این روی جدید نفتیها، مورد اعتراض محیط زیستیها واقع شد زیرا بنا به گفته آنها، در «بهسوزی» چیزی از «سوختن گاز» کاهش پیدا نمیکند و تنها تلاش این است که فلری که در حال سوختن است، دود سیاه نداشته باشد و آلودگی آن «مشهود» نباشد.
این در حالی است که همچنان همان مقدار گاز میسوزد بنابراین میتوان گفت قول خاموشی فلرها، تنها یک وعده به مردم بود و مسئولان نفتی به گونهای اهوازیها را دور زدهاند.
داود میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفتوگو با ایسنا با اشاره به وضعیت آلودگی هوا اظهار کرد: شاخص آلودگی هوا میانگین ۱۲ ساعته را اعلام میکند اما با توجه به متفاوت بودن منابع آلودگی و پایداری هوا ممکن است گاهی آلودگی به صورت لحظهای بالا برود و افزایش را نشان دهد.
وی با بیان اینکه منابع متعدد آلودگی هوا در خوزستان وجود دارند، افزود: فلرهای نفتی، توزیع نشدن سوخت استاندارد به ویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی، سوزاندن مزارع نیشکر و زمینهای کشاورزی، استقرار واحدهای صنعتی بزرگ در محدوده و حریم شهرها، گرد و غبار، آتشسوزیهای مکرر در سایتهای دفن پسماند، منابع متحرک و استفاده از سوخت مازوت در نیروگاهها برخی از منابع آلایندگی هوای استان خوزستان هستند.
لزوم جمعآوری گازهای همراه بنزین در جایگاههای سوخت
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تلاش برای کاهش آلایندگی منابع مختلف گفت: سال گذشته تنها ۱۷ روز از سوخت مازوت در نیروگاهها استفاده شد و بقیه روزها از سوخت گاز طبیعی استفاده شد. برای کاهش آلودگی هوا باید جایگاههای سوخت طرح کهاب (طرحی برای صرفهجویی اقتصادی در مصرف سوخت که با اهداف زیستمحیطی پایهگذاری شده است) را رعایت کنند تا گازهای همراه بنزین در جایگاههای سوخت جمعآوری شوند و اجازه ندهیم موجب آلودگی هوا شوند.
میرشکار عنوان کرد: همه جایگاههای سوخت باید به طرح کهاب متصل شوند و تجهیزات آن را نصب کنند. در اجرای این طرح کمی عقبافتادگی وجود دارد و پیگیر اجرای آن هستیم.
اعتراض به «بهسوزی»
وی با اشاره به آلودگی ناشی از فعالیت فلرهای نفتی تصریح کرد: در حوزه اهواز حدود ۵۰ مشعل وجود دارد که در آلایندگی اهواز نقش دارند و باید جمعآوری شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه در پاییز و زمستان وارونگی دما و احتمال تشدید آلودگی هوا وجود دارد، افزود: بر اساس گزارشهای ارائه شده در کارگروه آلودگی هوای خوزستان، مقرر شده است ۲۶ مشعل از این تعداد «بهسوزی» شوند که مورد اعتراض واقع شد.
وی بیان کرد: بهسوزی یعنی چیزی از سوختن گاز کاهش پیدا نمیکند و تنها تلاش این است که فلری که در حال سوختن است، دود سیاه نداشته باشد و آلودگی آن مشهود نباشد، در حالی که همان مقدار گاز همچنان در حال سوختن است.
میرشکار گفت: مقرر شده است این موضوع در سطح استانی و ملی پیگیری شود تا این گازها به خوراک پتروشیمیها و همچنین گازهای شهری تبدیل شوند.