یک فعال فرهنگی گفت: فرهنگسراها باید بهعنوان کارخانه استعدادسازی جوانان عمل کنند و با برنامهریزی، زمینه رشد و شکوفایی توانمندیهای آنها را فراهم کنند.
سیدمحمد موسوی باقری با تاکید بر ضرورت بازتعریف کارکرد مراکز فرهنگی شهری اظهار کرد: در شرایط فعلی فرهنگسراها باید از قالبهای سنتی خارج شوند و به پایگاههایی برای پرورش ذهن، شناسایی استعداد و توانمندسازی اجتماعی نسل جوان تبدیل شوند.
وی افزود: اگر به درستی عمل کنیم، این مراکز میتوانند به کارخانههای استعدادسازی بدل شوند و موتور محرک سرمایه انسانی شهرها باشند.
این فعال فرهنگی ادامه داد: نخستین گام در این مسیر، آموزش مهارتهای نرم به نوجوانان است. کلاسهایی مانند تفکر خلاق، کار تیمی، مهارتهای ارتباطی، حل مسئله و خودشناسی میتوانند نوجوانان را برای حضور مؤثر در جامعه آینده آماده کنند.
موسوی باقری بیان کرد: ضرورت دارد آموزش تفکر انتقادی و تحلیل اجتماعی متناسب با سنین مختلف بهطور جدی پیگیری شود.
وی دومین گام را برگزاری کارگاههای کشف استعداد عنوان کرد و گفت: با ایجاد کارگاههای هنری، علمی و فناورانه، میتوان استعدادهای پنهان را شناسایی و آنها را به مسیرهای حرفهای و دانشگاهی هدایت کرد؛ حضور مربیان متخصص در این روند، نقش تعیینکنندهای دارد.
این فعال فرهنگی با اشاره به اهمیت ایجاد فضاهای کارگاهی آزاد (Open Labs) تاکید کرد: فرهنگسراها باید به محیطهایی پویا برای تجربه عملی و اجرای خلاقیت نوجوانان تبدیل شوند. تجهیز این مراکز به ابزارهای مناسب در زمینه هنر، فناوری و علوم پایه، زمینهساز خلق نوآوریهای واقعی خواهد بود.
موسوی باقری، بهرهگیری از الگوهای موفق اروپایی نظیر یادگیری مبتنی بر پروژه و آموزش همسالان را راهبردی مؤثر برای ارتقای کیفیت برنامهها دانست و گفت: برنامههای تبادل فرهنگی و حضور نوجوانان در دورههای بینالمللی نیز باعث گسترش دید جهانی آنها میشود.
وی با اشاره به لزوم استفاده از نیروی انسانی جوان و خلاق، اظهار کرد: دانشجویان و فارغالتحصیلان رشتههای مرتبط، میتوانند با زبان نسل جدید ارتباط مؤثری برقرار کنند، البته باید برای آنها نیز دورههای توانمندسازی در نظر گرفته شود تا به مربیان توانمند تبدیل شوند.
این فعال فرهنگی با اشاره به موضوع عدالت فرهنگی، تاکید کرد: راهاندازی پایگاههای سیار فرهنگی در محلات کمبرخوردار، راهی موثر برای کشف استعدادهای مغفول مانده و برقراری ارتباط مستقیمتر با جوانان آن مناطق است. همچنین اجرای برنامههای هنری، ورزشی و اجتماعی به صورت میدانی، بازخوردهای چشمگیری به همراه خواهد داشت.
موسوی باقری افزود: طراحی سیستمهای ارزیابی پیشرفت فردی برای نوجوانان امکان رصد رشد ذهنی و مهارتی آنها را فراهم میکند و ارائه بازخوردهای مستمر، مسیر آموزش را هدفمندتر میسازد. گزارشهای سالانه از عملکرد مراکز فرهنگی نیز باید به صورت جدی منتشر شود.
وی یادآور شد: اگر این رویکردها با جدیت دنبال شوند مراکز فرهنگی میتوانند حتی در قالب صادرات فرهنگی نیز ایفای نقش کنند. تربیت جوانان توانمند، خلاق و دارای مهارتهای بینالمللی بستری برای معرفی ظرفیت فرهنگی کشور به جهان است و در واقع فرهنگسراها میتوانند خط مقدم این دیپلماسی نرم باشند.