تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۹
کد خبر: ۳۰۱۵۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شناسایی مشکلات شخصیتی با تست های روانشناسی
شخصیت انسان‌ها بر اساس عوامل مختلفی مانند طرز نگرش، افکار، احساسات، نحوه رفتار و برقراری ارتباط با دیگران شکل می‌گیرد. شخصیت افراد عمدتا پس از شکل‌گیری تغییر چندانی پیدا نمی‌کند؛ بااین‌حال الگوی فکری و شخصیت برخی افراد با اثرگیری از عوامل نامشخص ممکن است دچار مشکل و اختلالاتی شود. اختلالات شخصیتی نوعی اختلالات روانی به‌شمار می‌رود که الگوهای فکری و رفتاری ناسالم و بلند مدت در بر می‌گیرد. این رفتارها و افکار ناسالم و در مواردی غیر قابل تغییر مشکلات جدی در روابط، زندگی روزمره و حرفه‌ای به‌وجود ...

شناسایی مشکلات شخصیتی با تست های روانشناسی

شخصیت انسان‌ها بر اساس عوامل مختلفی مانند طرز نگرش، افکار، احساسات، نحوه رفتار و برقراری ارتباط با دیگران شکل می‌گیرد. شخصیت افراد عمدتا پس از شکل‌گیری تغییر چندانی پیدا نمی‌کند؛ بااین‌حال الگوی فکری و شخصیت برخی افراد با اثرگیری از عوامل نامشخص ممکن است دچار مشکل و اختلالاتی شود. اختلالات شخصیتی نوعی اختلالات روانی به‌شمار می‌رود که الگوهای فکری و رفتاری ناسالم و بلند مدت در بر می‌گیرد. این رفتارها و افکار ناسالم و در مواردی غیر قابل تغییر مشکلات جدی در روابط، زندگی روزمره و حرفه‌ای به‌وجود می‌آورد؛ از این‌رو تشخیص به موقع و درمان متناسب با مشکل شخصیتی و روحیات فرد بسیار ضروری به‌حساب می‌آید.

شناسایی مشکلات و اختلالات شخصیتی از راه‌های مختلف انجام می‌گیرد. تست‌های روانشناسی یکی از روش‌های تشخیص مشکلات شخصیتی محسوب می‌شود. در ادامه این موضوع را به طور مفصل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

روش های تشخیص مشکلات شخصیتی

همانطور که گفتیم روش‌ها و تکنیک‌های گوناگونی برای شناسایی مشکلات شخصیتی وجود دارد. تست‌های سلامت روان، معاینه فیزیکی، ارزیابی‌های اعصاب و روان، بررسی و مطالعه علائم مشکلات شخصیتی رایج‌ترین راه‌های شناسایی اختلالات شخصیتی است. همچنین انواع مصاحبه‌های بالینی «ساختار یافته، نیمه ساختار یافته، باز»، سابقه خانوادگی، گزارش از سوی افراد دیگر، معلم، همکاران و... از دیگر شیوه‌های پی بردن به مشکلات شخصیتی به‌شمار می‌رود.

تشخیص مشکلات شخصیتی

تشخیص مشکلات شخصیتی از طریق تست های روانشناسی

تست‌های روانشناسی بسیار متنوع هستند و هر نوع کاربرد متفاوتی دارد. برخی از تست‌های روانشناسی مرتبط با شخصیت تیپ شخصیتی افراد را مشخص می‌کند. همچنین این آزمون‌ها نقاط قوت و ضعف شخصیتی افراد را آشکار می‌کند. بنابراین، از طریق انجام تست‌های روانشناسی مربوط به شخصیت انسان، شناسایی مشکلات شخصیتی افراد امکان پذیر می‌گردد. در ادامه چند مورد از تست‌‌های روانشناسی را عنوان می‌کنیم و مورد بررسی قرار می‌د‌هیم.

تست روانشناسی شخصیت مینه سوتا؛ پرسشنامه چند فازی

پرسشنامه شخصیت چند فازی مینه سوتا «دالستروم و گراهام باچر 1989» یک تست روانشناسی شخصیت خود گزارش‌دهی به‌شمار می‌رود. این آزمون ارائه شده از آسیب شناسی روانی جهانی دارای 567 مورد سوال صحیح یا غلط است. همچنین تست مینه سوتا اطلاعاتی در مورد علائم وجود مشکل شخصیتی،  نحوه تعامل با افراد دیگر ارائه می‌کند. علاوه‌بر این، آزمون شخصیتی مینه سوتا  مانند دیگر تست‌های مشابه تیپ شخصیتی و همه جنبه‌های شخصیت را به طور دقیق توضیح نمی‌دهد. بااین‌حال، خصوصیات مختلف شخصیتی، مشکلات و اختلالات مرتبط با شخصیت را روشن می‌سازد و شدت متفاوت آن‌ها را مشخص می‌کند. انجام این تست حدود 60 تا 90 دقیقه زمان می‌برد تا کامل شود.

تست Caliper Profil؛ مشخص کننده توانایی‌ ها و عملکرد شرکت کننده

تست  Caliper Profil یک تست روانشناسی تعیین کننده شخصیت محسوب می‌شود. نحوه انجام این تست به این صورت است که از شرکت کننده سوالات در قالب‌های مختلف پرسیده می‌شود و نتیجه بر اساس پاسخ‌های شرکت کننده تعیین می‌شود. همچنین رایج‌ترین نوع سوالات این تست شامل مجموعه‌ای از عبارات است و از شرکت کننده خواسته می‌شود که گزینه‌ای که با دیدگاه‌هایش تناسب دارد را انتخاب کند. علاوه‌بر این، سایر قالب‌های سوال‌های این آزمون روانشناسی عبارتند از صحیح یا غلط، چند گزینه‌ای و مقیاس درجه توافق.

همچنین تست Caliper Profil ویژگی‌های مثبت و منفی فرد را مشخص می‌کند. علاوه‌بر این، از آنجایی که این آزمون شخصیت توانایی‌ها، مشکلات شخصیتی و عملکرد حرفه‌ای متقاضی را شناسایی می‌کند، معمولا برای غربال‌گری و انتخاب متقاضیان شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  در تفسیر راحت‌تر تست مینه سوتا مواردی بیان شده است. 

  • بررسی مقیاس ال؛ شناخت راحت‌تر افراد دروغگو
  • مقیاس اف؛ تشخیص ویژگی‌های افراد غیرعادی
  • بررسی مقیاس کا؛ مشخص شدن افراد افسرده
  • مقیاس بالینی اچ اس؛ نگرانی شخص از میزان سلامت و واکنش‌های مختلف آن به این وضع
  • در نظر گرفتن مقیاس دی؛ نشان‌دهنده علائم مرتبط با افسردگی فردی
  • مقیاس اچ وای؛ مشخص شدن میزان خودداری فرد از برقراری ارتباط به‌دلیل مشکل جسمانی

تست روانشناسی شخصیت NEO؛ پیش‌بینی مشکلات شخصیتی احتمالی

شما برای شناخت فردی و بررسی کردن میزان اختلالات روانی می‌توانید از آزمون نئو استفاده کنید. برای تصمیم‌گیری در شرایط سخت به‌کار گرفتن این سبک آزمون‌ها تاثیر زیادی در موفقیت‌های آینده دارد. با انجام دادن برخی از ‌آزمون‌ها مانند NEO تغییرات در جذب نیرو و بهبود عملکرد سازمانی راحت‌تر انجام خواهد شد. در این آزمون شخصیت‌های بزرگسالان خیلی دقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین 5 تیپ شخصیتی نئو عبارتند از:

  1. شخصیت روان رنجورخویی «N»؛ Neuroticism
  2. شخصیت برون‌گرایی «E»؛ Extraversion
  3. شخصیت گشودگی «O»؛ Openness
  4. شخصیت موافق «A»: Agreeableness
  5. شخصیت با وجدان یا وظیفه شناس: C» Conscientiousness»

تست روانشناسی رورشاخ «Rorschach»؛ ارزیابی تصویری شخصیت

تست روانشناسی رورشاخ

ارزیابی روانشناسی لکه جوهر رورشاخ نوعی تست تصویری به‌شمار می‌رود که در آن از شرکت کننده خواسته می‌شود به 10 تصویر لکه جوهر مبهم نگاه کند و آنچه را که در هر تصویر می‌بیند توصیف کند. سپس درمانگر پاسخ های فرد را تفسیر می کند و بر اساس توصیفات فرد نظر می‌دهد. این تست کاربردهای بسیار دارد و در محیط‌های رسمی مانند پزشکی قانونی و برای کمک به حکم دادگاه به منظور شناسایی مشکلات و اختلالات شخصیتی استفاده می‌شود. علاوه‌بر این، تست تصویری لکه رورشاخ در روانشناسی و مشاور تحصیلی، مصاحبه استخدامی حرفه‌ای، روانشناسی خانواده برای حل اختلافات خانوادگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تست روانشناسی شخصیت چگونه کار می‌کند؟

تست روانشناسی

تست‌های شخصیتی در دو دسته طبقه‌بندی می‌شوند. نوع اول خود گزارش‌دهی نام دارد. همچنین نوع دوم تست فرافکنی نام‌گذاری شده است. شناسایی مشکلات شخصیتی با تست های روانشناسی این‌گونه است که شرکت‌ کنندگان تست خود گزارش‌دهی به سوالات مشخص پاسخ می‌دهند و ترجیحات، انگیزش‌ها، عواطف و نوع برقراری ارتباط با دیگران را مشخص می‌کنند. تست‌های Caliper Profil و نئو مثال‌هایی برای این دسته از تست‌ها محسوب می‌شوند. علاوه‌بر این، در آزمون‌های روانشناسی شخصیت فرافکنی آزمون‌دهنده توسط تصویر یا اشیا، تجسم یک صحنه یا سناریو مورد آزمایش قرار می‌گیرد. مانند تست رورشاخ که شامل تعدادی تصاویر لکه جوهر است.

گذشته از این، انواع گوناگونی از تست‌های شخصیت که به شناسایی و تشخیص بالینی «کلینیکی»، مداخلات درمانی و پیش‌بینی عملکرد و نوع واکنش افراد در موقعیت‌های مختلف کمک می‌کند. شما می‌توانید تست‌های گفته شده را در سایت‌های اینترنتی بیابید و آنلاین آن را انجام دهید. همچنین با این‌که تست‌های روانشناسی شخصیت به پیدا کردن نوع و تیپ شخصیتی، آشنایی بیشتر با ویژگی‌های مثبت و منفی، شناسایی مشکلات و اختلالات شخصیتی احتمال کمک می‌کند؛ اما تشخیص اصلی و نهایی باید توسط متخصص مرتبط با این زمینه صورت بگیرد و در صورت نیاز درمان متناسب با مشکل و فرد شروع شود.

علاوه‌بر این، تشخیص اختلالات یا مشکلات شخصیتی توسط متخصص از طریق روش‌های مختلف انجام می‌شود. همچنین ممکن است برای شناسایی مشکلات شخصیتی از تست‌های روانشناسی تخصصی کمک بگیرند. برای مثال ممکن است یک متخصص برای شناسایی اختلال شخصیت مرزی «Borderline Personality Disorder» معروف به BPD از آزمون تخصصی غربال‌گری مک لین استفاده کند.

تست‌های شخصیت

بنابراین، همه انسان‌ها شخصیت منحصر‌به‌خود را دارند که با تاثیر پذیری از عوامل مختلف درونی و بیرونی شکل می‌گیرد و رشد می‌کند. همچنین مشکلات و اختلالات شخصیتی بر اثر برخی دلایل به‌وجود می‌آیند و زندگی فرد را دچار مشکل می‌کند. این اختلالات و مشکلات دلایل مشخصی ندارند و ممکن است بر اثر ژنتیک «وراثتی» یا تاثیر گرفتن از تروماهای زندگی ایجاد شوند. علاوه‌بر این، شناسایی مشکلات شخصیتی روش‌های گوناگونی دارد. از جمله انجام تست‌های روانشناسی و شخصیتی.

منبع: https://haftad.org/best-personality-tests/

:
:
:
آخرین اخبار