تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۳۰۱۹۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محکوم به قصاص در دزفول  از چوبه دار نجات یافت

 رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: محکوم به قصاص با تلاش اعضای شعبه ۱۲ شورای حل اختلاف دزفول و بخشش از سوی اولیای دم از چوبه دار نجات یافت و این پرونده پس از پنج سال به صلح و سازش منتهی شد.

  علی دهقانی روز چهارشنبه بیان کرد: اختلاف ملکی و خانوادگی بین ۲ طایفه در شهر میانرود از توابع شهرستان دزفول در سال ۱۳۹۸ منجر به وقوع قتل و تشدید اختلاف میان این ۲ طایفه شد.

وی افزود: قاتل پس از طی مراحل قانونی به قصاص نفس محکوم شد و خانواده مقتول به اجرای حکم اصرار داشتند که با توجه به ابراز ندامت و پشیمانی قاتل از بزه خود و درخواست خانواده وی، پرونده برای صلح و سازش به شعبه ۱۲ شورای حل اختلاف دزفول ارجاع شد.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: اعضای این شعبه با تشکیل کارگروه و استفاده از ظرفیت صلح یاران، سران و بزرگان عشایر با تشکیل نشست‌های متعدد با بزرگان طرفین و اولیای دم، زمینه مصالحه را فراهم کردند و در همین راستا از گسترش دامنه اختلافات پیشگیری به‌عمل آمد.

وی ضمن قدردانی از اولیای دم در عفو و بخشش محکوم به قصاص و همچنین اعضای شعبه ۱۲ شورای حل اختلاف دزفول و افردی که در حل و فصل این پرونده تلاش کردند، افزود: خوشبخانه این پرونده پس از پنج سال اختلاف، منتهی به صلح و سازش شد.

دهقانی اظهارکرد: هرچه پرونده‌های وارده به محاکم با صلح و سازش مختومه شوند، آثار آنها در افزیش امنیت و آرامش جامعه نمود بیشتری دارد و این یکی از اهداف بسیار مهم قوه قضاییه برای تحقق سند تحول و تعالی قضایی است.

  صلح و سازش در پرونده‌های قتل خوزستان طی سال گذشته رشد ۱۲۸ درصدی داشته است؛ ۲۰۶ فقره پرونده قتل در سال گذشته در استان خوزستان به صلح و سازش و بخشش ختم شد که این رقم در سال قبل از آن ۹۰ مورد بود.

یکهزار و ۴۷۲ نفر صلح یار در استان خوزستان به دستگاه قضا برای حل و فصل پرونده‌های قضایی کمک می‌کنند که در بخش‌های مختلفی از جمله اصناف، آموزش و پرورش و یا ادارات فعال هستند.

۱۴ شعبه تخصصی حل اختلاف نظیر شعب تخصصی کشاورزی، زندان‌ها، اصناف، اوقاف و یا خانه مطبوعات در استان خوزستان فعال است.

همچنین در راستای توسعه صلح و سازش، دادگاه‌های صلح در خوزستان ایجاد و در این راستا روز سه شنبه یکم آبان ماه جاری مجتمع دادگاه‌های صلح دزفول با حضور رییس کل دادگستری خوزستان افتتاح شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار