تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۳۰۱۱۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آمادگی تحویل بیش از ۲۸۰ تن بذر پرورشی در دزفول

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد دزفول گفت: این مرکز آماده تحویل بیش از ۲۸۰ هزار کیلوگرم بذر پرورشی ارقام مختلف گندم به شرکت‌های تولید کننده بذراست.

سید محمود طبیب غفاری ، اظهار داشت: در سال زراعی 1403-1402 تولید بذور پرورش 3 تمامی ارقام نان و دوروم آبی و گندم های دیم مناطق گرم و خشک کشور و همچنین پرورش 3 برخی از ارقام گندم نان و دوروم آبی و دیم در سطحی بالغ بر 68 هکتار از اراضی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد دزفول انجام و در نهایت 287 هزار کیلوگرم بذر پرورشی برداشت شد.

وی ادامه داد: پس از عملیات بوجاری بذور، مقدار 249 هزار کیلوگرم بذر پرورشی دارای لیبل تأییدیه موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال تولید شد که این میزان بذر شامل 89 هزار کیلوگرم بذور پرورش 2 و 159 هزار کیلوگرم بذور پرورش 3 می‌باشند.

طبیب غفاری خاطرنشان کرد: بذور تولید شده در دمای 4 درجه در سردخانه‌های مرکز نگهداری می‌شوند تا در زمان مناسب در اختیار شرکت‌های تولید کننده بذر قرار گیرند.

رضا کشاورزنیا عضو هیئت علمی و محقق غلات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد دزفول نیز نحوه تولید ارقام گندم این مرکز را تشریح کرد و گفت: پس از معرفی یک رقم جدید، مهم‌ترین کار جهت نفوذ این رقم به عرصه، علاوه بر پتانسیل عملکردی بالا، تولید بذر با کیفیت بالا و عاری از هر گونه ناخالصی (از نظر وجود بذر سایر ارقام و بذور علف های هرز) می‌باشد.

وی افزود: فرآیند تولید بذر در گندم طی پنج مرحله صورت می‌گیرد. این مراحل شامل بذر پرورش یک یا کشت خوشه، بذر پرورش دو، بذر پرورش سه، بذر مادری و در نهایت بذر گواهی شده (بذری که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد) است.

کشاورزنیا تصریح کرد: بذر تولید شده در هر طبقه به‌عنوان بذر مورد نیاز برای کشت در طبقه بذری بالاتر در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال بذر پرورش دو جهت کشت در پرورش سه استفاده می‌گردد. در این سطوح بذری هرچه از سمت طبقه بذری پرورش یک به سمت طبقه بذری گواهی شده پیش می‌رویم، سطح زیر کشت و میزان تولید بذر بالاتر می‌رود تا در نهایت به میزانی از تولید بذر رسیده شود که پاسخگوی نیاز کشاورزان باشد.

وی بیان کرد: در هر طبقه بذری باید دقت لازم در جهت حذف بذور سایر ارقام گندم و همچنین عاری بودن از بذور علف‌های هرز و بیماری‌های گیاهی و به‌خصوص بیماری‌های بذر زاد در نظر گرفته شود. این کار هر ساله زیر نظر واحد کنترل بذر و نهال موسسه ثبت و گواهی نهال و بذر در طبقات بذری یک، دو و برای برخی از ارقام در سطح پرورش سه در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد انجام می‌گیرد.

کشاورزنیا گفت: تولید بذر طبقات بذری پرورش سه برخی از ارقام و مادری و گواهی شده تمامی ارقام هرساله در شرکت‌های تولید کننده بذر انجام می‌شود تا در نهایت بذری با کیفیت و خلوص بالا در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

به گزارش تسنیم،مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول به عنوان بزرگترین مرکز تحقیقات جنوب غرب کشور پس از بررسی‌ها و مطالعات اولیه‌ای که از اراضی آبخور سد بزرگ دز در سال 1339 آغاز شده بود، به طور رسمی در سال 1342 در قلب اراضی 125 هزار هکتاری شبکه آبیاری دز در شمال خوزستان افتتاح شد.

مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول در حوزه تحقیقات گندم یکی از مراکز سطح یک کشور محسوب می‌شود که با بررسی‌های کارشناسی نسبت به معرفی رقم‌های جدید نقش مهمی در ارتقای تولیدات کشاورزی در کشور دارد.

تا کنون ارقام مختلف گندم از جمله ارقام آراز، آران، آینه، آوان، هور، آزادگان، داریون، اوج و جلال در این مرکز نامگذاری و معرفی شده است.

9 شهرستان خوزستان شامل دزفول، شوش، اندیمشک، شوشتر، کرخه، گتوند، لالی، اندیکا و مسجد سلیمان زیر مجموعه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد است

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار