تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۳۰۱۵۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مجلس: دزفول از نظر سرانه آموزشی با بحران مواجه است

   نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با ناکافی دانستن اعتبار تخصیص یافته به نوسازی مدارس این شهرستان گفت: دزفول از نظر سرانه فضای آموزشی با بحران مواجه است حال آن که مجموع کل بودجه ۱۰ سال نوسازی مدارس دزفول تنها جوابگوی احداث یک مدرسه است.

 عباس پاپی زاده روز سه شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش دزفول در سالن نشست‌های این اداره، حل بحران کمبود فضای آموزشی در این شهرستان را نیازمند تامین اعتبار استانی و ملی دانست و بیان کرد: کل اعتبار نوسازی مدارس دزفول در سال جاری ۷۴ میلیارد ریال است که همچنان این اعتبار تخصیص داده نشده است و با توجه به بدهی‌های قبلی نوسازی مدارس به پیمانکاران مدارس در حال احداث، این اعتبار باید صرف پرداخت دیون گذشته شود.

وی با بیان اینکه احداث یک مدرسه ۱۲ کلاسه اعتباری بالغ بر ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد، افزود: با توجه به پیش بینی جمعیتی مناطق در حال رشد دزفول احداث مدارس ۱۲ و ۱۸ کلاسه باید جایگزین مدارس ۴ و ۶ کلاسه شود تا نیازهای آتی این مناطق به فضای آموزشی تامین شود.

اخذ موافقت تخصیص ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد اعتبار برای طرح‌های آموزشی دزفول

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تامین اعتبار احداث مدارس جدید در دزفول بیان کرد: موافقت تخصیص ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های آموزشی و احداث مدارس جدید در دزفول اخذ شده که تحقق این مهم، اقدامی بی سابقه در این شهرستان است.

وی توزیع عادلانه فضاهای آموزش در دزفول متناسب با بافت جمعیتی این شهرستان را مورد تاکید قرار داد و افزود: آمادگی برای تامین اعتبار بازسازی تمام میز و نیمکت‌های غیرقابل استفاده و معیوب مدارس دزفول وجود دارد که باید تهیه فهرستی از این لوازم برای برآورد اعتبار در دستور کار قرار گیرد.

پاپی زاده اظهارکرد: طرح‌های آموزشی خوب و ارزشمندی امسال در دزفول آغاز می‌شود که این طرح‌ها بخشی از این کمبود سرانه‌های آموزشی را در این شهرستان رفع می‌کند.

وی آموزش و پرورش را مسیر تحقق توسعه هر کشور دانست و افزود: ارتقای شاخص‌های آموزشی دزفول، ‌ تامین فضای آموزشی استاندارد و بهبود تجهیزات استاندارد به طور جدی در حال پیگیری است.

طرح بزرگ شهرک آموزشی دزفول در حال پیگیری است

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالانه باید حداقل پنح مدرسه جدید در دزفول به بهره برداری برسد، گفت: طرح بزرگ احداث شهرک آموزشی با اعتباری بالغ بر ۲ تا سه هزار میلیارد ریال در حال پیگیری است.

وی افزود: شهرک آموزشی، تمام چرخه‌های آموزشی و رفاهی دانش آموزان از جمله دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم، آزمایشگاه، کتابخانه، فضای سبز و سالن ورزشی را دارد.

پاپی زاده با بیان اینکه فضای آموزشی دزفول نیاز به ارتقای سخت افزاری و نرم افزاری دارد، اظهار کرد: بهبود زیرساخت‌ها و فضاهای آموزشی، تجهیز آزمایشگاه‌ها، افزایش مهارت و به روز کردن آموزش فرهنگیان از جمله امور مورد تاکید است.

مورد عجیب تبدیل مدرسه ۶ کلاسه به ۲۸ کلاسه در دزفول

نماینده مردم دزفول در مجلس با اشاره به بازدید میدانی خود از برخی مدارس شهری و روستایی این شهرستان گفت: یکی از مدارس ۶ کلاسه این شهرستان به دلیل نیاز جمعیتی منطقه با تبدیل تمام فضاهای موجود مدرسه از جمله نمازخانه، آزمایشگاه و دفتر مدیر مدرسه به کلاس درس، تعداد کلاس‌های این مدرسه به ۱۴ کلاس افزایش داده شده و در عمل مدرسه به یک فضای غیراستاندارد تبدیل شده است.

وی ادامه داد: وضعیت وقتی بحرانی تر می‌شود که این مدرسه به صورت ۲ شیفیت فعالیت می‌کند و این یعنس مدرسه ۶ کلاسه به ۲۸ کلاس درس ارتقا یافته و همچنان با کمبود فضای آموزشی مواجه است که این نشان از برآورد اشتباه نیازسنجی منطقه در زمان احداث این مدرسه است.

پاپی زاده تاکید کرد: پیش بینی و مطالعه وضعیت جمعیتی برای احداث چنین مدرسه‌ای اشتباه بوده است که این خطای بزرگ نباید تکرار شود.

دانش آموزان بازمانده از تحصیل در دزفول به صفر رسید

مدیر آموزش و پرورش دزفول نیز در این نشست با اشاره به اقدام‌های گسترده برای جلوگیری از بازماندگی تحصیلی دانش آموزان و توسعه سوادآموزی در این شهرستان گفت: دزفول بر اساس ارزیابی‌های استانی باسوادترین شهر خوزستان است.

امیر ظاهرطحان ادامه داد: دزفول نخستین شهرستان خوزستان است که دانش آموزان بازمانده از تحصیل آن به صفر رسیده است.

وی با گرامیداشت هفته اولیا و مربیان ادامه داد: ۲۴ تا ۳۰ مهرماه به نام انجمن اولیا و مربیان نامگذاری شده که این هفته فرصتی برای ارتباط بیشتر مدرسه با اولیای دانش آموزان به منظور ارتقای سطح کیفی و آموزشی است.

مدیر آموزش و پرورش دزفول بیان کرد: مشارکت و همراهی اولیای دانش آموزان با کادر آموزشی نقش تعیین کننده‌ای در افزایش بهره وری نظام آموزشی دارد.

وی با تجلیل از همراهی دستگاه‌های مختلف شهرستان برای آماده سازی آغاز سال تحصیلی جدید در دزفول گفت: بهسازی، ‌زیباسازی و فضای سبزی شهری به ویژه مدارس و خیابان‌های اطراف آن به نحو شایسته‌ای با همکاری دستگاه‌های مختلف انجام شد.

رایگان شدن مجتمع فرهنگی دزفول برای معلمان

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول نیز در این نشست با اشاره به تسهیلات فرهنگی در نظر گرفته شده برای فرهنگان، دانش آموزان و کادر اداری مدارس دزفول گفت: دانش آموزان همه مدارس دزفول با ۵۰ درصد تخفیف امکان استفاده از مجتمع فرهنگی سینمایی را دارند.

حمید صادق جولا ادامه داد: مدیران، معاونان و کادر اداری مدارس و همچنین فرهنگیان و خانواده آنها نیز به صورت رایگان امکان استفاده از مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول را دارند.

یکی از خیران دزفول ساخت ۱۱۰ کلاس درس را متعهد شده است

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه خیران مدرسه ساز این شهرستان در کشور زبانزد هستند، گفت: یکی از خیران دزفول ساخت ۱۱۰ کلاس درس را متعهد شده که تاکنون ۳۴ کلاس درس را در قالب این تعداد احداث کرده است.

عبدالنبی دفتری با اشاره به جایگاه ویژه خیران مدرسه ساز دزفول در کشور ادامه داد: شروع فعالیت جامعه خیرین مدرسه ساز توسط دزفول کلید خورد، پیشنهاد تعیین سهم ۵۰ درصدی خیران و ۵۰ درصدی نوسازی مدارس توسط دزفول در کشور به قانون تبدیل شد و اساسنامه جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیز توسط دزفول نوشته شده است.

وی با بیان اینکه هیچ خیری در تعهد خود برای احداث مدارس در دزفول کوتاهی نکرده است، تصریح کرد: خیران مدرسه ساز این شهرستان تمام تعهدات خود را انجام داده‌اند ولی به دلیل تامین نشدن اعتبارات دولتی، برای تخصیص ۵۰ درصد سهم نوسازی مدارس، تعدادی از این طرح‌ها نیمه تمام باقی مانده‌اند.

تصویب نرخ نامه جدید کلاس‌های فوق برنامه مدارس دزفول

به گزارش ایرنا، نرخ کلاس‌های فوق برنامه مدارس هیات امنایی و دولتی سال جدید تحصیلی در این نشست طرح و نرخنامه جدید به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه کلاس‌های فوق برنامه مقطع ابتدایی به مدت ۵۰ دقیقه و کلاس‌های دوره متوسطه اول و دوم ۹۰ دقیقه تعیین شده است.

نرخ کلاس‌های فوق برنامه مقطع ابتدایی از ۲۴ هزار تومان در سال تحصیلی گذشته با ۲۵ درصد افزایش به ۳۰ هزار تومان، متوسطه اول با ۳۰ درصد افزایش از ۳۰ هزار تومان به۴۰ هزار تومان، متوسطه دوم با ۳۵ درصد افزایش از ۴۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان تغییر کرد.

همچنین بر اساس این مصوبه نرخ کلاس‌های فوق برنامه کنکوری از ۵۰ هزار تومان با ۲۰ درصد افزایش به ۶۰ هزار تومان، فنی و حرفه‌ای از ۴۰ هزار تومان با ۲۵ درصد افزایش به ۵۰ هزار تومان و شاخه عملی فنی و حرفه‌ای از ۴۵ هزار تومان با ۳۳ درصد افزایش به ۶۰ هزار تومان تغییر کرد.

شهریه بزرگسالان برای تحصیل ترمی واحدی از ۱۰۰ هزار تومان با ۲۰ درصد افزایش به ۱۲۰ هزار تومان، هزینه هر ترم داوطلب آزاد از ۷۰ هزار تومان با ۲۵ درصد افزایش به ۸۵ هزار تومان، نرخ هر درس برای داوطلبان آزاد از ۴۰ هزار تومان با ۲۵ درصد افزایش به ۵۰ هزار تومان و نرخ هر واحد حضوری نیز از ۶۰ هزار تومان در سال تحصیلی گذشته با ۲۵ درصد افزایش به ۷۵ هزار تومان تغییر کرد.

همچنین در این نشست نرخ فعالیت‌های فوق برنامه تابستانه برای واحدهای فرهنگی هنری و پرورشی در مقطع ابتدایی از ۱۵ هزار تومان با ۶۵ درصد افزایش به ۲۵ هزار تومان، متوسطه اول و دوم از ۲۰ هزار تومان با ۴۰ درصد به ۳۵ هزار تومان تصویب شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار