای فرعی برای ایجاد درآمد برای سازمانها نیست.
پرآور ادامه داد: شرایط فعلی قابل ادامه دادن نیست و درخواست از شهرداری تجمیع و تمرکز تمام درآمدهای شهردای ذیل یک واحد تخصصی است.
رییس شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به انتقاد یکی از اعضای این شورا نسبت به ملاقات عمومی نداشتن شهردار با مردم گفت: شهردار در دیدار با اعضای شورای شهر قول داده است که ملاقاتهای مردمی را ایجاد کند که امیداریم هرچه زودتر این موضوع عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر دزفول هیچ فاصلهای میان مدیریت شهری و سایر دستگاههای اجرایی شهرستان قایل نیست، افزود: اگر همه مسوولان و دستگاههای شهرستان متحد باشند امکان حل مسایل مردم وجود دارد.
رییس شورای اسلامی شهر دزفول با تجلیل از پیگیری نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی برای تخصیص اعتبار به منظور آسفالت و بهسازی وروردیهای شهر دزفول گفت: آسفالت، تعریض و بهسازی ۲ ورودی شهر دزفول از محل اعتبارات بازآفرینی آغاز شده است که تکمیل آن نیاز به ورود اداره راهداری و حمل و نقل جادهای دارد.
وی پیگیریهای نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی برای تامین اعتبار مورد نیاز به منظور اصلاح، بهسازی، تعریض و آسفالت جادههای دزفول را قابل تجلیل دانست و ادامه داد: بودجه اختصاصی به طرحهای جادهای و راهسازی دزفول در ۲ سال اخیر بیسابقه است.
پرآور، ضعف عملکردی پیمانکاران طرحهای جادهای دزفول با وجود تخصیص بودجه را مورد انتقاد قرار داد و اظهارکرد: جاده دزفول به شوشتر در محدوده شهرستان دزفول تنها قطعه باقی مانده از این محور اصلی و مهم است که با وجود تخصیص اعتبار لازم، به کندی در حال تکمیل است.
رییس شورای اسلامی شهر دزفول داغدار شدن شهروندان به دلیل تلفات جاده دزفول شوشتر را یادآور شد و افزود: ناظر جاده دزفول به شوشتر توسط وزارت راه و اداره کل مرتبط در خوزستان تعیین شده که انتظار از این دستگاهها ورود به این موضوع است.
وی جاده شهرک حمزه دزفول را یکی دیگر از جادههای ناایمن این شهرستان دانست و گفت: جاده زیباشهر پر ترافیک ترین جاده دزفول بوده که از حداقل استانداردها و ایمنی بیبهره است؛ شورای اسلامی شهر دزفول آمادگی همکاری با اداره راهداری و حمل و نقل جادهای برای ساماندهی به این محور را دارد.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست با اشاره به ضرورت ارتقای بهرهوری مالی و شفافسازی منابع شهرداری، خطاب به شهردار دزفول گفت: آقای شهرار اگر صدای من را میشنوید، وضعیت کنونی پراکندگی درآمدهای شهرداری در واحدهای مختلف را ساماندهی کنید.
غلامعلی رسالتی، درآمد شهرداری را یکی از بخشهای بسیار تخصصی و حساس در مدیریت شهری دانست و افزود: لازم است تمامی فعالیتها و فرایندهای مرتبط با آن در یک ساختار متمرکز و واحد تخصصی درآمد انجام گیرد تا از پراکندگی و ناهماهنگی در بخشهای مختلف جلوگیری شود.
وی با بیمعنا دانستن واگذاری منابع درآمدی رستورانهای شهرداری به سازمان آتش نشانی ادامه داد: تمام درآمدهای شهرداری از جمله دکهها، رستورانها، پارکینگ و هر چیزی که شهرداری از آن درآمدی کسب میکند باید از سازمانهای مختلف گرفته و در یک واحد منسجم، متمرکز شود.
رییس کمیسیون املاک و حقوقی شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست با تذکر به شهرداری دزفول گفت: حجم بسیار زیاد مراجعه مردم به شورا به دلیل ملاقات عمومی نداشتن شهردار با مردم است.
عادل دواییفر افزود: برخی کارهای ساده که با پیگیری و دستور شهردار قابل اجرا و گره گشایی است، به دلیل نداشتن ملاقات مردمی شهردار و پاسخگو نبودن معاونان شهردار چند ماه زمان میبرد.
وی با تاکید بر ضرورت تجمیع تمام درآمدهای شهرداری دزفول در یک واحد تخصصی ادامه داد: هم اکنون درآمد پارکینگ طبقاتی شریعتی در اختیار یک سازمان و درآمد کافههای آن پارکینگ در اختیار سازمان دیگر شهرداری است که ادامه این روند قابل قبول نیست.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای دزفول نیز که به عنوان میهمان در این نشست حاضر شده بود، با اشاره به گلایه اعضای شورای اسلامی شهر دزفول از روند کند تکمیل جاده دزفول به شوشتر گفت: تعریض پنج متری محور دزفول به شوشتر و زیرسازی و آسفالت این محور به عنوان اولویت در دستور کار است.
ایمان صادقی، سرعت پایین پیمانکار جاده دزفول به شوشتر را مورد گلایه همه مسوولان شهرستان دانست و ادامه داد: سخت گیری ناظران دزفول موجب شده تا پیمانکاران استانی تمایلی برای ورود به طرحهای این شهرستان نداشته باشند که با توجه به اینکه پیمانکار توسط اداره کل راه و شهرسازی انتخاب شده، پیگیری برای سرعت بخشی به تکمیل این طرح در سطح استان در حال انجام است.
وی دزفول را یکی از شهرهای مهم گردشگرپذیر جنوب غرب کشور دانست و افزود: ورودی شهرستان از نظر تمیزی در سطح نام دزفول نیست که پاکسازی و برداشتن نخالههای این محورها در حال انجام است.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای دزفول گفت: یک هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال با پیگیری نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی برای بهسازی، تعریض و آسفالت ورودیهای دزفول تخصیص شده است و مشکلی برای تامین اعتبار و آسفالت این طرحها وجود ندارد.
وی با اشاره به ظرفیت و جایگاه دزفول در خوزستان افزود: دزفول با ۶۵۰ هزار نفر جمعیت از نظر وسعت و جمعیت دومین شهر استان بعد از اهواز است و باید اعتبارات تخصیصی به دزفول نیز متناسب با این جایگاه باشد.
صادقی با بیان اینکه سطح خدمات شهری در دزفول متناسب با نام این شهر باید ارتقا باید، اظهار کرد: ظرفیتهای خاص دزفول موجب شده تا زمینهای این شهر، از تمام شهرهای خوزستان و پنج استان همجوار گرانتر باشد.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای دزفول، جادههای شریانی روستایی و بخشهای دزفول را از جمله محورهای مهم و پرتردد شهرستان برشمرد و گفت: ۲۰ هزار تردد روزانه تنها در یکی از شریانهای روستایی دزفول انجام میشود که این آمار بالا، توجه به ایمن سازی و بهسازی این جادهها را ضروری کرده است.
وی با اشاره به آغاز تعریض، زیرسازی و آسفالت پارک جنگلی لاله توسط اداره راهداری دزفول افزود: آسفالت مورد نیاز برای این جاده تامین شده است و درصورت مشارکت شهرداری برای تکمیل زیرساخت و تعریض این جاده، امکان آسفالت آن به سرعت وجود دارد.
بوستان جنگلی لاله در ۱۰ کیلومتری شهر دزفول واقع شده است؛ این بوستان سالهای گذشته درختان سربه فلک کشیدهای داشت ولی اکنون وضعیت مناسبی ندارد.
بخشی از پارک به زمین زراعی تبدیل شده و انبوه درختان اوکالیپتوس آن جای خود را به درختانی خشک دادهاند.
این بوستان در سال ۹۵ تحویل شهرداری دزفول داده و اقداماتی نظیر ساخت سکو، سرویس بهداشتی و نمازخانه انجام شد؛ قرار بود مجموعه اقامتی، گردشگری، بازیهای آبی، گیاهان دارویی، گلخانه و شهربازی نیز در آن راهاندازی شود ولی پس از مدتی بوستان به پیمانکار دیگری واگذار و دست شهرداری نیز از آن کوتاه شد.
واگذاری این بوستان به پیمانکار جدید وضعیت را نه تنها بهتر نکرد بلکه بدتر کرد؛ در نمازخانه و سکوهای بتنی نصب شده به سرقت رفتند و درختان بسیاری به علت آبیاری نشدن، خشک شدند.
اواسط مردادماه امسال مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان از فسخ قرارداد پیمانکاری پارک جنگلی لاله دزفول با یک شرکت زیر نظر منابع طبیعی به علت نارضایتی فنی و مدیریت خبر داد.