تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۳۰۱۳۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مقابله با کمبود مواد مغذی و بیماری‌های غیرواگیردار با ترویج مصرف نان کامل
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: گسترش برنامه نان کامل یکی از اولویت‌های اساسی وزارت بهداشت است و نقش مهمی در مقابله با کمبود مواد مغذی و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر ایفا می‌کند.
 

 دکتر پژمان بختیاری نیا با اشاره به روز جهانی غذا سال ۱۴۰۳ با شعار حق داشتن غذا برای زندگی بهتر و آینده‌ای بهتر، گفت: در دنیای امروز با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه تولید غذا، همچنان میلیون‌ها نفر از گرسنگی رنج می‌برند و بر اساس آمار‌های جهانی، حدود ۸۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به غذای کافی دسترسی ندارند و این مشکل به دلایل مختلفی از جمله فقر، تغییرات آب و هوایی، و جنگ‌های داخلی به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه در این روز، سازمان‌های بین المللی مرتبط، برای برقراری روابط در زمینه کشاورزی، تولید غذا، محافظت از محیط زیست و زمینه سازی برای پیش گیری از فقر و گرسنگی تلاش می‌کنند، افزود: استفاده درست از دانش و تجربیات، نحوه تغذیه، انتقال فن آوری‌های جدید از کشور‌های توسعه یافته به کشور‌های در حال توسعه، باعث رونق و پیشرفت در صنعت مواد غذایی در این کشور‌ها می‌شود.

دکتر بختیاری نیا ادامه داد: با توجه به گرامیداشت این روز جهانی در سراسر کشور و نظر به اینکه قوت غالب آحاد جامعه در کشور، نان است، گسترش برنامه نان کامل یکی از اولویت‌های اساسی وزارت بهداشت است که هم می‌تواند به مقابله با کمبود مواد مغذی بپردازد و هم برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر بسیار کمک کننده خواهد بود.  نان کامل حاوی پروتئین، کربوهیدرات، انواع ویتامین‌ها (E  وگروه B) و املاح مختلف (آهن، منیزیم، روی، پتاسیم)، فیبر و. است و از بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون، اضافه وزن و چاقی، چربی خون، یبوست و دیابت (بیماری قند) پیشگیری می‌کند. این نان  تیره‌تر و مغذی‌تر از نان‌های دیگر است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: در همین راستا در استان خوزستان فرهنگ سازی مصرف نان کامل در اولویت آموزش گروه‌های هدف قرار دارد تا با ایجاد زیرساخت‌های لازم، دسترسی جامعه به نان کامل میسر شود.  

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار