تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۳۰۱۸۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حفظ سلامتی سالمندان با رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی
کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی نقش مهمی در حفظ سلامتی سالمندان دارد.
 

دکتر مهرداد عباباف شوشتری با بیان اینکه حفظ سلامت در سالمندان از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: بهترین روش پاک سازی بدن در سالمندان، داشتن مزاج متعادل و دفع راحت است.

وی با بیان اینکه در سالمندی لازم است از دفعات مقاربت کاسته شود، افزود: خواب مناسب از ابتدای شب تا صبح، جزو بهترین روش‌های حفظ سلامت در سالمندان است، همچنین استعمال عطر‌های ملایم و ماساژ ملایم بدن با روغن‌هایی مانند روغن زیتون و بابونه از ضروریات دوره سالمندی محسوب می‌شود.

دکتر عباباف با تاکید بر اینکه مصرف غذا بهتر است با حجم کم و به دفعات بیشتر باشد و از پرخوری در هر وعده غذایی خود داری شود، ادامه داد: بهتر است به غذای سالمندان سیر اضافه شود، همچنین برای حفظ سلامت در دوره سالمندی غذا‌هایی مانند:  زرده تخم مرغ عسلی، شیر، برنج کم روغن، انواع چلو، آبگوشت مرغ، آبگوشت مرغ با چغندر قند، خوراک مرغ و کلم پخته شده، سوپ کلم، سوپ جو، انواع کباب ها، نخود آب و روغن زیتون، نان سبوس دار با نمک متعادل چغندر قند، کرفس و تره مورد استفاده قرار گیرد.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه وعده شام در زندگی سالمندان وعده مهمی است، اضافه کرد: حذف وعده شام در سالمندی باعث ضعف می‌شود و همچنین در سالمندی فاصله زمانی میان صرف وعده شام تا خواب شبانه، باید حداقل ۲ تا ۳ ساعت باشد.  

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان می‌گوید: بهتر است سالمندان از مواد غذایی مانند بادمجان و گوشت‌های کنسروی و فرآوری شده، گوشت گاو، گوشت ماهى، عدس، خیار، هندوانه، کدو، سرکه و ترشی ها، کمتر مصرف کنند.

وی افزود: بهترین روش مصرف شیر در سالمندی این است که سه واحد شیر با یک واحد آب و تکه کوچکی از زنجبیل (جهت کاهش نفخ) مخلوط و با حرارت ملایم به مدت پانزده دقیقه جوشانده شود تا حجمش به همان سه واحد اولیه برسد؛ سپس با مقداری نبات یا عسل (به قدری که باعث بروز مشکل گوارشی در فرد نشود) میل شود، همچنین مصرف کاهو با ادویه گرم و خشک مانند میخک در زمانی قبل از خواب به بهبود خواب کمک می‌کند.

دکتر عباباف گفت: سالمندان برای دفع راحت، در فصول گرم سال ترکیب انجیر با آلو و در فصول سرد سال، انجیر خشک را در آب و عسل پخته و یک عدد قبل از ناهار و شام میل کنند، همچنین مصرف انجیر خشک با مغز گردو، به مقدار کم و روزانه برای سلامتی بلامانع است.

وی با بیان اینکه اگر عضوی از بدن سالمندان ضعیف و دردمند است نباید ماساژ داده شود، ادامه داد: پیاده روی و فعالیت بدنی حتی نشستن بر روی تاب، جزو ضروریات حفظ سلامت در سالمندی است، ضمن اینکه مصرف چغندر قند برای سالمندان مناسب نیست و باید از آب جوشانده آن میل کنند.

 
مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار