معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: با مشارکت شرکتهای دانشبنیان و بومی در مهندسی معکوس و ساخت تجهیزات مورد نیاز، صرفهجویی ارزی بیش از یک میلیون دلاری در این اداره کل محقق شد.
محمد نظریبا اشاره به توانمندی شرکتهای دانشبنیان در زمینه ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت دریانوردی استان اظهار داشت: اقدامات انجام شده در این حوزه، صرفه جویی یک میلیون دلاری را به دنبال داشته است.
وی افزود: همچنین سال گذشته نخستین شناور ایربوت در کشور با همکاری یک شرکت تخصصی و تحت نظارت موسسه ردهبندی و کارشناسان اداره کل بنادر و دریانوردی طراحی و در داک یارد اروندان ساخته و به آب انداخته شد.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تصریح کرد: شناور مذکور با طولی در حدود هفت متر، موتوری با توان ۵۷۰ اسب بخار و با ظرفیت حمل پنج سرنشین به همراه ۲ برانکارد از جنس آلومینیوم دریایی با اتکا بر توان نیرویهای متخصص داخلی، مطابق با استانداردهای بین المللی طراحی و اجرایی شد.
وی بیان کرد: علاوه بر این شناور داخلی، قراردادهای مختلفی نیز با شرکتهای دانشبنیان برای ساخت تجهیزات بندری منعقد شده است.
نظری یادآور شد: چهار دستگاه پمپ آتش نشانی با ظرفیت ۳۶ بار فشار نیز از طریق مهندسی معکوس و با صرفه جویی ارزی ۲۵ هزار دلاری نیز به دست متخصصان داخلی شرکتهای دانش بنیان ساخته شده است.
وی بیان کرد: ساخت یک دستگاه رادیولوژی ستون زمینی با صرفه جویی ارزی ۶۵ هزار دلاری نیز از دیگر دستاوردهای شرکتهای دانشبنیان است.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان گفت: تکنولوژی ساخت بویه که اینک در اختیار مهندسان ایرانی قرار دارد؛ دقیقا مشابه خارجی است که در تمامی بنادر کشور استفاده میشود.
پیش از این، بویهها فلزی بوده و اکنون پلیاتیلن جایگزین آن شده که هزینههای تأمین و نگهداری را به حداقل رسانده است.
وی افزود: هم اکنون در مجموع ۱۴۵ فروند بویه اقیانوسی پلی اتیلن با قطر ۲ هزار و ۶۰۰ میلیمتر برای حوزه جنوب غرب کشور ساخته شده که از این مقدار تعداد ۶۰ فروند در بندر امام خمینی(ره) و مابقی در بنادر بوشهر و خرمشهر به آب انداخته شدهاند.
اعلام آمادگی شرکت های دانش بنیان برای ساخت شناورهای کاملا ایرانی
نظری در بخش دیگری از این گفتوگو از آمادگی شرکت های دانش بنیان برای ساخت شناورهای کاملا ایران خبر داد و گفت: ساخت این تجهیزات از خروج ارز و همچنین بهبود عملکرد ناوگان دریایی را به دنبال دارد.
وی خاطر نشان کرد: برای ساخت تجهیزات الکترونیک تا حدودی با محدودیت روبرو هستیم؛ در سالهای اخیر در بخش ساخت ماژولهای الکترونیک مادربورد به دلیل تحریمها، همکاری شرکتهای خارجی کمرنگ شد و همین محدودیت باعث شد به سمت بومیسازی قطعات برویم.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: حتی برای قطعات اصلی رادار نیز محدودیت خرید داشتیم که در نهایت با شرکتهای داخلی قرارداد منعقد شد و این محدودیت به فرصت تبدیل گردید و صرفهجویی ارزی ۲۰ هزار دلاری نیز در این بخش محقق شد. تأمین رادار هواشناسی نیز پیش از این از خارج انجام میشد که بعدها تمامی تجهیزات از داخل تامین شد گرچه رادار تجهیزی خاص است.
وی افزود: در زمینه تولید پمپها نیز شرکت دانش بنیان اقدام به ساخت پمپ های مختص شناورهای لایروب کرد که علاوه بر این نمونهها، نمونههای دیگری نیز در ابعاد کوچکتر توسط شرکتهای بهرهبردار به صورت مستقیم سفارش داده شد.
نظری بیان کرد: اکنون لولههای چند جداره فشار بالای سوخت برای برخی از موتورها و همچنین برخی از قطعات مهم در انتقال قدرت از موتور یدککش به تراستر z-drive از طریق مهندسی معکوس ساخته شده است.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: علاوه بر قراردادهایی که مستقیما این اداره کل با شرکتهای دانش بنیان منعقد کرده، طی سالهای اخیر بیش از ۱۵۰ نوع قطعه با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی جایگزین قطعات خارجی شده است.
بر اساس اعلام گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد کل نیازمندیهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زمینه سوخت، ملزومات، نیروی انسانی، بیمه، کلاس شناورها و تعمیرات از داخل کشور تامین میشود که از خروج سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است.