استان خوزستان با برخورداری از بیش از ۲۲ هزار کیلومتر راه شامل مسیرهای اصلی، فرعی و روستایی، یکی از گستردهترین شبکههای حملونقل جادهای کشور را در اختیار دارد. جادههای خوزستان به دلیل ترانزیت کالا به سراسر کشور، گرمای شدید هوا و تردد خودروهای شرکتهای بزرگ و مختلف صنعتی، بیشتر از سایر نقاط کشور در معرض تخریب و فرسایش هستند.
در کنار تردد خودروهای صنعتی و ترانزیتی، به دلیل هممرز بودن با کشور عراق، طبق اعلام گمرک خوزستان، ماهانه بیش از ۲ هزار مسافر خارجی در استان تردد دارند که این موضوع اهمیت ایمن بودن جادههای استان را دوچندان میکند.
خوزستان طی یک سال اخیر در لیست استانهای عضو قرارداد کارنهتیر (قرارداد بینالمللی حمل و نقل کالا) قرار گرفته و حمل و نقل بینالمللی کالا از جادههای استان انجام میشود که به بار ترافیکی خوزستان افزوده است، در همین راستا کیفیت و ایمنی جادههای استان بُعد بینالمللی پیدا کرده است.
یکی از مواردی که به زیرساختهای جادههای استان آسیب وارد میکند، تردد نفتکشها است؛ به همین دلیل باید نظارت بر وضعیت ایمنی زیرساختهای جادهای استان دوچندان شود.
با توجه به ظرفیت حمل و نقل جادهای در استان، میطلبد که اعتبار، تجهیزات و ماشینآلات بیشتری برای ترمیم و بهسازی جادههای خوزستان در نظر گرفته شود، برخی جادههای خوزستان به دلیل قرار گرفتن زیر بار ترافیک سنگین یا عبور و مرور خودروهای ترانزیتی و صنعتی، با سرعت بیشتری تخریب میشوند و این موضوع در مواردی جان مردم و مسافران را به خطر میاندازد.
با توجه به استفاده شرکتهای بزرگ همچون شرکتهای فولادی، نفتی و پتروشیمی از محورهای خوزستان، انتظار میرود در ایمنسازی و بهسازی جادههای استان نهایت همکاری را داشته باشند تا کمتر شاهد تلفات جانی و مالی باشیم.
در کنار اهمیت ایمنسازی جادههای ترانزیتی، خوزستان، تقویت فرهنگ رانندگی ایمن به مردم استان نیز در کاهش تصادفات و حوادث رانندگی نقش بسزایی دارد.
پیش از این، استاندار خوزستان با اشاره به خطرناک بودن برخی از جادههای استان به دلیل ترافیک سنگین و کمبود زیرساختهای ایمنی، گفت: جادههای اهواز - خرمشهر و اهواز - اندیمشک از جمله محورهای پرحادثه هستند که نیازمند توجه فوری مسئولان هستند.
محمدرضا موالیزاده ادامه داد: بسیاری از جادههای استان فاقد علایم راهنمایی و رانندگی کافی هستند و از شرکتهای بزرگ صنعتی و نفتی مستقر در استان درخواست میشود که از محل مسئولیت اجتماعی، با مشارکت در بهبود ایمنی جادههای استان نقش ایفا کنند.
آموزش رانندگان و فرهنگسازی استفاده از کمربند ایمنی از دیگر راهکارهای مورد تاکید موالیزاده برای کاهش تصادفات بود.
وی افزود: از دست دادن حتی یک نفر در جادههای استان بسیار دردناک است و همه دستگاهها باید همکاری لازم را برای پیشگیری از حوادث داشته باشند.
استاندار خوزستان بیان کرد: شرکتها و کارخانجات فعال در استان برای اصلاح و ایمنسازی وضعیت جادههای محلی استان اقدام کنند و پای کار بیایند.
موالیزاده یکی از معضلات حوزه راه استان را نامناسب بودن شانه جادهها عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال جاده اهواز به خرمشهر با توجه به تردد بالای زائران راهیان نور و اربعین حسینی نیاز به اصلاح و ایمنسازی دارد.
جابجایی بیش از ۲ میلیون مسافر در پایانههای مسافربری خوزستان
استان پهناور خوزستان به واسطه موقعیت اقتصادی و مرزی بودن و آمار بالای تردد، ظرفیت عظیم حمل و نقل جادهای دارد.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۶۶۵ مسافر از پایانههای مسافربری استان جابجا شدند، اظهار کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشاندهنده افزایش قابل توجه ۱۰ درصدی است.
فواد غزیعلی افزود: در این مدت تعداد ۳۱۷ هزار و ۱۲۷ سفر توسط ناوگان عمومی ثبت شده که رشد سه درصدی را نشان میدهد.
وی با اشاره به تفکیک مسافران خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تا نیمه شهریور ۶۹۲ هزار و ۷۱۶ مسافر بروناستانی و ۲ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۹۴۹ مسافر دروناستانی جابجا شدند که نشاندهنده افزایش چشمگیر استفاده از حمل و نقل بین شهری و دروناستانی است.
وی همچنین از نصب یکهزار و یکصد تابلوی مسیرنمای جدید در محورهای اندیمشک خبر داد و گفت: این میزان مسیرنما با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال در طول محورهای این شهرستان نصب شد.
فواد غزیعلی با بیان اینکه این اقدام نقش مهمی در ارتقای ایمنی جادههای پرتردد شهرستان دارد، گفت: بیشترین تابلوهای مسیرنما در محورهای جنوبی (اندیمشک–دهلران، شهرک مدنی) و محور شمالی (اندیمشک–پل زال) نصب شده و قابلیت دید در شب و شرایط نامساعد جوی را دارند.
خوزستان در ردیف پنج استان کشور با آمار بالای مرگ و میر ناشی از تصادفات
فرمانده انتظامی خوزستان نیز با ابراز نارضایتی از وضعیت راههای استان بیان کرد: جادههای استان جوابگوی این حجم از تردد خودروها نیست؛ سال گذشته در استان به طور میانگین روزانه چهار نفر بر اثر تصادف فوت کردند و ۹۶ نفر مجروح شدند.
سردار سید محمود میرفیضی اظهار کرد: متاسفانه یکسری اقدامات برای ایمنسازی جادهها به موقع انجام نمیشود و همین موضوع باعث افزایش تصادفات در زمان پیک ترافیک میشود.
وی با تاکید بر اینکه خوزستان در سال جدید نیاز به تهیه نقشه راهی برای کاهش آمار تصادفات دارد، افزود: خوزستان در ردیف پنج استان کشور در میزان مرگ و میر بر اثر سوانح رانندگی قرار دارد.
بُعد ملی افزایش ایمنی جادههای خوزستان
با توجه به جایگاه اقتصادی و صنعتی خوزستان در تامین کالاهای اساسی کشور و به دلیل مرزی بودن و تردد خودروهای ترانزینی، بهسازی و ایمنسازی محورها در کنار امکان خدمت بیشتر در کاهش آمار تصادفات و مرگ و میر، حمل و نقل ملی نیز بسیار اثرگذار است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: طرحهای راهسازی در خوزستان نه تنها موجب ایمنی بیشتر جادهها خواهد شد، بلکه نقش مهمی در توسعه اقتصادی و گردشگری استان و کشور ایفا میکند.
رسول کریمینژاد با اشاره به جایگاه خوزستان در صنعت حمل و نقل کشور تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیریهای وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه که همواره از ما حمایت کردهاند، به دنبال تامین اعتبار برای پروژههای استان هستیم.
وی با اشاره به چهارخطه کردن محور عبدالخان - بستان افزود: این محور یکی از محورهای اصلی و شریانی در زمینه تردد زائران اربعین، راهیان نور و ترانزیت کالا به کشور عراق است که بیش از ۱۱ کیلومتر آن در حال چهارخطه شدن است و طبق برنامه تا زمان برگزاری مراسم اربعین سال آینده به بهرهبرداری کامل میرسد.
کریمینژاد گفت: طول کل مسیر عبدالخان - بستان ۶۵ کیلومتر است که به زودی فرآیند چهارخطه کردن ۱۰ کیلومتر دیگر از این محور آغاز خواهد شد.
وی همچنین به طرح عظیم اهواز - خرمشهر - شلمچه اشاره کرد و افزود: با بهرهبرداری از پنج کیلومتر این مسیر از سمت خرمشهر، در مجموع ۱۴ کیلومتر آن برای استفاده زائران تجهیز و آماده خواهد شد که شامل بهسازی راه، نصب علایم راهنمایی و تجهیز روشنایی معابر است.
انتقاد فرماندار شوش از جاده این شهرستان
یکی از جادههای خوزستان که طی ماههای اخیر آمار بالای تصادفات، مرگ و میر و جرح به دنبال داشته، جاده شوش است.
به دلیل اینکه این جاده مسیر تردد کارگران شرکتهای نیشکر و یکی از مسیرهای خروجی استان خوزستان محسوب میشود، ترافیک بالایی دارد.
تردد بالای خودروهای شوتی در جاده شوش نیز بر خطرات آن افزوده و به دلیل نداشتن روشنایی کافی و علایم راهنمایی و رانندگی، این محور خطرآفرین شده است.
فرماندار شوش با انتقاد از وضعیت نامناسب جادههای این شهرستان و بروز حوادث متعدد در این محورها گفت: ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای خوزستان باید پاسخگوی تلفات جانی و خسارتهای مالی وارد شده به شهروندان شوش به دلیل خرابی جادهها باشد.
امید صبریپور با انتقاد از بیتفاوتی اداره کل راهداری خوزستان نسبت به ایمنسازی جادههای شهرستان شوش ادامه داد: موضوع نا ایمن بودن جادههای شوش و ترک فعل دستگاههای متولی بدون هیچ اغماضی در دستور کار است.
شناسایی ۱۹ نقطه پرخطر ترافیکی در خوزستان
رییس پلیس راه خوزستان با اشاره به نقاط پرحادثه استان بیان کرد: ۱۹ نقطه پرحادثه در استان شناسایی شده که ۱۶ مورد از آنها برطرف و سه مورد دیگر نیز در حال رفع هستند.
سرهنگ سعید رحیمی با اشاره به اقدامات انجامشده در زمینه هوشمندسازی جادههای خوزستان گفت: در سه تا چهار سال آینده، دوربینهای کنترل سرعت به ۱۰۰ درصد نیاز استان خواهند رسید.
رییس پلیس راه خوزستان با تاکید بر اهمیت همراهی مردم در کاهش حوادث رانندگی، از همه مسافران و رانندگان خواست تا با رعایت قوانین و مقررات، در کاهش تصادفات استان همراهی کنند.
تاثیر فرهنگ ترویج رانندگی ایمن بر کاهش تصادفات
در کنار رفع نقاط حادثهخیز و ایمنسازی محورهای خوزستان، ترویج فرهنگ رانندگی ایمن تاثیر بسزایی در کاهش تصادفات دارد.
طبق گفته پلیس راه خوزستان، بیشتر تصادفات توسط مردم استان رخ داده و مسافران استانهای دیگر نقش کمتری دارند. این آمار ضرورت تقویت فرهنگ رانندگی قانونمند را در استان بیش از پیش میکند.
سرهنگ رحیمی استفاده از پویشهای مختلف و همراهی مجموعههای فرهنگی و دانشگاهی در ترویج فرهنگ رانندگی ایمن را مهم دانست.
وی توصیه کرد: انتظار میرود رانندگان پس از هر ۲ ساعت رانندگی، ۱۵ دقیقه استراحت کنند و از مجتمعهای خدمات بینراهی برای استراحت استفاده کنند.
رییس پلیس راه خوزستان همچنین بر پرهیز از رانندگی در حالت خستگی تاکید کرد و گفت: مقاومت در برابر خستگی و خوابآلودگی میتواند منجر به حوادث جبرانناپذیر شود.
وی همچنین از رانندگان خواست تا از سلامت خودروی خود اطمینان حاصل کنند و با سرعت مطمئنه رانندگی کنند تا دچار مشکلات حادثهآفرین در جاده نشوند.
افزایش ۱۳ درصدی آمار جانباختگان تصادف در خوزستان
مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان از افزایش ۱۳.۷۲ درصدی آمار جانباختگان تصادفات در استان در سه ماهه اول امسال خبر داد.
سید فرزاد حسینی با اشاره به آمار مصدومان ناشی از تصادفات استان خوزستان در سه ماهه اول سال اظهار کرد: در این مدت آمار مصدومان ناشی از تصادفات استان خوزستان پنج هزار و ۲۹۷ نفر بوده است که چهار هزار و ۳۷ نفر از این تعداد مرد و یک هزار و ۲۶۰ نفر زن بودند.
وی افزود: این تعداد مصدومان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته که چهار هزار و ۹۵۶ نفر شامل سه هزار و ۷۰۰ مرد و یک هزار و ۲۵۶ زن بوده، ۶.۸۸ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان با اشاره به آمار متوفیان ناشی از حوادث ترافیکی استان گفت: در این مدت، آمار متوفیان تصادفات استان خوزستان ۳۱۵ نفر شامل ۲۷۵ مرد و ۴۰ زن بوده که ۱۳.۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
جادههای خوزستان به عنوان نماد توسعه و پیشرفت استان و آیینه نحوه خدماترسانی خوزستان در سطح ملی، نیازمند توجه بیشتر برای رسیدن به شرایط استاندارد و ایدهآل هستند.