تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۳۰۱۴۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هشدار متخصصان درباره تبلیغ ماساژدرمانی در فضای مجازی
هشدار متخصصان درباره تبلیغ ماساژدرمانی در فضای مجازی
متخصص ارتوپد دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به خطرات شکستن قولنج گردن در مراکز غیردرمانی گفت: فریب تبلیغات و سودجویی برخی افراد از طریق تبلیغ ماساژدرمانی در فضای مجازی و مراکز غیرمعتبر را نباید خورد، زیرا پایه و اساس علمی ندارد.
 

 متخصص ارتوپد دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اهواز با اشاره به  خطرات شکستن قولنج گردن گفت: فریب تبلیغات و سودجویی برخی افراد از طریق تبلیغ ماساژدرمانی در فضای مجازی را نباید خورد و به هر تبلیغی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، نباید چشم بسته و بدون تحقیق اعتماد کرد.

دکتر پیام محمدحسینی افزود: فریب تبلیغات و حرکات عجیب و غریبی را که برای درمان این نوع صداها یا گرفتگی عضلات در فضای مجازی منتشر می‌شود را نباید خورد، زیرا ادعاهای درمانی که در فضای مجازی یا برخی مراکز غیرمعتبر برای درمان مطرح می‌شود، پایه و اساس علمی ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: گرفتگی عضلات یا اصطلاحا قولنج به دلیل وضعیت قرارگیری بدن و استفاده بی‌رویه از گوشی‌های هوشمند و سیستم‌های الکترونیکی تبدیل به معضلی شایع شده و زندگی پشت میزی مهمترین علت گرفتگی عضلات است.

دکتر حسینی خاطرنشان کرد: در مواردی که صرفا صدایی شنیده می‌شود و بدون هیچ علامتی باشد، یا مواردی که گاه توسط خود فرد به اصطلاح با شکاندن انگشت ایجاد می‌شود، نیازی به درمان خاص ندارد، همچنین مواردی که همراه با سایر علایم هشدار دهنده باشد به خصوص در همراهی با درد در مفاصل بزرگ مثل زانو و شانه که گاه این صداها می‌تواند نشانه ارتروز یا ناشی از گرفتگی های عضلانی باشد و باید تحت بررسی و درمان قرار گیرد.

این جراح ارتوپد گفت: اولین قدم برای درمان، مشورت با پزشک متخصص است، همچنین گرفتگی عضلانی باید توسط متخصصان و در مراکز معتبر درمانی انجام شود و دستکاری‌های غیرعلمی توسط افراد آموزش ندیده، می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه ماساژ درمانی روشی علمی و شناخته شده است، ادامه داد: این نوع درمان به صورت چند مرحله‌ای و صرفا توسط متخصصان این رشته انجام می‌شود؛ لازم به ذکر است افرادی‌ که تخصص کافی ندارند و در فضای مجازی صرفا با هدف سودجویی دست به تبلیغاتی فریبنده می‌زنند و سعی دارند با نمایش حرکات فریبنده و ایجاد صدای شکستن قولنج مخاطبان خود را نسبت به درمان قطعی مطمئن کنند.

دکتر حسینی ادامه داد: باز شدن طبیعی عضلات با صدا انجام نمی‌شود و قولنج درمان دارویی و غیردارویی دارد. ماساژورهایی که ادعا می‌کنند گرفتگی عضلات را درمان می‌کنند معمولا افرادی هستند که آموزش کافی ندیده‌اند، فقط می‌دانند باید به کدام نقطه از بدن فشار بیاورند تا صدای شکسته شدن قولنج از آن خارج شود، لذا مخاطبان محترم باید مراقب بوده و فریب این تبلیغات را نخورند.

وی بیان کرد: بسیاری از افراد، درمان های نادرستی برای مبتلایان به دردهای ناشی از ستون فقرات استفاده می کنند و گاه بعضی افراد ادعا دارند که با دستکاری ها و کشش هایی که انجام می دهند دردهای ناشی از مشکلات ستون فقرات مانند دیسک یا تنگی کانال نخاعی را درمان می کنند، اما باید توجه داشت که اکثر این موارد، ادعاهای اشتباه و باورهای غلط بوده و نه تنها درمان کننده نیست، بلکه حتی فشارهایی که به ستون فقرات یا برخی عضلات وارد می‌شود عوارض جبران‌ناپذیری مثل فلج دائمی یا حادتر شدن شرایط را به‌دنبال خواهد داشت.

دکتر حسینی با توصیه به افرادی‌ که مشاغل اصطلاحا پشت میزی دارند یا با کامپیوتر و تلفن همراه زیاد کار می‌کنند، گفت: حتما در فواصل منظم و کوتاه مدت در حین انجام کار استراحت داشته باشند و چند حرکت ساده کششی به میزان حداقل 30 ثانیه انجام دهند و در صورت بروز علامت یا درد قبل از هر اقدام با متخصص مربوطه مشورت کنند.

:
:
:
آخرین اخبار